Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Är du en snål företagare? Bra – och dåligt. Här är varför.


Smarta företagare gillar inte att spendera pengar. Jag förstår varför. Det finns massor av leverantörer av olika saker som vill ha dina pengar. Det är smart att vara snål med vissa saker, men i mitt jobb ser jag också många företagare som är alldeles för snåla och som missar chanser att investera i företaget och därmed också tjäna ännu mer pengar.

Vad kallas en fördom som är sann?
Här kommer en: Många kvinnliga företagare jag träffar är experter på att vara för snåla med pengarna och det leder ofta till att de inte heller växer. Å andra sidan, och i rättvisans namn, träffar jag också många manliga företagare som lägger ner alldeles för mycket pengar på fel saker. De köper coola bilar, snygg inredning och annat som syns, men som inte alltid behövs och som framför allt inte hjälper till att dra in pengar. Jag vill att du ska börja tänka ROI – ”Return On Investment”, alltså vad du får tillbaka för de pengar som du lägger ut. Stora företag är experter på att utvärdera ROI för större investeringar som teknikinköp eller fastighetsaffärer. För små företag, som är oroliga över kassaflödet, är ROI en viktig del fast på nivån några tusen kronor. Vilka kostnader är egentligen investeringar? Kolla här:

Marknadsföring
Kostnader för annonsering och marknadsföring är ett område där du måste tänka mycket på ROI. Många företag jag träffar har nappat på annonssäljares erbjudanden om en blänkare i lokalpressen för si och så många tusen kronor, men funkar det här eller är det bara kul att synas i lokalpressen, så att dina affärskompisar får se att du annonserar? Annonsering som görs rätt går att mäta och är långsiktig fungerar (det är ett luddigt svar, men också sant). En allmän annons om att ditt företag finns till är ytterst sällan en bra investering.

Du måste utvärdera allt du gör och se till att det går att mäta vad dina annonser och all din marknadsföring ger. Dessutom måste du tänka i livstidsvärde för en kund som du får in på en aktivitet. Om din annons kostar 10 000 kronor och det du säljer kostar 500 kronor måste du vid en första anblick sälja 20 stycken av din vara för att betala för annonsen. Men om du har räknat ut att varje ny kund hos dig stannar i fem år och köper en ny produkt för 500 kronor varje år, så ser du att varje kund ger en snittintäkt på 2 500 kronor och då räcker det med att du säljer till fyra nya kunder med din annons för att den på sikt ska täcka kostnaden.

Utbildning
Böcker, informationsprodukter och utbildningar ger dig fantastiska chanser att investera i ditt företags framtid. Om du lägger ner 300 kronor på en bok, så är det en fantastisk investering även om du bara lär dig en enda vettig sak från den. Har du lagt ner massor av timmar på att själv försöka förstå ett datorprogram, men ändå inte kan använda det som du vill – då är en tretimmars utbildning för 12 000 kronor en fantastisk investering.

Outsourcing
Vad är din tid värd egentligen? Om du drar in 850 kronor i timmen som konsult och lägger ner fem timmar i veckan på pappersarbete, så bränner du i princip 4 250 kronor på att göra ett jobb som någon utomstående kraft kunde göra billigare och samtidigt få ditt företag att utvecklas ytterligare.

Specialistkunskaper
Alldeles för många företag försöker göra allt själva fast de inte har kompetens och kunskap till det. Du ser det överallt. Ett bra exempel hittar du hos företag med taffliga hemsidor med dåliga säljtexter och sidor som inte ens får några träffar hos sökmotorerna. De envisas med att själva göra ett dåligt jobb istället för att lösa problemet med hjälp av en konsult för 20 000 kronor och få miljoner tillbaka i ökad försäljning över lite tid.
Här gäller det att vara ärlig. Kan du verkligen göra allt själv så att det blir lika bra som om ett proffs på området hade gjort det? Det här kan avgöra så ofantligt mycket för ditt företag. Om du anlitar en webbdesigner som gör din sajt proffsig och hyr in en copywriter som vässar säljtexterna, samtidigt som han/hon optimerar sidorna för att sökmotorerna ska hitta dem - är inte det en fantastiskt bra investering då?

Nästa gång du står inför en kostnad/investering – fråga dig det här:
• Kommer den här investeringen hjälpa mig att spara värdefull tid som jag istället kan lägga på annat jobb?
• Kan jag sälja tillräckligt mycket för att betala för den här investeringen?
• Kan jag sälja mycket mer om jag lägger pengar på det här?
• Kan jag mäta utfallet av den här investeringen?
• Kommer den här investeringen att hjälpa mig på sikt?
• Är den här kostnaden nödvändig att ta just nu för att målen ska nås snabbare?
• Hjälper den här investeringen oss att se mer professionella ut?

Med tillfredsställande svar på de här frågorna är det bara att öppna plånboken - eller inte.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se