Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Anställa eller anlita underleverantörer - fördelar och nackdelar


Det finns inget rätt svar när det handlar om att anställa personal eller att istället anlita underleverantörer till ett jobb du behöver få gjort.

Fördelarna med att anlita underleverantörer istället för att anställa:

1. Det kostar mindre eftersom du inte behöver betala arbetsgivaravgifter, sjukdagar och andra kostnader.

2. Du behöver bara anlita någon när du behöver hjälp.

3. Du får mindre administration.

4. Jobbet går oftast snabbare eftersom den du anlitar redan har rutin.

5. Du behöver inte bry dig så mycket om andras personliga problem. När du anställer en person så anställer du på sätt och vis också den personens familj. Om den du anställer har en son som är strulig i skolan kommer det att reflektera på arbetet.

6. Du behöver inte anpassa din arbetsplats för en underleverantör som du får göra för en anställd. Det är många krav på arbetsmiljö som ställs när du har anställda. Om du har jobbat ensam länge så kommer alla krav som ställs på dig så fort du anställer att göra dig frustrerad.

7. Du får garanterat engagemang av en underleverantör - annars byter du ju leverantör. En anställds motivation kan det vara lite si och så med (i alla fall om man jämför med din egen drivkraft).

Det var fördelarna


Sex nackdelar med att anlita en underleverantör istället för att anställa:

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


1. Brist på lojalitet. Nu talar jag emot mig själv i punkt 7 ovan men allt beror på vem man får tag i. En underleverantör som verkligen behöver jobbet kan du lita på. En som inte behöver jobbet kan börja strunta i dig eller ta större och mer lönsamma kunder före dig.

2. Du får inte alltid tillgång till kraften när du behöver den. Det är inte säkert att din favoritleverantör har tid med dig när du behöver honom/henne.

3. Du förlorar kontrollen över tiden. Om det du vill ha utfört tar fem timmar är det fullt möjligt att en underleverantör ändå tar betalt för åtta timmar och kanske ännu mer. Du kanske inte är på samma plats som underleverantören när jobbet utförs och därför vet du inte om det du betalar är rimligt eller med vilken entusiasm det görs.

4. Underleverantörer motiveras av pengar. Det betyder att allt de gör för dig kostar pengar. Det är ju inte konstigt, men anställda motiveras inte bara av pengar och eftersom de förhoppningsvis gillar sina jobb så kommer de med bra idéer och förslag om hur ni ska komma framåt utan att det kostar pengar. För en underleverantör är du en av alla kunder och de har bara insikt i en del av ditt företag och är alltså ganska värdelösa som inspiratörer.

5. Du har inte ett "riktigt företag" i andras ögon. Om du har anställda som sköter jobbet lär sig dina kunder att känna igen dem. Om du alltid har nya underleverantörer känns det som att du inte riktigt tror på din egen affärsidé.

6. Dina affärshemligheter kan komma på vift. Det kan de visserligen om du har anställda också men vi kan ändå utgå ifrån att underleverantörer är mindre lojala än anställda.

Lite att tänka på...

350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se