Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Bevaka din omvärld


Omvärldsbevakning och trendspaning är något som alla företagare borde ägna sig åt en liten stund varje dag. När man jobbar väldigt intensivt är det lätt att prioritera bort detta men ofta missar vi värdefulla affärsmöjligheter som följd. Varför inte börja morgonen med att studera några olika nyhetssajter och nyhetsbrev varje dag?

Vad händer med företaget om jag inte har koll på omvärlden? Risken är att en konkurrent springer om dig eller att du kanske missar en värdefull möjlighet eller affär. Omvärldsbevakning handlar om att uppmärksamma signaler runt omkring dig som kan vara betydelsefulla för ditt företags utveckling, och att snabbt kunna omvandla dessa till framtida affärer. Att hålla ögon och öron öppna och fundera på hur olika saker påverkar just ditt företag kan vara helt avgörande för om du lyckas eller inte. Enligt Almi utgörs ca 95% procent av det som påverkar ditt företag av sånt som sker utanför företaget.

OMVÄRLDSTIPS
• Fundera på vilka utomstående faktorer som påverkar företaget och hur? Det kan till exempel handla om politiska beslut eller trender i konsumtionen.
• Förändringar som beror på EU, på nationella eller kommunala beslut kan ha stor inverkan på ditt företags möjligheter. Har du någon rutin för att få tidig information?
• Branschorganisationer kan ge signaler om vilka förändringar som är på gång i din bransch.
• Håll koll på konkurrenter, kunder och leverantörer. Gör de förändringar som signalerar något?
• Internet är ett ovärderligt verktyg i omvärldsbevakning. Lär dig använda det effektivt.

KONKURRENTER
• Gör en lista på alla dina konkurrenter – leta till exempel på gula sidorna på Internet och i branschregister.
• Försök att få tag på information om respektive företag till exempel på Internet eller genom att samla material på mässor.
• Följ facktidningar för att samla information om dina konkurrenter.
• Sök på Internet på företag som säljer liknande produkter som du. Tips på bra sidor:
www.bizbook.se
www.kompass.se
www.gulasidorna.se
www.foretagsfakta.se

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


INFORMATIONSKÄLLOR
• Massmedia/Tidskrifter
• Branschorganisationer med tillhörande webb-sidor och tidskrifter
• Databaser
• Exportrådet
• Företagsbroschyrer
• Mässor
• Personaltidningar
• Platsannonser
• Produktkataloger
• Egna och andras säljare
• Årsredovisningar
• Internet
• Högljudda mobilsamtal

Källa: Almi Företagspartner

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Lär dig att sätta mål som DU bryr dig om!❤️


"Boken är bra rakt igenom, lättläst och informativ. För mig var avsnitten om målkedjor och den underbara balansen speciellt givande. Boken rekommenderas till alla - inte bara ledare med underställd personal!"
Sten Hedmark, ITR Ledarutveckling AB

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se