Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Tips om att ta hand om kunder som klagar


Vad gör du idag när ditt företag klantat till något ordentligt? Visar du kunderna på något konkret sätt att du bryr dig om att ni har gjort fel och att ni ska göra allt för att det inte ska hända igen? Eller försöker du släta över problemet, ta ett djupt andetag när kunden försvunnit och hoppas att han/hon ska komma tillbaka av sig själv? Skulle du ha kommit tillbaka om du kände dig orättvist behandlad?

Du kan skrika att det inte är ditt företags policy att göra si eller så tills ådrorna i pannan sprängs på kunden utan att komma någon vart. Nyckeln till att komma någon vart med kunder är att låta kunden få kontroll över situationen. Det kan du göra genom att fråga hur han/hon vill ha problemet åtgärdat. Enkelt va. De flesta människor går det nämligen att resonera med och förutsättningarna blir alltid bättre om de känner att det är de som har kontrollen.

Det paradoxala är att den kund som blivit utsatt för ditt företags misstag kan vändas och bli din störste supporter. Varför? Jo, för att du visar att du fixar problemet utan dröjsmål. Då har en av kundens viktigaste orosmoment försvunnit. Han/hon vet att om det blir ett problem en annan gång så kommer ni att fixa det. Ni finns där när det kommer till kritan. Kunder som haft problem med ett företag och företaget jobbar stenhårt för att lösa problemet blir mer lojala än kunder som aldrig haft några problem. Rätt spännande eller hur? Men hur gör man. Jag vet.

De fyra stegen i reparationsprocessen med missnöjda kunder. Se till att du följer dem.

1. Be om ursäkt med empati
2. Fixa problemet
3. Ge kunden något extra för besväret
4. Följ upp


Tänk på
När kunderna inte är nöjda med det du gjort för dem kommer de antagligen inte att klaga hos dig. Istället klagar de hos alla andra i hela världen om de får chansen, samtidigt som de anlitar från din konkurrent nästa gång. Därför är det smart att alltid följa upp även efter köpet. Visa att du bryr dig även efter köpet. Häng med leveransen, kolla så att allt är okej. Sträcka ut en hand helt enkelt.


Konkreta tips
  • Kunder föredrar att höra dåliga nyheter så fort det går. Företag brukar av någon outgrundlig anledning tro att kunderna inte bryr sig eller ens kommer att märka det. Du vet hur det är själv. Du sitter vid flygplatsen och väntar på att åka med ett plan och du ser att planet inte kommit in och att det är en kvart kvar till avgång. Ändå är det så att informationen om förseningen kommer först efter avgångstid. Då är du redan irriterad. Om du blir försenad med en leverans eller om det är något annat problem, ta initiativet och berätta för kunden innan de behöver fråga. Det vinner du massor på.

  • Vad du än gör – gör aldrig dina kunder arga. Det sprider sig på ett otäckt sätt. Vad du däremot kan ha så är det en boxboll i dina lokaler där du kan göra vad du vill med kunden som just var nedlåtande eller behandlade dig orättvist. Det är inte sadistiskt. Det är ren terapi i det företagsspel vi alla spelar och där överenskommelsen är att kunden alltid har rätt även i de fal han/hon inte har det.

  • Om du blir ovän med en kund och alla försök att diskutera med varandra bara leder till bråk då kan du använda dig av "den snälle och den elake polisen-tricket". Om det är du som varit den elake så får du lämna över kunden till någon annan som klandrar dig lite lagom och säger till kunden att "Han är bra men han kanske är lite väl hård med principerna. Det är väl en yrkessjukdom. Han vill att alla kunder ska ha perfekt service och en perfekt produkt men han kunde kanske vara lite smidigare i kundkontakterna. Jag tror att det är bättre att du och jag kommer överens om hur vi ska göra med det här".

  • Förbered några brev i din dator att skicka ut:
  • 1. Ursäkta oss för att vi klantade till det.
    2. Ursäkta oss för att vi verkligen klantade till det.

