Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hur du vinner över papperstravarna





Suck, ja du vet hur det är med det papperslösa kontoret som alla pratade om förut. Det blev tvärtom istället. Men det är faktiskt lätt att ha koll på det här om man bara blir lite systematisk. Här är dina snabba tips:

1. För det första, avsätt en tid varje dag till att ta hand om papper som du inte räknat med. Lägg in det i ditt dagliga schema så slipper du tänka på det och bli stressad av det under resten av dagen.

2. Om du rör ett papper, en tidning så måste du göra något åt det/den. Det är en bra regel. Lägg inte bara tillbaka det i högen. Ställ de här frågorna:
• Behöver jag agera på något sätt?
• Finns det någon användning för det här snart?
• Är det svårt att skaffa det här igen?
• Är det tillräckligt aktuellt för att vara användbart?
• Vad är det värsta med att inte ha det här kvar?
Du letar alltså efter ett skäl att försvara pappersbiten, tidningen eller vad det är, från att hamna i papperskorgen. De flesta pappersprodukter kommer att ha dåliga skäl för att förtjäna en plats på ditt skrivbord.

3. Systematisera det du behåller
Skaffa tre brevkorgar. En heter ”Idag”, en heter "Den här veckan" och en heter "Den här månaden"
Den sista kategorin innehåller antagligen saker som fakturor som ska betalas och andra saker som måste behållas för att tas om hand vid ett särskilt tillfälle

4. Skaffa några pärmar
• Månadspärmen - ska vara ren i slutet av månaden (Avsätt tid till det i slutet av månaden och gör den tom till den nya månadens början).
• Viktiga pärmen – avtal och annat som du alltid måste behålla.
• Hejsan-svejsanpärmen - saker som kanske är intressanta - kolla en gång i halvåret eller när du råkar se den.
• Måste ha men fattar inte varför-pärmen. Släng in det och låt det mögla (där lägger du det som du inte orkar ta beslut om just nu).

5. Agera på allt du får som tar fem minuter eller mindre att ta hand om. Det finns många sådana ärenden i ditt liv och att göra dem direkt tar bort tyngden från dina axlar (och hjärna) snabbt. Det kan handla om nyhetsbrev du får som du aldrig läser. Tidningar som andra skickar vidare till dig och som inte är intressanta. Ta bort ditt namn från alla listor, gamla leverantörsregister och annat som bara betyder mer papper och kataloger du inte hinner med eller som är meningslösa för dig.

6. Skapa en läshög och. Läs på tunnelbanan, bussen, på lunchen, på toaletten eller när du väntar på något. Släng, agera eller arkivera när du är klar.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se