Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Så vinner du över dina större konkurrenter varje gång

Plötsligt händer det!

Drömkunden ringer och vill ha en offert på drömjobbet. Det här är exakt vad du vill hålla på med och du kan knappt stå still av entusiasm. Men, nu får du också veta att dina större konkurrenter fått samma förfrågan och är med och slåss om kontraktet. Jobbet är stort och du vet hur det brukar gå i sådana här fall.

Hur ska du göra nu?
Ska du ljuga om din storlek för att övertyga kunden om att du kan göra jobbet eller ska du packa ihop och gå hem och knyta näven i fickan och förbanna världens orättvisor.

Det finns faktiskt alternativ till de här två.
Här är några metoder att använda för att övertyga köparen att det inte bara är storleken som räknas, och att det till och med innebär nackdelar för kunden att anlita dina större konkurrenter. Det handlar mycket om vad du själv förmedlar till kunden. Ditt jobb är som alltid att göra kunderna trygga med sina val.


Sex skäl (som är bra att smyga in i offerter) till att det är bättra att anlita dig:

1. Kunden får alltid tillgång till huvudkraften (dig) om de anlitar ditt företag. Det är du som håller i relationerna på ditt företag. Med andra ord – de får det de ser och inte en huvudkraft (kändisen på företaget) som först visar upp sig för kunden och sedan informerar neråt till dem som ska göra själva jobbet.

2. Du erbjuder resurser som är kostnadseffektiva. Du behöver inte betala för snitsiga huvudkontor, flera underkontor, stor administrativ apparat osv. Du har en effektiv organisation som förser kunderna med det de behöver, och inte mer än det. Med andra ord så betalar kunden för värde och resultat och minimalt med övriga kostnader, s.k. overheadkostnader.

3. Du är snabbare och kan komma till skott direkt när kunden vill något. Du kan återkomma per telefon inom en halvtimme. Det finns ingen byråkrati att oroa kunden för. Inte heller förseningar eller okända personer i andra änden av luren när kunden vill något.

4. Eftersom du har färre pågående projekt än större företag så är din uppmärksamhet odelad. Kunden behöver inte konkurrera om din tid med andra kunder, som kanske är större och mer tids- och resurskrävande.

5. Du har koll på pengarna. Det finns ingen taxameter som går för varje liten sak som görs. Större företag har inte råd att göra som du eftersom de har så många människor inblandade och för att de mäter sin framgång i antal timmar med kunden.

6. Ett stort jobb är en fjäder i hatten för dig och därför kommer du att göra mer än vad som krävs för att allt ska bli bra. Du kanske inte visste om det eller har tänkt på det, men kunder blir glada över att få vara viktiga för sina leverantörer. Ändå är det få leverantörer som talar om hur glada de är för att få leverera lösningar och grejor till sina kunder. Konstigt!


Hemläxa:
Ta fram ett papper och penna och lägg till dina egna skäl till varför det är bättre att anlita dig och ha dem redo när din kund överväger att anlita ett större företag än ditt för att få jobbet gjort. Du ska använda dem för att förklara varför du kan göra saker bättre, inte försvara dig, glöm inte det. Tala inte illa om konkurrenterna. Visa bara varför det är mycket bättre att anlita dig. För det är det ju på många sätt.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se