
Mer än hälften av alla företag som registreras just exakt idag kommer inte att finnas kvar om fem år.
Många av de här företagen drivs av två eller fler personer, ofta vänner, och när de företagen går omkull så är sannolikheten stor att vänskapen går omkull också. Det är just därför de kloka företagsrådgivarna ger rådet att tänka efter ordentligt innan man bygger ett företag med vänner. Men det finns såklart många som lyckas också och för dig som planerar att starta ett företag med någon form av partner finns det viktiga saker att tänka på:
1. Vinstdelning och ägande
Här är det viktigt att ni äger lika delar i företaget om det inte finns väldigt goda skäl till att inte göra det. Om vinst och ägarskap inte delas lika så blir ni i princip ägare och anställd eftersom den som äger mest alltid kommer att ha sista ordet. Att låtsas något annat skadar bara relationen.
2. Kompetensproblem
Två personers som jobbar ihop måste komplettera varandra annars finns det inga större fördelar med att driva ett företag ihop. Båda kompetenserna måste dessutom värderas lika. Om en person är viktigare för företaget än den andre kan det göra företaget lika instabilt och svårt att sköta som om ägarförhållandena är olika. Den som är mindre värderad i företaget kan känna sig underlägsen den andre. Den som har det högre värderade läget kan så småningom börja fundera över om han/hon egentligen behöver den andra personen.
3. Brist på öppenhet
Kompanjonskap fungerar inte utan öppenhet och ärlighet. Det bästa sättet att ha ett öppet kompanjonskap är att skriva ner allt på papper. Då behöver ni aldrig komma i situationer där en köper in massor av saker som du inte tycker att ni har råd med – eller bjuder sin man/fru och sina kompisar middag och betalar med företagskortet (och alldeles för ofta ”glömmer” att betala in det med sina privata pengar). Samma sak gäller arbetstider och alla rena arbetsrelaterade frågor om vem som gör vad och när. Var öppen men var det med hjälp av ett avtal.
4. Kommunikationsproblem
Mycket kan göras med e-post och telefonen men ingen av dem kan ersätta personliga möten. Utan att träffas ofta kommer ett kompanjonskap bli svårt att få funktionellt.
5. Pengaproblem
Kanske det vanligaste problemet som gör att man går skilda vägar, speciellt om problemet är så stort att varken du eller din kompanjon får ut några pengar alls från företaget. I det här läget kan en vilja satsa mer av egna medel för att fortsätta medan den andre inte vill eller inte har pengar att satsa.
6. Brist på erfarenhet
Man lär sig medan man håller på men om båda är samma noviser på ett område är det svårt att få de enklaste problem lösta.
7. Familjeproblem
Företaget är företaget och måste få tid även om någon av er har problem i familjen. Det jag försöker säga är att man måste sköta sitt kompanjonskap lika bra som man skulle sköta en viktig anställning även när man har problem. En av kan inte börja smita ifrån för att ni “kan”.
8. För mycket gaggande om idéer och för lite sälj
En del människor har förmågan att planera ihjäl saker istället för att fokusera på att få saker gjorda. Det är vanligt att kompanjoner målar upp enorma visioner för sitt gemensamma företag utan att komma till skott av rädsla för att visionen inte ska bli befläckad med sanningen.
9. Överdriven optimism
Ni ska vara optimistiska men ett vanligt problem är att optimismen blir orealistisk. Ett nystartat café med 20 sittplatser räknar med att sälja en kaffe och en bulle till alla gäster. En gäst är kvar i en halvtimme De har öppet tio timmar om dagen och kaffe och bulle kostar 40 kronor. En extremt överdriven optimist räknar då med att att sälja för 16 000 kronor per dag – alltså fullt hus hela dagen. En normal optimist skulle antagligen dra ner försäljningen till hälften och en realist skulle förstå att det antagligen inte går att driva caféet på två personer om intäkterna är så små.
10. Dålig arbetsmoral
Många säger att de jobbar hårt, men när man tittar närmare så ser man att det de gör är relativt ofarliga saker. De lämnar inte sin bekvämlighetszon och istället för att ringa och besöka kunder springer de på nätverkspartyn och annat som kan vara bra men som måste leda till konkreta pengar för att vara värda något för ert kompanjonskap. Många har alltid ”världens grej” på gång, som sedan rinner ut i sanden. Att vinna som företagare är att nöta på både skor och röst och att göra det hela tiden, varje dag, varje timme.
11. De håller sig desperat kvar vid samma affärsmodell
Tålamod är ett måste för att få företag att fungera men om du har gjort en sak tillräckligt länge och det inte funkar så måste du släppa idén och göra något annat. Det här gäller faktiskt också själva företaget i sig. Om du/ni har gjort allt ni kan komma på och inget fungerar så är det dags att släppa taget.
Läs mer om att starta eget med en kompis.
76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️

Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.
En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean
Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.
En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean
Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...