Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Var står ditt företag för i omgivningens ögon?




PR handlar, strängt taget, om att försöka kontrollera vad omvärlden tycker och tänker om ditt företag.
Är du med?

Så vad säger människor i omvärlden egentligen om ditt företag idag?

Det finns fyra nivåer och vi går från lågt till högt:

Nivå 1
De är arga och gillar inte ditt företag. När de får chansen pratar de med sina vänner om det. En stor skandal skapar sånt här (Skandia-skandalen etc.)

Nivå 2
Folk använder din produkt men har inget särskilt att säga om den. Det är inget spännande här, bara något man gör eller använder. Det här är nivån som de flesta företag befinner sig på.

Nivå 3
Här har folk bra saker att säga om de blir tillfrågade och det sträcker sig ända till att folk spontant tar upp ditt företag som ett bra exempel. De berättar konkreta saker för varandra. Andra tycker att ditt företag är så bra att de faktiskt försöker påverka andra att bli kunder.

Nivå 4
Det här är nivån för den senaste boken, restaurangen eller filmen. "Den var så bra!". "De är så otroligt trevliga!". Folk frågar andra aktivt om de använder din produkt - folk i media, experter diskuterar ditt företag. Här är det viktigt att möta människors förväntningar mer än något annat.
En bra nivå om du kan hålla den - farlig eftersom det är lätt att halka ur den och försvinna ner till nivå 2 snabbt.


För att nå nivå 1 eller 4 måste du göra det förvånande, korkade, extraordinära överraskande, bisarra, idiotiska, fantastiska, underbara. Folk har inte energi att prata om det ordinära. Det måste vara ovanligt bra eller ovanligt dåligt för att man ska vilja prata om det. Om någon är arg på dig kommer de att tala om för alla som orkar lyssna så länge de är arga. Om de är nöjda har de bättre saker att prata om, vanligtvis om andra de är arga på.

Vill du bli expert på PR snabbt?

Läs mer i PR-handboken

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se