Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Bevaka din omvärld


Omvärldsbevakning och trendspaning är något som alla företagare borde ägna sig åt en liten stund varje dag. När man jobbar väldigt intensivt är det lätt att prioritera bort detta men ofta missar vi värdefulla affärsmöjligheter som följd. Varför inte börja morgonen med att studera några olika nyhetssajter och nyhetsbrev varje dag?

Vad händer med företaget om jag inte har koll på omvärlden? Risken är att en konkurrent springer om dig eller att du kanske missar en värdefull möjlighet eller affär. Omvärldsbevakning handlar om att uppmärksamma signaler runt omkring dig som kan vara betydelsefulla för ditt företags utveckling, och att snabbt kunna omvandla dessa till framtida affärer. Att hålla ögon och öron öppna och fundera på hur olika saker påverkar just ditt företag kan vara helt avgörande för om du lyckas eller inte. Enligt Almi utgörs ca 95% procent av det som påverkar ditt företag av sånt som sker utanför företaget.

OMVÄRLDSTIPS
• Fundera på vilka utomstående faktorer som påverkar företaget och hur? Det kan till exempel handla om politiska beslut eller trender i konsumtionen.
• Förändringar som beror på EU, på nationella eller kommunala beslut kan ha stor inverkan på ditt företags möjligheter. Har du någon rutin för att få tidig information?
• Branschorganisationer kan ge signaler om vilka förändringar som är på gång i din bransch.
• Håll koll på konkurrenter, kunder och leverantörer. Gör de förändringar som signalerar något?
• Internet är ett ovärderligt verktyg i omvärldsbevakning. Lär dig använda det effektivt.

KONKURRENTER
• Gör en lista på alla dina konkurrenter – leta till exempel på gula sidorna på Internet och i branschregister.
• Försök att få tag på information om respektive företag till exempel på Internet eller genom att samla material på mässor.
• Följ facktidningar för att samla information om dina konkurrenter.
• Sök på Internet på företag som säljer liknande produkter som du. Tips på bra sidor:
www.bizbook.se
www.kompass.se
www.gulasidorna.se
www.foretagsfakta.se

INFORMATIONSKÄLLOR
• Massmedia/Tidskrifter
• Branschorganisationer med tillhörande webb-sidor och tidskrifter
• Databaser
• Exportrådet
• Företagsbroschyrer
• Mässor
• Personaltidningar
• Platsannonser
• Produktkataloger
• Egna och andras säljare
• Årsredovisningar
• Internet
• Högljudda mobilsamtal

Källa: Almi Företagspartner

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Lär dig att sätta mål som DU bryr dig om!❤️


"Boken är bra rakt igenom, lättläst och informativ. För mig var avsnitten om målkedjor och den underbara balansen speciellt givande. Boken rekommenderas till alla - inte bara ledare med underställd personal!"
Sten Hedmark, ITR Ledarutveckling AB

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se