Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Anställa eller anlita underleverantörer - fördelar och nackdelar


Det finns inget rätt svar när det handlar om att anställa personal eller att istället anlita underleverantörer till ett jobb du behöver få gjort.

Fördelarna med att anlita underleverantörer istället för att anställa:

1. Det kostar mindre eftersom du inte behöver betala arbetsgivaravgifter, sjukdagar och andra kostnader.

2. Du behöver bara anlita någon när du behöver hjälp.

3. Du får mindre administration.

4. Jobbet går oftast snabbare eftersom den du anlitar redan har rutin.

5. Du behöver inte bry dig så mycket om andras personliga problem. När du anställer en person så anställer du på sätt och vis också den personens familj. Om den du anställer har en son som är strulig i skolan kommer det att reflektera på arbetet.

6. Du behöver inte anpassa din arbetsplats för en underleverantör som du får göra för en anställd. Det är många krav på arbetsmiljö som ställs när du har anställda. Om du har jobbat ensam länge så kommer alla krav som ställs på dig så fort du anställer att göra dig frustrerad.

7. Du får garanterat engagemang av en underleverantör - annars byter du ju leverantör. En anställds motivation kan det vara lite si och så med (i alla fall om man jämför med din egen drivkraft).

Det var fördelarna


Sex nackdelar med att anlita en underleverantör istället för att anställa:

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


1. Brist på lojalitet. Nu talar jag emot mig själv i punkt 7 ovan men allt beror på vem man får tag i. En underleverantör som verkligen behöver jobbet kan du lita på. En som inte behöver jobbet kan börja strunta i dig eller ta större och mer lönsamma kunder före dig.

2. Du får inte alltid tillgång till kraften när du behöver den. Det är inte säkert att din favoritleverantör har tid med dig när du behöver honom/henne.

3. Du förlorar kontrollen över tiden. Om det du vill ha utfört tar fem timmar är det fullt möjligt att en underleverantör ändå tar betalt för åtta timmar och kanske ännu mer. Du kanske inte är på samma plats som underleverantören när jobbet utförs och därför vet du inte om det du betalar är rimligt eller med vilken entusiasm det görs.

4. Underleverantörer motiveras av pengar. Det betyder att allt de gör för dig kostar pengar. Det är ju inte konstigt, men anställda motiveras inte bara av pengar och eftersom de förhoppningsvis gillar sina jobb så kommer de med bra idéer och förslag om hur ni ska komma framåt utan att det kostar pengar. För en underleverantör är du en av alla kunder och de har bara insikt i en del av ditt företag och är alltså ganska värdelösa som inspiratörer.

5. Du har inte ett "riktigt företag" i andras ögon. Om du har anställda som sköter jobbet lär sig dina kunder att känna igen dem. Om du alltid har nya underleverantörer känns det som att du inte riktigt tror på din egen affärsidé.

6. Dina affärshemligheter kan komma på vift. Det kan de visserligen om du har anställda också men vi kan ändå utgå ifrån att underleverantörer är mindre lojala än anställda.

Lite att tänka på...

350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se