Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

8 tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet i marknadsföringen:





Om man kokar ner marknadsförarens alla uppgifter till en enda sak så skulle det kunna uttryckas som: att behålla och förstärka fästet för det man säljer.

När allt går bra är det finemang, men det finns alltid en risk för att man blir lite för nöjd när det går bra och börjar slarva med både aktiviteter, omvärldsanalys och de viktiga tankarna på framtiden.

Egentligen är det inte så svårt att behålla kollen - det är bara att hålla sig vaken för några illavarslande tecken i tid:


1. Du märker att tillväxten har stannat eller är för långsam.
En tillfällig nedgång kan hända när som helst men om det sker över en längre tid måste du leta efter en förklaring till det. Om det inte är samhällsekonomin eller någon annan kraft utanför din kontroll - om det är konkurrenternas framryckningar, om du fortfarande har förtroende för dina säljkanaler och om det inte finns problem med leverantörer, så måste du ta en närmare titt på det du säljer.

2. Dina viktigaste kunder köper mindre och mindre.
Om det är en trend så måste du fråga dem varför det är så – om de fortsätter att växa och frodas så betyder det antagligen att deras pengar går till dina konkurrenter istället för till dig.

3. Du upptäcker konkurrenter du aldrig hört talas om.
Om du aldrig hört talas om en ny konkurrent eller inte vet särskilt mycket om dem, är det dags att lyssna på varningsklockorna. De har antagligen hittat ett sätt att komma in på din marknad med en ny produkt eller lösning som kan krossa dig snabbt. Det behöver inte betyda att det du säljer har brister. Antagligen beror det mer på att de har kommit med något nytt och innovativt som lockar kunderna mer.

4. Du börjar känna av prispress.
Ingen gillar att konkurrera med bara priset (du och jag gör inte det i alla fall), och om din produkt tydligt är mycket bättre än andra och erbjuder ett högre värde på något sätt – så behöver du inte gå in i priskonkurrens, men om en kund en dag säger till dig att det är svårt att förstå varför ditt pris är så mycket högre, då är det bäst för dig att du har tydliga skäl för ditt pris – annars åker du ner i rabatthålet och där vill du inte vara. Det är en ond spiral där du måste ge lägre priser för att få affärerna i land. Lägre priser betyder, lägre vinstmarginal, mindre att investera framåt för och ännu mindre vinster. Aj! Aj! Aj!

5. Du upptäcker att dina anställda är missnöjda (och särskilt säljarna).
Det är inte roligt för säljare att ha en hård konkurrent som alltid når fram till kunderna före eftersom de har bättre saker att sälja. Säljare vill sälja och tjäna pengar och riskerar de att inte göra det så ser de sig om efter andra saker att sälja istället.

6. Du får färre förfrågningar än förut.
Det är ren ångest när telefonerna slutar ringa och när marknadsföringen ger sämre resultat än tidigare. Det kan bero på att kunderna börjar se ditt företag som lite gaggigt och de har rätt – en produkt som är på väg ut gör att ditt företag känns segt och gammalmodigt.

7. Du känner att kunderna har jobbiga krav.
Kunderna frågar efter ändringar som du inte kan eller vill göra med dina produkter. Det är ett slag i ansiktet och kan vara ett bevis på att din produkt inte längre fyller behoven som finns.

8. Några av dina konkurrenter försvinner.
Det låter ju bra i ett kortare perspektiv. Du får ta hand om deras gamla kunder men faktum är att tårtan krymper och under en tid kan du göra bättre affärer än någonsin. Men här är det lätt att lura sig själv eftersom det är ett sånt tydligt tecken på att marknaden är på väg ner. Det finns få som lämnar en växande marknad och det kan betyda att det bara är en tidsfråga innan den är helt död.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se