Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Bevaka din omvärld


Omvärldsbevakning och trendspaning är något som alla företagare borde ägna sig åt en liten stund varje dag. När man jobbar väldigt intensivt är det lätt att prioritera bort detta men ofta missar vi värdefulla affärsmöjligheter som följd. Varför inte börja morgonen med att studera några olika nyhetssajter och nyhetsbrev varje dag?

Vad händer med företaget om jag inte har koll på omvärlden? Risken är att en konkurrent springer om dig eller att du kanske missar en värdefull möjlighet eller affär. Omvärldsbevakning handlar om att uppmärksamma signaler runt omkring dig som kan vara betydelsefulla för ditt företags utveckling, och att snabbt kunna omvandla dessa till framtida affärer. Att hålla ögon och öron öppna och fundera på hur olika saker påverkar just ditt företag kan vara helt avgörande för om du lyckas eller inte. Enligt Almi utgörs ca 95% procent av det som påverkar ditt företag av sånt som sker utanför företaget.

OMVÄRLDSTIPS
• Fundera på vilka utomstående faktorer som påverkar företaget och hur? Det kan till exempel handla om politiska beslut eller trender i konsumtionen.
• Förändringar som beror på EU, på nationella eller kommunala beslut kan ha stor inverkan på ditt företags möjligheter. Har du någon rutin för att få tidig information?
• Branschorganisationer kan ge signaler om vilka förändringar som är på gång i din bransch.
• Håll koll på konkurrenter, kunder och leverantörer. Gör de förändringar som signalerar något?
• Internet är ett ovärderligt verktyg i omvärldsbevakning. Lär dig använda det effektivt.

KONKURRENTER
• Gör en lista på alla dina konkurrenter – leta till exempel på gula sidorna på Internet och i branschregister.
• Försök att få tag på information om respektive företag till exempel på Internet eller genom att samla material på mässor.
• Följ facktidningar för att samla information om dina konkurrenter.
• Sök på Internet på företag som säljer liknande produkter som du. Tips på bra sidor:
www.bizbook.se
www.kompass.se
www.gulasidorna.se
www.foretagsfakta.se

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


INFORMATIONSKÄLLOR
• Massmedia/Tidskrifter
• Branschorganisationer med tillhörande webb-sidor och tidskrifter
• Databaser
• Exportrådet
• Företagsbroschyrer
• Mässor
• Personaltidningar
• Platsannonser
• Produktkataloger
• Egna och andras säljare
• Årsredovisningar
• Internet
• Högljudda mobilsamtal

Källa: Almi Företagspartner

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Lär dig att sätta mål som DU bryr dig om!❤️


"Boken är bra rakt igenom, lättläst och informativ. För mig var avsnitten om målkedjor och den underbara balansen speciellt givande. Boken rekommenderas till alla - inte bara ledare med underställd personal!"
Sten Hedmark, ITR Ledarutveckling AB

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se