  • I varje transaktion finns det åtminstone två parter. En som betalar och en som får betalt. Att ta ansvar för det betyder att om du är den som får betalt så ska du ta ditt fulla ansvar för problemet. Om en kund köper en produkt av dig och en del av produkten inte fungerar så gnäll inte över den som tillverkat den utan fixa problemet.

  • Kom ihåg den här principen: En livsmedelshandlare som inte ger kunderna rätt när de klagar riskerar inte att förlora den veckans matkasse för 1 000 kronor, de riskerar att förlora alla årets matkassar.


  • Så här gör du när kunden klagar och har rätt:

    Kunder som är upprörda vill:
    • Att du ska höra på dem.
    • Att du ska ta deras känslor på allvar.
    • Att du ska förstå problemet och anledningen.
    • Att du ska ge dem kompensation eller rabatt.
    • Att problemet ska lösas fort.
    • Att det inte ska hända igen.
    • De kan också vilja att någon ska få skulden för det som hänt och få ta konsekvenserna av det.

    Om du har försökt och verkligen gjort allt du kan för att tillfredsställda en missnöjd kund och han/hon inte är nöjd: Ta det inte personligt. Upprörda personer säger ofta saker de inte menar. De ventilerar bara. Om det var ditt fel se till så att du lär dig till nästa gång. Älta inte problemet.


    Så här gör du när kunden klagar och har fel:

    "Kunden har alltid rätt." Det är inte sant och förvirrar bara din personal. En elak människa är en elak människa. Man ska inte behöva lura sig själv att tro allt det konsulter lär ut. De virrar till begreppen i huvudet på folk som ska ge service åt kunder genom att berätta att kundens vilja är lag bara för att personen är kund.

    Det hjälper inte hur många flaggor med "kunden först" personalen får om de vet att villkoret för att få vara med i det här företaget är att utsättas för förnedring och att krypa för idioter – allt med ett leende. Det du måste göra är att försöka få de anställda att se det som en utmaning att ta hand om alla kunder oavsett hur de är. Lär dem att alltid tänka: "Hur kan jag få den här människan, hur orättvis han/hon än är, att lämna det här företaget med en känsla av att jag ställde allt tillrätta för honom?" Du gör det till en utmaning att alltid ge service till era kunder så att de blir nöjda, inte för att de nödvändigtvis har rätt utan för att det är det som är idén med företaget. Det finns en härlig känsla i att vända en aggressiv och tjurig kund till en person som är lycklig över att folk har sett honom som en människa. Du ser honom lämna företaget och går ut i världen och talar om vilket bra företag du har just för att du såg att han/hon behövde få lite extra medkänsla. Det är alltid du som vinner eftersom du är så bra på spelet.


    Hemläxa – Tänk dig att du ringer ditt företag och klagar över någonting som varit dåligt. Gå igenom hela processen som din kund skulle få gå igenom. Hur är det? Kommer ditt företag att vinna tillbaka kunden? Låtsas att det är din bäste vän som står framför dig – hur skulle du lösa problemet för honom/henne?

    SUPERERBJUDANDE JUST NU!

    Vill du ha svart bälte i konflikthantering? ❤️


    En läsarröst
    "Din kollega är en latmask, din chef kritisk till allt och din släkting bara ältar. De superjobbiga människorna finns i allas omgivning och kan göra dig både frustrerad och irriterad. Lär dig hantera dem, så blir de enklare att leva med"
    EXPRESSEN

    Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

    Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

    Glöm inte att ha det roligt också ...😊


    Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




    Titta lite närmare på ditt företag
    ☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
    ☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
    ☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
    ☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
    ☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
    ☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
    ☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
    ☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
    ☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
    ☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

    Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
    ☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
    ☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
    ☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
    ☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
    ☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
    ☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
    ☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
    ☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
    ☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

    Lösningar på vanliga säljproblem
    ☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
    ☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
    ☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
    ☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
    ☑️ Aldrig mer säljskräck
    ☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
    ☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
    ☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
    ☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
    ☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
    ☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
    ☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
    ☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

    Det nya internet
    ☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
    ☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
    ☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
    ☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

    Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
    ☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
    ☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
    ☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
    ☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
    ☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
    ☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
    ☑️ Allianser - hur du skapar dem
    ☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

    Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se