Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Hur man tänker utanför boxen


Ja, jag vet!!!! Uttrycket ”tänka utanför boxen” är slitet och överanvänt. Och det är så synd för själva grunden är så bra. Det är så mycket mer än bara ett läckert uttryck att ta till så fort man har ett möte.

Därför tänker jag nu återta begreppet och använda det till vad det verkligen betyder.

Att tänka utanför boxen är att ta sig bort från ett traditionellt och/eller konventionellt sätt att tänka och utveckla en unik och överlägsen lösning på ett svårt problem.

Det finns en box och den som ska komma på kreativa lösningar som blir både unika och lönsamma behöver kliva ur den där boxen.

Och hur gör man det rent praktiskt?

Svaret är enkelt:
Lär dig allt som finns att lära sig om området som du ska jobba inom. Det är först när du har lärt dig allt som finns inne i boxen som du kan kliva ur den. Hemligheten med otrolig framgång ligger inte i en naturlig fallenhet, utan i avsiktlig träning. Du har säkert hört talas om de tio tusen timmar som man måste lägga ner på att bli bäst på något. Det handlar inte om att göra samma sak om och om igen, utan istället om att knuffa sig själv framåt och alltid försöka nå det som ligger precis utom räckhåll. Framgångsrika kreatörer tycker inte bara om kunskap, de lever för den. De kan inte sluta ställa frågor och går alltid bortom vad de lärt sig av lärare och böcker – de söker sig alltså utanför boxen.

Och här kommer frågorna du har väntat på:
  • När var du själv utanför boxen senast?
  • Har du gjort det till en vana att kliva utanför boxen?


  • Låt oss göra ett experiment

    Tänk på dina vanor och ovanor ett tag.
    Du kanske biter på naglarna, rullar ditt hår mellan fingrarna eller knäcker knogarna. Om du gör något tillräckligt många gånger, så blir det en vana som du gör nästan ofrivilligt. Det är exakt samma sak med kreativt tänkande. Träna på det. Gör det till en vana, så blir det snart också en vana.

    Den berömde forskaren och psykologen Robert Sternberg har slagit fast det som många kreativa människor redan visste, att kreativitet inte är något mystiskt, utan precis som när du borstar tänderna på morgonen, något som din hjärna är tränad (eller kan bli tränad) att göra.

    Sternberg pratar om olika former av kreativitet. Om det stora K – som kreativa genier som Darwin, Picasso och Beethoven ägnade sig åt – och det lilla k – det som vi gör varje dag i kreativitetens namn.

    Det som är säkert är att man inte bara råkar hamnar i stora K en dag. Det krävs en växande effekt av att tänka kreativt varje dag, så mycket att du inte ens inser att du gör det.

    Med andra ord, träning så att du till slut får kreativitet som ett grundläge. Sternberg konstaterar att ”Kreativa människor är kreativa, inte som resultat av något som är medfött, utan snarare genom en livsattityd. De har som vana att möta och bemöta problem på nya och intressanta sätt, snarare än att tillåta sig att bemöta problem automatiskt utan att tänka.”

    Tugga på den tanken ett tag.


    Och hur gör man det här?

    Sternberg berättar om tre faktorer som skapar kreativa vanor.
    1. Möjligheter/tillfällen att få jobba kreativt.
    2. Uppmuntran att göra det.
    3. Belöningar för att göra det.

    På sättet han beskriver det är det faktiskt ingen skillnad mellan kreativa vanor och andra vanor eller ovanor. Med andra ord, så måste du sträva efter att hamna i sådana sammanhang där du får träna din kreativitet i en stöttande omgivning som kanske blir belöning i sig.

    Men Sternberg påpekar också vikten av personligt mod. Det går inte att skapa något spännande utan att ta sin förmåga så långt man kan t. ex. genom att:
  • Se på problem som andra inte sett dem
  • Ta risker som andra inte vågar ta
  • Ha modet att trotsa den stora massan och stå upp för vad man själv tror på


  • Hur modig är du?

    Vågar du köpa billigt och hoppas att så småningom få sälja dyrt? Vågar du stå emot massan och den allmänna uppfattningen när du känner att du har rätt? Och sedan, när du fått rätt, orka fortsätta till nästa impopulära idé om det behövs?

    Andra läser om...

    Dela denna sida på:
    FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se