Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

12 fungerande tips om teambuilding


Vad tänker du på när du hör ordet teambuilding?
Jag tänker direkt på en grupp håglösa kontorsjobbare som ska klättra i rep och hurra för varandra när någon stånkat sig upp till en plattform där uppe och alla egentligen längtar till kvällens middag med vin.

Eller ett gäng malplacerade medelålders kvinnor från försäkringskassan som tvingas spela paintball eller brottas i Sumokostymer – och hatar varje ögonblick av det.

Företag har försökt bygga team på de mest konstiga sätt (konstiga för teammedlemmarna) i åratal och frågan inställer sig: Är det verkligen så man bygger ett sammanhållet lag på en arbetsplats? Jag tror inte det. Men det är något frireligiöst över teambuilding. För att lyckas ska man åka ut till något dyrt eventställe i naturen i två dagar och gör ”småläskiga saker” och sedan är det klart. Därefter är man en fullt utbildad lagspelare.

Måste det vara så? Självklart inte. Att bygga ett bra lag är en ”varjedag-grej” om man verkligen ska lyckas med det. Människor är ju sociala djur och har redan en naturlig inställning till att göra saker tillsammans och att tvinga dem att svinga sig i rep kommer inte att göra dem mer benägna att göra saker i grupp. Därför är det smartare att låta dem samarbeta där de ska göra det – på jobbet.


12 enkla tips om teambuilding som fungerar

1. Ska du göra övningar, så gör dem verkliga
Ditt lag ska lösa riktiga jobbrelaterade problem och förbättra riktiga jobbprocesser.

2. Ha förväntningar som är ristade i sten
Finns det mål för ditt team? Har du kommunicerat dina förväntningar på vad ditt team ska åstadkomma och vilket resultatet ska bli? Förstår medlemmarna varför teamet finns/har skapats? Har du visat att företaget står bakom det här genom att stödja teamet med resurser (personal, tid, pengar)?

3. Är sammanhanget tydligt?
Förstår medlemmarna i teamet varför de är med? Förstår de hur teamstrategin kommer att hjälpa till att nå de uppsatta målen? Kan medlemmarna enskilt definiera hur viktigt teamet är för att nå målen?

4. Finns det ett positivt åtagande?
Vill medlemmarna vara med i teamet? Känner de att uppgiften de har framför sig är viktig? Finns det motivation att nå de mål som är uppsatta? Känner medlemmarna att deras insats är viktig för både uppgiften och för deras egna karriärer (viktigt)? Känner medlemmarna att de har en chans att växa och utvecklas med teamet?

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


5. Rätt kompetens
Känner teamet att rätt folk är med och att de har rätt kunskaper, färdigheter och kapaciteten att genomföra det som ska göras?

6. Kontroll
Har teamet tillräcklig frihet att göra saker utan att springa till chefen (dig) med frågor hela tiden? Och samtidigt – vet teamet inom vilka gränser jobbet ska göras? Är nödvändiga begränsningar definierade för gruppen innan de sätter igång?

7. Ansvar
Har ditt företag definierat hur teamets auktoritet ser ut? Går jobbet ut på att ta fram rekommendationer? Innebär det att driva igenom något? Finns det en plan för att revidera processen så att både teamet och företaget kan ändra/förändra inriktning och syfte? Hur ska teammedlemmarna göra i ansvarsfrågor som deadlines?

8. Samarbete
Förstår alla i teamet vad lagarbete innebär? Kan de jobba tillsammans? Vet alla vad de själva har för ansvar och vad andra har för uppgifter?

9. Kommunikation
Vet alla vad det är som ska prioriteras? Finns det en metod för teamets medlemmar att både ge och få feedback inom rimlig tid? Finns mötestider och hållpunkter inplanerade för arbetet? Finns det utrymme för oförutsedda händelser och kriskommunikation? Finns det en plan för att lösa konflikter som dyker upp?

10. Klimat för nytänkande
Är organisationen verkligen intresserad av förändringar? Värderas nytänkande, unika lösningar och nya idéer? Belönas folk som tar kalkylerade risker för att skapa förbättringar? Eller belönas folk som håller sig på mattan och passa in? Finns det utrymme för och tillgång till att skaffa sig nya kunskaper genom böcker, utbildning och studiebesök?

11. Konsekvenser
Känner teammedlemmarna att de är ansvariga och får stå för gruppens resultat? Finns det belöningar och erkännanden inplanerade när allt går som planerat eller blir ännu bättre? Belönas risktagande eller är medlemmarna rädda för att göra fel? Finns det belöningssystem både för individuella och grupprestationer?

12. Koordination
Är gruppen koordinerad av en chef som assisterar och hjälper gruppen med vad de behöver under resan?

Klart!

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se