Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Fem saker du INTE ska göra när du säljer per telefon


Nu ska du få höra något kul. Så här i efterhand får jag skrattattacker bara jag tänker på det.

För en tid sedan köpte jag en helsida i en tidning. Jag ska inte plåga den stackars annonssäljaren med att hänga ut tidningens namn här, men hans samtal två veckor efter annonsinförandet var helt absurt och det bevisar att de allra flesta säljare bara är intresserade av att kränga NU - inte att skapa ett långsiktigt samarbete som är lönsamt för båda parter. Hörde du det där - för båda parter.


Här kommer dina 5 tips om hur du INTE ska göra när du följer upp en försäljning per telefon


1. Utgå från att din kund har tid med dig just nu.
Respektera aldrig att din kund har andra saker att göra. Utgå från att Han/hon har suttit på en stol med fötterna på bordet och stirrat på telefonen och trånsjukt undrat när du ska ringa.

2. Prata på bara.
Öppna samtalet med ett flåshurtigt "Tjenare" och börja sedan att dra en harang av opersonligt babbel om var du ringer ifrån och om vilken sida av landet du ringer från och vilket väder ni har i detalj och vänta sedan tyst i luren på reaktioner.

3. Visa hur lite du bryr dig om vad kunden svarar på dina frågor.
Säg: "Absolut absolut absolut" utan emfas genom samtalet vad kunden än säger och när han/hon äntligen blir tyst frågar du om han/hon vill köpa mer.

4. Låt ditt snabbt svalnande intresse för samtalet lysa igenom snabbt.
När du inser att kunden inte kommer beställa mer just nu, börja bläddra i dina papper efter nya prospects att ringa om 3 minuter (så att bläddrandet hörs i bakgrunden).

5. Strunta i att bestämma nästa steg.
Bestäm dig för att ett uppföljningssamtal är tillfredsställande utfört när du slagit siffrorna på telefonen, fått svar, sagt något och lagt på luren igen. Ställ inga högre krav än så. Bry dig inte om att ta reda på kundens planer för framtiden så du ser var du kan komma in där eller lyssna efter andra möjligheter för er att ha ett långsiktigt samarbete.

Och när du har lagt på luren - Fundera inte en sekund över hur du nu kan bevisa för kunden att det ni pratat om har gått in i ditt huvud. Fanns det ett problem? Hur kan du visa att du tänker lösa det? Skicka ingen e-post med ett smart förslag som visar kunden att du hört vad han/hon sagt under samtalet. Dra sedan täcket över huvudet igen och slumra vidare.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊



Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se