Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

KLARA...

Seglivade myter om att starta eget





Jag vet inte om du håller med mig men jag får nästan utslag av alla myter om att starta och driva företag som aldrig tycks försvinna.

Idag har jag samlat ihop de sju mest irriterande. Vad säger du? Håller du med?

Då kör vi:

1. Egenföretagare måste jobba dygnet runt.
Många egenföretagare jobbar längre än anställda, det är sant men de flesta av oss har valt det eftersom vi gillar våra jobb. Längre arbetstider för en företagare går alltså inte att jämföra med arbetstid för en anställd. Vi har det ju kul på jobbet. Att jobba är inte ett straff för en egenföretagare.

2. Det är mer riskfyllt att starta eget än att ta en anställning.
”Statens kaka är liten, men säker”, sa min farmor. Det var då det. Nu finns det inga säkra kakor för en anställd någonstans. Det är mycket säkrare att ta kontrollen själv än att bli offer för godtyckliga omorganisationer och annat som sker över ditt huvud. Egenföretagare äger sin inkomst, anställda lånar den bara.

3. Egenföretagare lägger alla ägg i samma korg.
Fråga dig själv: Hur många människor skulle behöva vända sig mot dig för att stänga av ditt inkomstflöde? För anställda räcker det oftast med en person, chefen. En företagare kan lättare diversifiera sig och få inkomster från flera håll.

4. Det är ekonomiskt stressigare att vara egenföretagare än att vara anställd.
Det som stressar människor är att inte få ekonomin att gå ihop. Det är lika för alla. Som företagare finns dock alltid chansen till det stora lyftet – och för de flesta kommer också det där lyftet som tar företagaren förbi alla anställda ekonomiskt. Det handlar bara om att lägga sin tid på rätt saker. Anställda vet exakt vad de tjänar varje månad och har både mer begränsade möjligheter att bli rika och dessutom får de sällan något stort att fira på jobbet.

5. Kunden har alltid rätt.
Som egenföretagare kan du sparka kunder som ger dig huvudvärk. En del kunder är helt enkelt inte värda att ha. Jag pratar då om oförskämda, elaka och störda människor. Som anställd däremot måste du stå ut med dem för att din chef säger det. Min erfarenhet är att de allra flesta, säkert 99% av alla människor är bra och trevliga och rättvisa men det finns ruttna ägg som du som företagare kan släppa iväg (till dina konkurrenter).

6. Det är ensamt att bli företagare.
Många anställda tror att de har ett rikt socialt liv när allt de egentligen gör är att umgås med sina medarbetare på jobbet. Det kan ju vara bra men behöver inte vara det. Det finns alltid någon irriterande typ som man stör sig på och som förstör arbetsdagarna – och som man ändå tvingas samarbeta med. Som företagare väljer du dina samarbetspartners mer som du vill – ofta andra företagare med samma driv och livsgnista som du har (och sällan ser hos anställda).

7. Det är för svårt att vara företagare.
Det finns en uppförsbacke i början för alla. Det är nya saker att lära sig, som bokföring, skatter, löner, försäkringsfrågor, marknadsföring och rutiner för allt – men det går snabbt att lära sig. Skaffa bara några bra böcker i de ämnen du behöver få mer kunskap om. Låt aldrig den initiala inlärningskurvan få dig att tappa modet och lusten så kommer du snart ut på andra sidan och undrar vad det var du var orolig över egentligen.

76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️


Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊



Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se