Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

25 tips om att behålla dina kunder


Alla dina aktiviteter för att vårda kunder kan liknas vid jordbruk. Du sår först och skördar senare. Det finns inget mystiskt med kundlojalitet. Människor gillar helt enkelt att handla av folk som de känner. Kunder gillar att veta att det finns någon som förstår deras behov och problem och kommer att finnas tillgänglig att hjälpa till. När du sålt en vara till en kund så kan du sälja en till och en till och en till. Det handlar om förtroende och att du måste inse värdet av att följa upp kundernas reaktioner på det du just sålt till dem.

Alla kunder behöver bli ompysslade av dig.
Du måste ringa och höra vad de har på gång och få veta vad de planerar, så att du också kan få vara med. Se inte kunderna som några som du ska ställa dig in hos. Dina kunder är dina partners och ni ska jobba ihop. Många företag är mer intresserade av att skaffa nya kunder än att ta hand om de gamla. Det är ett konstigt resonemang.

Kundmatematik
Det är få företag som behåller alla kunder hela livet, men det är många företag som tar sina kunder för givna i sin jakt på nytt blod till företaget. Väldigt få företag tänker i termer av kundtidsvärde, alltså det genomsnittliga antal kronor en kund bidrar med till ditt företag under den tid ni har en relation.

Ex. Du har 500 kunder som i genomsnitt stannar hos dig i fem år. Din årsomsättning är 4 000 000.

Då är kundtidsvärdet 4 000 000/500 =8000 kr/år. På fem år har varje kund bidragit med i genomsnitt 40 000 kronor. Slutledningen är enkel: Om du bara kan behålla kunderna i en extra månad eller två - eller till och med ett extra år - så innebär det massor av extra kronor för dig.


25 konkreta sätt att uppmuntra till lojalitet, så att du kan behålla dina kunder under längre tid:

1. Belöna dina kunder för att de är kunder. Skicka gåvor, hjälp dem framåt genom att tipsa dem om affärer de kan göra. Skicka en av dina kunder till någon annan av dina kunder. Försök tänka samarbete längre än normalt.

2. Använd dina kunders tjänster eller köp deras produkter om du kan och behöver dem.

3. Skicka handskrivna tackkort. Hitta sätt att tacka dina kunder på och visa dem att du verkligen uppskattar att de är kunder till dig. Det är lika ovanligt som uppskattat.

4. Ring snabbt tillbaka när du missat ett samtal. Eftersom så många glömmer att ringa tillbaka kommer du att sticka ut och reservera en plats i din kunds hjärta.

5. Gör det du har sagt att du ska göra – och helst lite mer.

6. Var tillgänglig när något problem dyker upp. Då visar du din kund att det inte bara är när de beställer varor av dig som du finns på plats för dem.

7. Ta fram några ”klant-paket”. Om någon gör bort sig för en kund och klantar till något – se till att det finns presenter i olika prisklasser som kan hjälpa till att göra kunden gladare igen.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


8. Marknadsför dina kunders produkter. Genom att ge dina egna kunder affärer, så skapar du en fantastisk lojalitet.

9. Fråga dina kunder om deras framtidsplaner, så att du också får vara med och skapa förutsättningarna för dem.

10. Börja tänka på ditt företag som en underavdelning i dina kunders företag. Det hjälper dig att tänka på att hjälpa dem och du får samtidigt en annan attityd till kunderna som skapar långsiktighet.

11. Gör saker för att förenkla för kunderna att beställa och göra andra saker som har med er relation att göra. Ju lättare du gör det för kunderna att köpa och fixa andra saker i er relation, desto mer affärer får du av kunderna.

12. Starta gärna något slags program för att belöna gamla kunder, antingen med presenter eller med bättre priser för dina stamkunder.

13. Leta alltid efter sätt att ta bort saker som kunderna upplever som struligt.

14. Om du har långvariga samarbeten – varför inte skicka en faktura ibland där du specificerat ett jobb, men där det står ”den här bjuder vi på”? Din kund blir glad och han/hon kommer också garanterat att berätta det för sina vänner. Det visar att du tar kunden på allvar, men också att du har en personlig glimt i ögat.

15. Lyssna på råd från kunderna. Bara genom att alltid fråga kunderna vad de vill ha och behöver kan ditt företag bli helt kundorienterad.

16. Anlita någon som är låtsaskund till ditt företag och se vad de går igenom för att fråga, beställa och klaga. Funkar alla steg, så har du ett bra företag som kommer att behålla kunderna längre. Annars får du chansen att göra om det som inte fungerar.

17. Bli dina kunders bästa resurs. Vad de än behöver – försök att skaffa det åt dem även om det inte har med ditt företag att göra.

18. Var snäll.

19. Intervjua dina gamla kunder på din sajt och hjälp dem att synas mer.

20. Tala kundernas språk. Om du säljer datorer till tekniska idioter som mig – använd inte en datatekniker som säljare. Använd någon som talar samma språk och som får kunderna att känna sig både sedda och smarta.

21. Behandla dina anställda bra – om dina anställda är glada och nöjda kommer de att se till att dina kunder också är glada och nöjda.

22. Var inte så regelstyrd om du inte behöver vara det. Ju närmare du kan komma det som kunden vill ha, desto nöjdare kommer kunden också att bli. Ge kunderna det de vill ha, när de vill ha det och som de vill ha det.

23. Fråga dina kunder om de vill bli referenser och ge dig ett kundutlåtande som du kan använda i marknadsföringen. Nöjda kunder kommer att göra det och de knyts samtidigt närmare ditt företag.

24. Ge något tillbaka till dina bästa kunder. Om du kör en kampanj för att locka in nya kunder – se till så att dina gamla kunder får samma chans. Det är väldigt irriterande att som gammal kund se nya kunder få saker för mindre än halva priset.

25. Vad du än gör – ta inte dina gamla kunder för givna. Det är lätt hänt att göra det med gamla kunder. De har alltid köpt av oss, så vi behöver inte ringa tillbaka just nu. Glöm aldrig att dina gamla trogna kunder har tagit dig dit du befinner dig nu. De är värda all din uppmärksamhet när de än vill ha den.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se