Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

KLARA...

Affärsidé - varför inte köpa en affärsidé som redan fungerar

Fördelar och nackdelar med att köpa ett företag


Du behöver ju faktiskt inte dra igång ett företag från grunden – du kan köpa ett företag som redan rullar istället. Det sägs att det är på väg att bli strålande tider för att köpa företag just nu eftersom så många fyrtiotalister som har företag vill trappa ner och kanske inte har någon naturlig efterföljare i familjen som vill kliva fram och ta över företaget.

Det finns ganska många fördelar och en del nackdelar med att köpa ett företag. Vi börjar med uppsidan:


Fördelar med att köpa ett företag:

• Du spar tid, energi och pengar när du köper ett etablerat företag. Det tar lång tid att skapa ett fungerande företag och när allt redan är fixat från början, har du energi kvar att utveckla det och göra företaget bättre istället för att slåss om kaksmulorna i början.

• Det kan vara lättare att hitta finansiering om du ska köpa ett företag som redan bevisat sig själv än om du ska starta något helt nytt.

• Allt brukar vara inkluderat i priset. Det finns stora fördelar med en upparbetad infrastruktur. Det handlar inte bara om vägarna till kunder och leverantörer utan också anställda, utrustning och systemen de använder.

• Återförsäljarnät finns redan etablerat och behöver bara utvecklas.

• Kunderna har redan förtroende för företaget.

• Det finns antagligen redan lokaler för företaget.

• Pengarna kommer in direkt, snarare än vid någon relativt osäker punkt i framtiden som du får räkna med när du startar något helt nytt. Ett etablerat företag som du köper har antagligen ett naturligt inflöde av pengar och har redan fasta återkommande kunder.

• Även om ett företag redan är etablerat så finns det utrymme för nya idéer och kreativitet från din sida. Det är därför bra om du köper ett företag inom något område där du kan bidra med din kunskap och få företaget ännu starkare.

• Den tidigare ägaren/ägarna kan vara med dig ett tag och hjälpa dig in i företaget.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


• Du har ett intressant objekt som, om du sköter det bra, kan bli värt mer när du själv vill sälja företaget i framtiden.

• Antagligen har du en större chans att lyckas som företagare när du går in i något som redan är lyckat från början. Många av de problem som dyker upp vid en nystart är redan upptäckta och lösta.

• Det finns redan en affärsplan och testade marknadsförings- och försäljningsmetoder, så du behöver inte testa så mycket själv.

• De eventuella anställda som finns har erfarenheter som du har nytta av.


Nackdelar med att köpa ett företag

• Pengar. Du kommer att behöva betala en större summa pengar för att köpa ett företag som är etablerat och behöver också direkt ha med pengar i budgeten för revisor och andra funktioner.

• Om företaget är lite dåligt skött kan du behöva lägga ner en hel del pengar utöver det du köpt företaget för.

• Du kommer att behöva stå för kontrakt och andra åtaganden som företaget har innan du kan förändra saker och ting till det bättre.

• Du måste fundera över varför den nuvarande ägaren säljer och analysera företaget, inte bara ta henne/honom på orden.

• Du måste fundera över personalens känslor i samband med ägarbytet, annars kan moralen sjunka och företaget fungera mycket sämre och du får ett helvete. Personal kan till och med lämna företaget när du kommer in som ny ägare för att de kan vara besvikna över något med överenskommelsen du gjort med den gamle ägaren eller av andra skäl.

• Du kanske måste flytta med hela familjen till en ny plats (det kan såklart vara en fördel också).

• Du kommer att behöva analysera marknaden lika mycket som om du startar ett nytt företag. Konkurrenterna, framtiden och det aktuella läget.

OBS. Hur du än väljer att göra är det viktigt att anlita någon som vet mer om hur företag värderas, någon som känner till den specifika branschen och som vet hur man undersöker tidigare företagshändelser och skriver vattentäta avtal som friskriver dig från eventuella överraskningar som den gamle ägaren valt att inte berätta om.

Fler tips
Läs en guide om hur du kan bli säkrare när du ska starta ett eget företag
Läs om 150 affärsidéer att starta var som helst i Sverige.

76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️


Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se