Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

FÄRDIGA...

Så gör du en marknadsplan/marknadsföringsplan




Bra att du hittade hit. Här får du lära dig att göra en marknadsplan på ett lätt och effektivt sätt. Många gör misstaget att krångla till det här helt i onödan. Häng med nu.

En del kallar det marknadsplan och andra kallar den marknadsföringsplan. Båda orden beskriver samma sak - en karta över ett företags eller projekts marknadsföring över en viss tid.

Att skriva affärsplaner är naturligt för de flesta företagare men många inser inte att det är lika viktigt att göra en marknadsplan.


Skillnaden mellan affärsplan och marknadsplan
Till skillnad från affärsplanen så fokuserar marknadsplanen på kunderna. Marknadsplanen behöver inte nödvändigtvis uttryckas i siffror utan vara mer strategisk. Så här gör du för att ta fram underlag för en marknadsplan. Marknadsplanen ska vara kort så att den är lätt att komma ihåg. Gör den till några få meningar.


Så, hur gör man en marknadsplan - här kommer lösningen

Gör de nödvändiga förberedelserna först så här:

1. Sätt dig bekvämt och ta fram papper och penna. Börja med att beskriva din produkts särdrag och fördelar i detalj. Du ska visa hur produkten skiljer sig från dina konkurrenters produkter. Ju tydligare du beskriver din produkt desto bättre kommer du att kunna kommunicera med din målgrupp. För att kunna göra det här måste du också kunna beskriva dina konkurrenters produkter.

2. Beskriv pris och plats (tillgänglighet) väl eftersom de båda faktorerna är kritiska punkter när det gäller konkurrenskraftig positionering. "Pris" behöver inte betyda billigt. Outletmarknader till exempel sätter låga priser framför tillgänglighet. Vad är det du säljer? Är det tillgänglighet? Är det kvalitet? Är det rabatter? Du kan inte erbjuda allt. Att veta vad dina kunder vill ha hjälper dig att besluta dig för vad du ska erbjuda.

3. Beskriv din målgrupp. Ta fram en profil på hur din ideala kund ser ut. Du kan beskriva kunden efter var de bor, vilket kön de har, hur gamla de är, vilken livsstil de har, vad de tjänar etc. Ställ dig frågorna: Är mina kunder konservativa eller innovativa? Leder de eller följer de? Är de traditionella eller moderna? Är de utåtriktade eller introverta? Hur köper de det du har att erbjuda? Hur ofta köper de? Hur mycket köper de vi varje köptillfälle? Finns det perioder på året då de inte kommer att köpa dina produkter?

4. Fundera på en strategi för din kommunikation. Din målgrupp ska inte bara veta att din produkt finns utan måste också få ett bra intryck av produktens fördelar. Kommunikationen inkluderar allt från logo, design och annonsering till PR och promotion. Ta reda på vad dina kunder läser och lyssnar på för att veta hur du ska få deras uppmärksamhet.

5. Bestäm dig för vad du vill åstadkomma med din kommunikation. Vill du att folk ska känna igen ditt företagsnamn och veta vad det står för. Vill du att de ska veta var ditt företag finns? Hur mycket pengar kan du lägga ut på att få fram budskapet? Vilka media finns tillgängliga och vilka kommer att fungera bäst för dig? Och slutligen: Hur ska du utvärdera resultaten?



Gör sedan din marknadsplan i åtta enkla steg så här:

1. Vilket är syftet med marknadsföringen (Ex: Att skapa en ökad bas av kunder som kommer tillbaka).

2. Hur ska det göras? (Ex: Genom att presentera urvalet av böcker i butiken).

3. Hur ser målgruppen ut? (Ex: Bokköpande vuxna kvinnor inom en mils radie av bokhandeln).

4. Vilka verktyg ska vi använda? ( Ex: Direktutskick till målgruppen, annonser i lokaltidningen, skyltningen görs om varje vecka, en stamkundsklubb startas osv.).

5. Vilken är vår nisch? (Ex: Vår nisch är att ha det bredaste sortimentet för läsande kvinnor i 30-60-årsåldern).

6. Vilken är vår identitet? (Ex: Varm genom att vara vänliga mot alla kunder, Kunnig, genom att vi hela tiden läser själva och är aktiva kunskapssökare).

7. Vilken är vår budget för detta? (Uttryckt i procent av bruttoförsäljning).

8.Utvärdering. Ex: Utvärdering av våra ansträngningar ska göras vecka 23. Hur gick det i förhållande till målet och vad kan göras bättre. Hur fortsätter vi

Och sedan?
Mät dina marknadsföringsresultat mot den här planen. Om resultatet är bra men inte följer planen, släng planen. Syftet med planen är att skapa en karta, inte att vara ett ändamål i sig. Visst är det enkelt



Konkreta tips om din marknadsplan

  • När du gjort din marknadsplan ge bort den till alla som den berör. Ge den till dina anställda, dina leverantörer och till frilansar så att de kan förstå vad du ska åstadkomma. Det kommer inte bara att hjälpa dig att hålla fokus det kommer också att skapa nya idéer hos anställda och leverantörer.

  • När du ska välja vilka aktiviteter du ska sätta igång först så välj en eller två som du tycker verkar vara roligast. Det kommer att göra att du får ett bättre självförtroende som i sin tur ger dig energi att göra det som du kanske ser som nödvändigt men inte lika kul.

  • Vik en speciell tid för marknadsföring. Antingen det är en halvtimme om dagen eller tre timmar om dagen eller en kväll i veckan. Det viktiga är att tiden är helig och telefonerna avstängda.

  • Ge din marknadsplan minst 6 månader att visa om den fungerar men utvärdera resultatet en gång i månaden. Ställ dig frågan: Var står du och var ville du stå?

  • Voila! Du är färdig!



    Andra läser om...

    Dela denna sida på:
    FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se