Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Så här får du din produkt att sticka ut.




Har du en produkt som är svår att skilja från konkurrenternas? Då ska jag visa dig 10 sätt att få den att sticka ut lite mer.

1. Hur ser din förpackning ut?
Har du frågat dina återförsäljare hur de vill att den ska se ut för att vara idealisk för dem? Den kanske är för stor eller för liten eller passar dåligt i hyllorna. Din förpackning kanske ser för billig ut. Det kan reflektera på produkten. Säljer du tjänster- många företag som säljer tjänster bryr sig inte om att förpacka dem. Det är synd eftersom en förpackning gör det tydligare för den som köper vad det är som är köpt. Ett servicepaket till exempel skulle kunna innehålla ett certifikat som berättar vad man köpt tillsammans med något attribut som kan kopplas till tjänsten. Det kan vara en miniräknare och en penna för t. ex. bokföringsbyrån. Det viktiga är att kunden känner att innebörden av det de köpt är tydligt. Produktifiera mera! Fundera över hur du ska kunna göra en förpackning som får dina distributörer att vilja lagra fler av dina produkter.


2. Vad skiljer din produkt från andras produkter när det gäller personlighet.
Alla som köpte min bok "345 smarta sätt att hitta nya kunder" när den kom ut vet att jag gjorde ett tydligt exempel i den (jag signerade alla böcker). Jag vill visa att det inte är så svårt att göra en produkt mer personlig om man bara vill. Det handlar om att tänka efter och kanske ge bort lite mer av sin tid för att få till det, men det går, vilken produkt du än har.


3. Vad har du för tjänster kopplade till din produkt som dina konkurrenter inte har?
Har du ingen tjänst? Då måste ditt mål bli att skaffa minst en slags tjänst eller service som dina konkurrenter saknar. Det ger din produkt fördelar som kan bli avgörande för kunderna när de ska välja vad de ska köpa.


4. Hur många av dina kunder har du frågat vad de tycker om din produkt?
Har du sedan använt deras idéer både när du tar fram nästa produkt och när du ska marknadsföra den? Det grundläggande syftet är att på resans gång få värdefulla förslag på förbättringar direkt från kunderna. Tänk efter. Vilka är det som är bäst på att föreslå förändringar på produkterna? Det är naturligtvis dina kunder. I förlängningen kan du visa möjliga kunder (som i många fall kommer att ha samma problem som dina nuvarande kunder) att du jobbar aktivt för att förbättra din produkt. Där blir du unik. Många företag har bara en pratkvarn som säger att "vi är lyhörda för kundens önskemål" utan att visa vad det betyder. Många företag älskar att prata om sin kundvänlighet för att de tycker att det låter bra. Jag säger som Ronja sa till Birk i "Ronja Rövardotter": "Att tänka bär inget vatten". Det finns alldeles för många pratkvarnar där ute. Bra för dig! Innan du gör ett uttalande om hur bra ni är, se till att kunna lägga ordet "eftersom" efter uttalandet. "Vi är kundinriktade - eftersom...." Vi sätter kunden först -eftersom..." Det är vad du säger efter ordet "eftersom" som kunden är intresserad av.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...



5. Hur kul tycker dina kunder det är att få ett paket eller en leverans från ditt företag?
Är det bara "bra att den kom". Eller är det så att de öppnar ditt paket först av de tio paket som kom in idag eftersom de vet att det alltid finns något spännande i paketet förutom det de beställt. Överraska kunderna. Koppla alltid paket och leveranser från ditt företag till något lustfyllt. Det kräver inte så mycket. Jag tycker själv om att göra det lite roligare för mina kunder när de får en faktura till exempel. Det är därför jag skickar ut en godispåse med fakturan. Det blir lite roligare att betala då.


6. Har du tänkt på att utöka ditt produktsortiment?
Om du har en blå som säljer bra och är uppskattad, varför inte göra en röd och en gul? Varför inte leta efter, eller ta fram, kompletterande produkter och tjänster som i sig gör det lättare för din kund att välja din produkt eftersom det finns fler att välja på.


7. Har du funderat på om din produkt kanske lämpar sig som present?
Varför har inte alla företag presentkort på sina produkter? Det fungerar garanterat för alla butiker men om du tänker efter kan det fungera för din verksamhet också. Är det inte konstigt att till exempel videobutikerna missat att sälja presentkort på hyra av 10 filmer?


8. Ha alltid ett par extra ess i rockärmen.
En del saker hinner man inte med som företagare men om det kommer en kund och vill ha en tjänst, se till så att du kan erbjuda den. Jag själv har ju främst ett bokförlag och skriver inte säljbrev eller copytext på beställning eftersom jag inte hinner det. Däremot gillar jag att göra det och om en kund frågar efter den tjänsten så kan jag ibland erbjuda den: Vad skulle du kunna erbjuda som gör din produkt nytta om du får tid över?


9. Har du din webbadress tryckt på alla dina produkter?
Det är ett bra sätt för möjliga kunder att få reda på var din produkt går att få tag i om de inte ser den i affären eller på andra ställen där den används men inte säljs.


10. Vad har media sagt om din produkt på senare tid? Ingenting?
Gör det till en vana att berätta spännande saker för medierna. Kom inte och säg att de inte är intresserade av ditt företag, det är inte sant. Ta reda på vilka medier som bevakar ditt område. Berätta något av nyhetsvärde för dem. Berätta något som de kan säga "Är det här verkligen sant" när de läser. Skicka aldrig pressreleaser som du inte tror att de kommer säga just:"Är det här verkligen sant" när de läser. Det är viktigt. Journalister får drivor av meningslösa pressreleaser varje dag - även från stora företag som borde veta bättre. Journalister letar efter brevet där det står något som får dem att höja på ögonbrynen. Det är faktiskt inte svårare än så.

350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se