Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

OBS - inget för känsliga - humorvarning





Hej

Det är tufft att vara chef - sägs det. Och det är därför det här nyhetsbrevet finns.
Jag hoppas att du framöver ska se det med dina allra mest humoristiska ögon och med den
distans du har som chef. Idag pratar vi om ett omtalat fenomen på ett nytt sätt.


Utbrändhet - dyrt men roligt

Nu är vi där. Ordet ingen längre kommer undan ifrån. Utbränd. Men vad betyder det? Ett hus som är utbränt har bara sina väggar kvar och är svart, tomt och sotigt på insidan. Genom fönstren kan man se hur lågorna slagit ut och bränt fasaden. En utbränd bil är bara ett skal av aluminium, med rester av bränd plast inuti. En utbränd människa ligger i sängen, äter chips och tittar på TV. Med lön.

Någon uppfinner ett ord och, vips, halva befolkningen lider av en ny sjukdom. Du som är chef får som vanligt skulden, samtidigt som dina medarbetare hotar med sjukskrivning så fort du ber om ett vettigt handtag. Självklart kommer man i framtiden att titta tillbaka på "utbrändhetsepoken" och skratta lite smått generat. Låt oss göra det bästa av situationen, så länge.


Chefsnytta av ordet utbränd:

1.
När en medarbetare börjar hota med utbrändhet ska du inte bara svälja och anpassa dig, du måste ta reda på hur det verkligen ligger till. Skicka medarbetaren till Statens Brandtekniska Laboratorium för en totalgenomgång. Hittar de inga temperaturförändringar eller brandfarliga ämnen är det bara att köra
vidare. Men köp in en brandsläckare för säkerhets skull.

2.
Om en medarbetare är på gränsen till att sjukskriva sig för utbrändhet gäller det att du sätter dig ner och planerar närmaste tiden noga. Det finns säkert massor av arbetsuppgifter du behöver få uträttade innan det är kört. En del blir ju borta i över ett halvår.

3.
I de situationer du märker att en medarbetare ägnar sig åt fel saker på arbetet kan du alltid påpeka att man kan bli utbränd för mindre. Berätta om han som drabbades av korridorsbabbelutbrändhet och hon som blev utbränd ett helt år på grund av chefstrots.

4.
I verkliga krislägen, t.ex. när det finns missnöje riktat mot dig, kan du ta fram en blåslampa och säga att du är beredd att bränna ut alla som kommer för nära. Flacka med blicken och spotta med vaniljyoghurten du har i munnen.

5.
När du diskuterar löner kan du konstatera att höjningen uteblir, eftersom medarbetaren ändå har visat tecken på utbrändhet och förmodligen inte orkar jobba för fullt.

6.
Du kan också hota med din egen utbrändhet. Så fort någon säger något besvärligt börjar du jämra dig och säga tunga saker. Prata om livets mening och att allt snart är över. Böj ner huvudet och ställ tysta frågor
till dig själv, samtidigt som du säger ordet handeldvapen med jämna mellanrum.

7.
Visa prov på medmänsklighet. Hjälp den som håller på att bli utbränd att få distans till sina problem. Skoja till det lite. Klistra fast skorna i golvet, titta fram bakom hörnet och skrik BUH!, häll salt i kaffet, göm bilnycklarna, blockera toalettdörren och skicka skojiga mail med låtsasuppsägningar.

8. Bli inte utbränd på kuppen.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den här texten är ett utdrag ur boken "Elaka Chefens goda råd"

som du kan läsa mer om här


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.





Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se