Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Är du en snål företagare? Bra – och dåligt. Här är varför.


Smarta företagare gillar inte att spendera pengar. Jag förstår varför. Det finns massor av leverantörer av olika saker som vill ha dina pengar. Det är smart att vara snål med vissa saker, men i mitt jobb ser jag också många företagare som är alldeles för snåla och som missar chanser att investera i företaget och därmed också tjäna ännu mer pengar.

Vad kallas en fördom som är sann?
Här kommer en: Många kvinnliga företagare jag träffar är experter på att vara för snåla med pengarna och det leder ofta till att de inte heller växer. Å andra sidan, och i rättvisans namn, träffar jag också många manliga företagare som lägger ner alldeles för mycket pengar på fel saker. De köper coola bilar, snygg inredning och annat som syns, men som inte alltid behövs och som framför allt inte hjälper till att dra in pengar. Jag vill att du ska börja tänka ROI – ”Return On Investment”, alltså vad du får tillbaka för de pengar som du lägger ut. Stora företag är experter på att utvärdera ROI för större investeringar som teknikinköp eller fastighetsaffärer. För små företag, som är oroliga över kassaflödet, är ROI en viktig del fast på nivån några tusen kronor. Vilka kostnader är egentligen investeringar? Kolla här:

Marknadsföring
Kostnader för annonsering och marknadsföring är ett område där du måste tänka mycket på ROI. Många företag jag träffar har nappat på annonssäljares erbjudanden om en blänkare i lokalpressen för si och så många tusen kronor, men funkar det här eller är det bara kul att synas i lokalpressen, så att dina affärskompisar får se att du annonserar? Annonsering som görs rätt går att mäta och är långsiktig fungerar (det är ett luddigt svar, men också sant). En allmän annons om att ditt företag finns till är ytterst sällan en bra investering.

Du måste utvärdera allt du gör och se till att det går att mäta vad dina annonser och all din marknadsföring ger. Dessutom måste du tänka i livstidsvärde för en kund som du får in på en aktivitet. Om din annons kostar 10 000 kronor och det du säljer kostar 500 kronor måste du vid en första anblick sälja 20 stycken av din vara för att betala för annonsen. Men om du har räknat ut att varje ny kund hos dig stannar i fem år och köper en ny produkt för 500 kronor varje år, så ser du att varje kund ger en snittintäkt på 2 500 kronor och då räcker det med att du säljer till fyra nya kunder med din annons för att den på sikt ska täcka kostnaden.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Utbildning
Böcker, informationsprodukter och utbildningar ger dig fantastiska chanser att investera i ditt företags framtid. Om du lägger ner 300 kronor på en bok, så är det en fantastisk investering även om du bara lär dig en enda vettig sak från den. Har du lagt ner massor av timmar på att själv försöka förstå ett datorprogram, men ändå inte kan använda det som du vill – då är en tretimmars utbildning för 12 000 kronor en fantastisk investering.

Outsourcing
Vad är din tid värd egentligen? Om du drar in 850 kronor i timmen som konsult och lägger ner fem timmar i veckan på pappersarbete, så bränner du i princip 4 250 kronor på att göra ett jobb som någon utomstående kraft kunde göra billigare och samtidigt få ditt företag att utvecklas ytterligare.

Specialistkunskaper
Alldeles för många företag försöker göra allt själva fast de inte har kompetens och kunskap till det. Du ser det överallt. Ett bra exempel hittar du hos företag med taffliga hemsidor med dåliga säljtexter och sidor som inte ens får några träffar hos sökmotorerna. De envisas med att själva göra ett dåligt jobb istället för att lösa problemet med hjälp av en konsult för 20 000 kronor och få miljoner tillbaka i ökad försäljning över lite tid.
Här gäller det att vara ärlig. Kan du verkligen göra allt själv så att det blir lika bra som om ett proffs på området hade gjort det? Det här kan avgöra så ofantligt mycket för ditt företag. Om du anlitar en webbdesigner som gör din sajt proffsig och hyr in en copywriter som vässar säljtexterna, samtidigt som han/hon optimerar sidorna för att sökmotorerna ska hitta dem - är inte det en fantastiskt bra investering då?

Nästa gång du står inför en kostnad/investering – fråga dig det här:
• Kommer den här investeringen hjälpa mig att spara värdefull tid som jag istället kan lägga på annat jobb?
• Kan jag sälja tillräckligt mycket för att betala för den här investeringen?
• Kan jag sälja mycket mer om jag lägger pengar på det här?
• Kan jag mäta utfallet av den här investeringen?
• Kommer den här investeringen att hjälpa mig på sikt?
• Är den här kostnaden nödvändig att ta just nu för att målen ska nås snabbare?
• Hjälper den här investeringen oss att se mer professionella ut?

Med tillfredsställande svar på de här frågorna är det bara att öppna plånboken - eller inte.

350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊




Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se