Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Så gör du din sajt fantastisk för både besökarna och dig




Idag ska du få lära dig ett idiotsäkert system för att göra din sajt fantastisk för både besökarna och dig. Ja, det är sant. Du ska få lära dig ett förhållningssätt som gör det lättare att göra sidorna intressanta för den som kommer dit, samtidigt som det också ger resultat för dig.

Ok, lyssna här: Du kan redan allt om vikten av att sticka ut, men hur ska man tänka för att sticka ut och skapa den sajt som jag och andra vill återkomma till. Det finns några saker att tänka på:


Här är din checklista. Öppna din sajt och fråga dig det här:


Har du tänkt "kunder" – istället för riktiga människor?
"Kunder" är en stor odefinierad grå massa, medan människor är dina kompisar, dina barn, din fru eller man. Om de skulle besöka din sajt – skulle de få förtroende för den? Den här frågan är viktig eftersom det är så lätt att snöa in på att göra likadant som andra gör och leka hemsida och företag. Ja, du har ett företag men dina kunder är ju människor och dessutom vana vid trista saker i sina jobb - liva upp dem, visa lite mod. Helt enkelt - visa upp dig själv.


Har du tänkt hårdfakta – istället för sköna upplevelser?
Vi, (du och jag), köper vår upplevelse av en tjänst snabbare än vi köper hårdfakta om den. Vi vill känna positivitet och hopp. Erbjuder din sajt upplevelsen av ett köp eller är den bara en faktaspäckad tråkmåns? Besökare stannar längre på en sajt som ger inspiration och upplevelser och ofta är längre vistelser = fler köp/kontakter.


Har du tänkt logik – istället för känslor?
Vi tror gärna att vi är personer som alltid fattar beslut baserade på logik. Om vi vore det så skulle vi inte ha köpt den där platteven och de där coola 1300-kronorsbrallorna (eller skorna, eller…ja, du fattar). Faktum är att de flesta av oss fattar beslut mer baserade på vad vi vill ha och berättigar dem sedan med något som verkar vara logiskt inför oss själva (eller våra fruar/män).

- Vi behövde verkligen den där platteven eftersom....(valfritt påhittat logiskt skäl).

Det är just därför du ska börja intressera dig för mer känslomässiga skäl för köp på sajten. Vad är det besökaren får känna om han/hon köper? Kommer det fram hos dig? Återigen - var en människa!


Har du tänkt slipsar och kostymer – istället för ett varmt mottagande
Det är lätt att gå i fällan och börja göra sajten mer avancerad än vad den behöver vara. Det är lätt att gå i fällan att bli för snitsig med ord och bild. Vi är fåfänga och tycker att det är kul att visa den nya sajtens alla finesser och lösningar för våra vänner (och för omvärlden) Det känns lite småläckert att leka med titlar och svåra ord. Helt enkelt – det är lätt att börja leka företag, istället för att visa de bästa människorna som finns – våra kunder – att de har kommit rätt.


Och resultatet?
Meningen med allt det här är förstås att du ska sticka ut framför dina mycket tråkigare konkurrenter. Att besökare ska känna att de har hamnat rätt. Att du ska tjäna mer pengar på din webbsatsning.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se