
Det är bråttom att bestämma sig nu. Helst skulle du ha gjort det igår. Hur tänker du när du fattar beslut. Är det en automatisk process eller går du mer systematiskt tillväga?
Förmågan att fatta rätt beslut är definitivt en av de allra viktigaste egenskaperna du kan ha i affärslivet (och i privatlivet såklart), och särskilt när du är under tidspress är det viktigt att göra det mer systematiskt. Hur gör du när det kommer till avgörande eller mindre beslut? Går du på magen eller har du en mall att följa som går igenom och analyserar problemet? Här får du tips som hjälper dig att fatta ett mer genomtänkt beslut snabbt varje gång.
1. Definiera situationen du står i och behoven du vill ha lösta
Ta dig helt enkelt tid att se på problemets olika delar. Är det ett enkelt problem eller finns det djupare konsekvenser beroende på vilket beslut du tar. Kan du bryta ner beslutet i mindre delar så att varje del är mer hanterbar? Det är här du funderar över var du är idag och vad du vill hamna. Det är vansinnigt att blir så uppfylld av beslutet som ska göras att du inte ser hela bilden av det (du ser inte skogen för alla träd”).
2. Ta ett par kliv bakåt så du ser hela bilden tydligare
Det här är svårt. Många gånger låter vi det förflutna bli härskare över besluten för framtiden. Det förflutna är där för att informera oss, inte styra beslutet. En bra ledare lär sig från tidigare erfarenheter, både positiva och negativa. Och de vet också när det är dags att fråga andra för att få ett nytt perspektiv över situationen beslutet gäller.
3. Vilka alternativ har du?
Här finns det verkligen plats för en brainstorm. Tänk ut minst fem olika sätt som du kan lösa problemet på. Alla förslag, även helt absurda ska ha plats och rätt att finnas med.
Analysera sedan varje alternativ. För varje alternativ listar du sedan:
• Vad är positivt?
• Vad är negativt?
• Vem/ vad kommer det att påverka?
• Är det möjligt att nå inom rimlig tid?
• Hur passar det in med våra mål på både lång och kort sikt?
4. Kom loss
En del personer fastnar för att inget blir tillräckligt bra (känner du igen dem eller dig?). Här gäller det att pressa fram något till slut. Vad är det bästa vi kan göra idag? Är frågan du ska ställa dig. Inse att nästan allt är en kompromiss. Inget beslut kommer att vara utan negativa sidor.
5. Ta beslutet
Och gör det baserat på den analys du gjort där du bör ha fått fram det bästa möjliga alternativet för dig idag.
6. Gör en handlingsplan
Det är nu det gäller för dig att bestämma vad det är som avgör att beslutet och konsekvenserna blir lyckade. Alltså, vad du vill ha ut av beslutet. Sätt specifika och mätbara mål. Bestäm när du behöver utvärdera konsekvenserna och kanske göra förändringar i planen. Den här handlingsplan ska innehålla stegen du måste ta, resurserna som behövs och tiden för varje steg. Samt självklart ett öppet schema för utvärdering av beslutet
7. Kommunicera beslutet
Här är det många företag som stannar vid beslutet och inte tar det vidare i organisationen på ett bra sätt. Det gäller att alla inblandade får veta vad som förväntas komma av beslutet och vad allas del är i det. Det handlar förstås om att förklara så alla förstår, övertyga i en del fall och se till att det blir en prioritet och inte en skrivbordsprodukt för någon
8. Sätt igång
Det viktigaste med förändringar är att ta med oron för dem i dina beräkningar. Det är en del i allt som är nytt att folk uttrycker oro. Det betyder inte att beslutet är fel, det är bara förändringen som är jobbig.
SUPERERBJUDANDE JUST NU!
Framgång i livet är inte alls det de flesta tror ❤️

En läsarröst
"Det är absolut den bästa bok jag läst i personlig utveckling. Det är bara ett fel – att den inte fanns för så där 20-30 år sedan. Men bättre sent än aldrig. Den kommer jag att läsa många gånger och även sätta i händerna på mina barn och barnbarn och förhoppningsvis se dem växa som människor några snäpp. Av din enorma bokproduktion finns det mycket att botanisera i och jag kommer säkert att bli kund och även rekommendera många av mina vänner och kunder att läsa dina böcker. STORT TACK."
Anders Klingmark, Nacka
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).
Framgång i livet är inte alls det de flesta tror ❤️

En läsarröst
"Det är absolut den bästa bok jag läst i personlig utveckling. Det är bara ett fel – att den inte fanns för så där 20-30 år sedan. Men bättre sent än aldrig. Den kommer jag att läsa många gånger och även sätta i händerna på mina barn och barnbarn och förhoppningsvis se dem växa som människor några snäpp. Av din enorma bokproduktion finns det mycket att botanisera i och jag kommer säkert att bli kund och även rekommendera många av mina vänner och kunder att läsa dina böcker. STORT TACK."
Anders Klingmark, Nacka
Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...