Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

KLARA...

Seglivade myter om att starta eget





Jag vet inte om du håller med mig men jag får nästan utslag av alla myter om att starta och driva företag som aldrig tycks försvinna.

Idag har jag samlat ihop de sju mest irriterande. Vad säger du? Håller du med?

Då kör vi:

1. Egenföretagare måste jobba dygnet runt.
Många egenföretagare jobbar längre än anställda, det är sant men de flesta av oss har valt det eftersom vi gillar våra jobb. Längre arbetstider för en företagare går alltså inte att jämföra med arbetstid för en anställd. Vi har det ju kul på jobbet. Att jobba är inte ett straff för en egenföretagare.

2. Det är mer riskfyllt att starta eget än att ta en anställning.
”Statens kaka är liten, men säker”, sa min farmor. Det var då det. Nu finns det inga säkra kakor för en anställd någonstans. Det är mycket säkrare att ta kontrollen själv än att bli offer för godtyckliga omorganisationer och annat som sker över ditt huvud. Egenföretagare äger sin inkomst, anställda lånar den bara.

3. Egenföretagare lägger alla ägg i samma korg.
Fråga dig själv: Hur många människor skulle behöva vända sig mot dig för att stänga av ditt inkomstflöde? För anställda räcker det oftast med en person, chefen. En företagare kan lättare diversifiera sig och få inkomster från flera håll.

4. Det är ekonomiskt stressigare att vara egenföretagare än att vara anställd.
Det som stressar människor är att inte få ekonomin att gå ihop. Det är lika för alla. Som företagare finns dock alltid chansen till det stora lyftet – och för de flesta kommer också det där lyftet som tar företagaren förbi alla anställda ekonomiskt. Det handlar bara om att lägga sin tid på rätt saker. Anställda vet exakt vad de tjänar varje månad och har både mer begränsade möjligheter att bli rika och dessutom får de sällan något stort att fira på jobbet.

5. Kunden har alltid rätt.
Som egenföretagare kan du sparka kunder som ger dig huvudvärk. En del kunder är helt enkelt inte värda att ha. Jag pratar då om oförskämda, elaka och störda människor. Som anställd däremot måste du stå ut med dem för att din chef säger det. Min erfarenhet är att de allra flesta, säkert 99% av alla människor är bra och trevliga och rättvisa men det finns ruttna ägg som du som företagare kan släppa iväg (till dina konkurrenter).

6. Det är ensamt att bli företagare.
Många anställda tror att de har ett rikt socialt liv när allt de egentligen gör är att umgås med sina medarbetare på jobbet. Det kan ju vara bra men behöver inte vara det. Det finns alltid någon irriterande typ som man stör sig på och som förstör arbetsdagarna – och som man ändå tvingas samarbeta med. Som företagare väljer du dina samarbetspartners mer som du vill – ofta andra företagare med samma driv och livsgnista som du har (och sällan ser hos anställda).

7. Det är för svårt att vara företagare.
Det finns en uppförsbacke i början för alla. Det är nya saker att lära sig, som bokföring, skatter, löner, försäkringsfrågor, marknadsföring och rutiner för allt – men det går snabbt att lära sig. Skaffa bara några bra böcker i de ämnen du behöver få mer kunskap om. Låt aldrig den initiala inlärningskurvan få dig att tappa modet och lusten så kommer du snart ut på andra sidan och undrar vad det var du var orolig över egentligen.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se