Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Sex fällor att undvika i säljarbetet




Oftast jobbar vi på i vardagen och hinner inte fundera så mycket på om vi har rätt riktning eller styrfart. Viktigt är att ibland sätta oss ner och ta tempen på säljarbetet. Vad behöver göras, förändras eller vässas? Här får du tips på sex vanliga fällor du ska undvika i säljarbetet.

1. Du har ”fel” kunder!

När vi startar företaget är vi så ivriga att få kunder överhuvudtaget, att vi säljer hej vilt. Efter några år kan dessa kunder ha upphört att vara både utvecklande eller lönsamma, kanske kostar de mer än de smakar? Gör en lista över dina favoritkunder och prioritera – de som kommer längst ned kanske du kan ge till någon kollega i branschen som tar hand om dem på bästa sätt. Ibland ska man skiljas som vänner. Det är helt ok!

2. Du vågar inte ta nya kontakter!
Nykundsbearbetning är viktigt för att kunna utveckla och utvecklas, både vad gäller ditt erbjudande, du själv eller din lönsamhet. Om du fortsätter med gamla olönsamma kontakter, kommer du aldrig vidare. Nya kunder ger nya perspektiv och du kan höja ditt pris (vilket troligen släpar efter enligt min låååånga erfarenhet).

3. Du tar dina trognaste kunder för givna!
Att skapa goda kundrelationer tar tid och känslor i anspråk. Den investeringen måste hållas lika levande som ditt privata partnerskap. Visa omsorg, tacka för förtroendet, hitta på något trevligt för dem, hör av dig med tips eller nyheter, bjud på dig själv framförallt. Kunder är enbart lojala mot dig så länge du är lojal mot dem – och tänk på hur många konkurrenter som gärna skulle ta över från dig…

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


4. Du vågar inte be om ordern!
Lätt att fastna i informationsfällan – vi fortsätter att prata och berätta och ger kunden för lång betänketid. Vad är det som blir mer intressant för kunden ju längre de tänker? Tvärtom – ditt erbjudande glider bakåt i deras uppmärksamhet. Det är lättare att snabbt fråga: ”hur ser du mitt förslag?” eller ”vad hindrar att du svarar ja nu?”. Och ett rejält nej sparar tid och du kan gå vidare, mycket bättre för arbetsmoralen.

5. Du fastnar i internt arbete!
Alltför många pillar med interna angelägenheter istället för att hålla kontakt med sin marknad. Lättare att sortera i pärmarna och fila på Linkedinprofilen än att kontakta en ny kund… eller? Kostsamt.

6. Du vågar inte höja priset!
Rädsla styr mycket inom säljarbetet, tyvärr. Mitt tips är att du ska tänka logiskt på ditt företag och din lönsamhet och släppa fram känslorna när du är i direktkontakt med kunder. Logiskt sett behöver du höja priset med jämna mellanrum – känslomässigt är du rädd att kunden ska bli sur eller överge dig. Men du, tänk på att du bara kan leverera på topp när du tar rätt betalt. Det vet kunderna också. Förena logik och känslor!


Ulla-Lisa Thordén l Säljcoach, föreläsare och författare
Republic l ulla-lisa@republic.se
Twitter: ulthorden



76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️


Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se