Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Starta ett nyhetsbrev och håll kontakten




En av de viktigaste hemligheterna med en framgångsrik Internetsatsning är att kunna berätta för tillräckligt många, tillräckligt ofta vad du erbjuder så att ditt företag alltid finns närvarande i dina kunders medvetande. Ett elektroniskt nyhetsbrev gör hela det jobbet åt dig.

Ett elektroniskt nyhetsbrev kan vara så enkelt som att du skickar ett e-postmeddelande från dig till dem som valt att ta emot det. Nyhetsbrev brukar ha ett tema, om ekonomi, IT, eller tips av olika slag – helt enkelt det du är bäst på. Prenumerationen på ett nyhetsbrev är som regel gratis och prenumeranterna tecknar sig för en prenumeration på din hemsida och får sedan brevet via e-post med viss periodicitet, t.ex. två gånger i månaden.

Jag har drivit ett elektroniskt nyhetsbrev som heter Rivstart i åtta år. Brevet ger gratis marknadsföringstips till drygt 16 000 prenumeranter varannan vecka. Det är gratis att prenumerera på Rivstart. Ändå är brevet lönsamt. Hur kan det gå ihop? Vi börjar från början. ¨

Nyhetsbrevet Rivstart har två syften: Det ena är att kunna nå alla kunder med information, tips och nya erbjudanden. Det andra syftet är precis lika viktigt och nödvändigt. Att ge ut ett nyhetsbrev sätter en blåslampa i baken på mig eftersom det tvingar mig att hålla mig uppdaterad om trender inom marknadsföring. Om jag inte kan berätta något nytt och spännande för prenumeranterna på ett intressant sätt så försvinner de. Fördelen för mig är att jag får gratis utbildning hela tiden.”Rivstart” kommer ut varannan vecka och jag lägger ner ungefär en halv dag i veckan för att hålla igång det. Det är tid som är väl disponerad eftersom företaget ofta får mer än hundra beställningar varje gång brevet går ut. En annan fantastisk sak med nyhetsbrevet är att det på sikt kan fylla din hemsida med smart innehåll eftersom du kan publicera gamla nyhetsbrev på sidorna. Är du övertygad om att du ska ha ett nyhetsbrev nu? Här kommer några skäl till:

Nyhetsbrevet hjälper dig att:

• Skapa relationer med dina kunder.
• Etablera dig som expert på ditt område.
• Informera kunder om varför de ska göra affärer med ditt företag.
• Skapa merförsäljning.
• Utöka ditt kundregister.
• Bygga förtroende för ditt företag.
• Göra kundservicen ännu bättre.
• Det skapar naturliga skäl för prenumeranterna att göra återbesök på din webbplats.
• Att jaga på dig att förbättra din webbplats eftersom du vet att det kommer in prenumeranter på den hela tiden.
• Kommunicera med kunderna och bara betala med din tid.


Som du ser och förstår - det är snudd på ett brott att inte ha ett bra nyhetsbrev om du är intresserad av att marknadsföra ditt företag billigt.

Och - ja, du klarar att starta och driva ett nyhetsbrev.

Till att börja med: Du behöver inte vara författare eller journalist för att ge ut ett nyhetsbrev.
Det räcker alldeles utmärkt att du skriver och berättar enkelt om det du kan bäst och att du gör det på ett sätt som du själv skulle vilja ta emot det. Nyhetsbrevet handlar om att ge bort din kunskap eller annan information som prenumeranterna vill ha – precis som en tidning gör.
Det kortsiktiga resultatet blir högre försäljning och det långsiktiga resultatet blir både högre försäljning och fler att sälja till – fantastiskt.

Sju saker du alltid ska ha med i ditt nyhetsbrev

• Se till att alltid ha ett (men bara ett) erbjudande i nyhetsbrevet. Läsarna vet att du har ett vinstdrivande företag och vet att du vill sälja, men låt kunderna bestämma takten. Testa olika erbjudanden, ett i taget och lägg det sist i brevet. Ju bättre du gör erbjudandet desto bättre kommer du att få tiden du ägnar åt nyhetsbrevet att betala för sig själv.
• Skapa en anledning för läsarna att besöka din webbplats. Lägg in en tankenöt till exempel, och placera svaret på en undersida. Du kan också lägga ut särskild information som du berättar om i nyhetsbrevet. Behåll alltid någon del av informationen på din webbplats så att du kan rekommendera läsarna att fortsätta läsa om det spännande ämnet där.
• Nyhetsbrev kan absolut betraktas som en nyhetskälla. Till skillnad från säljbrev så har nyhetsbrev samma status som en tidning. Respektera det och se till så att informationen du förser kunderna med är aktuell, sann och har nyhetsvärde.
• Bra, nyttig och användbar information presenterad på ett snabbt sätt.
• En rad där läsarna lätt kan lämna feedback på nyhetsbrevet. Den som har givit respons en gång gör det gärna igen om du svarar den första gången.
• Ha med en direktlänk till en sida där man kan avbeställa sin prenumeration av brevet.
• Kontaktinformation direkt till dig. Det skapar en personlig och bra känsla.


Att skaffa prenumeranter till ett nyhetsbrev

För att få mig att anmäla mig till ditt nyhetsbrev är det nödvändigt att du visar tydligt vad jag får för att börja prenumerera. Det kan vara allt från att få intressant information till att få speciella rabatter bara riktar sig till prenumeranterna. Det är också viktigt att du talar om vad som händer med min adress så jag vet att du inte säljer den till någon annan.

Till sist – det viktiga är inte vilken teknisk lösning du använder. Det viktiga är att du gör det här med dina kunders bästa för ögonen. Du kommer att bli bättre på ditt jobb men snart skrattar du också hela vägen till banken.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se