
Har du varit med om att du beställt något och fått något annat? Det är klart att du har och det här gäller kanske särskilt om du beställer tjänster av något slag. Hantverkare till exempel har ju ett genuint dåligt rykte när det handlar om just att inte levererar resultat i tid eller göra det på ett annat sätt än ni kom överens om. Men vet du, ofta är det ditt eget fel att det blir så här. Ofta handlar det nämligen om att vi är så dåliga på att berätta vad vi vill ha och när vi vill ha det. När du slitit ditt hår, skällt och ätit fem kartor Novalucol är det för sent. Tiden bara går och du är så arg att det enda du lägger tid på är att tänka på problemet.
Men hur ska man göra då? Allt börjar med att du måste veta vad exakt du vill ha. Alla som säljer tjänster vet hur luddiga beskrivningarna från kunderna är, och det är inte så konstigt eftersom de kanske inte ens riktigt vet vad de vill ha. Här är det bra att koncentrera sig på vilket resultat man vill ha och berätta det i så fall.
Det är stor skillnad på:– Vi vill bygga om badrummet, så det blir ljust och fräscht
och det lite bättre:
– Vi vill bygga om badrummet. Vi ska ha värmegolv, sänkt tak med spottar och vitt kakel på väggarna. Golvet ska vara svart.
och ännu bättre:
– Vi vill bygga om badrummet. Vi ska ha värmegolv (förslag på system emotses), sänkt tak enligt bifogad ritning (andra förslag från er emotses), väggkakel (vi köper in dem själva) och svart golv (enligt bifogad specifikation). Jobbet måste vara klart senast den xx/xx-2013.
Ju mer specifik du är, desto bättre chans ger du den du ska beställa av att göra ett bra jobb i tid. Ok, det här är den rena specifikationerna och dem kan du ju översätta till webbprojekt, personalkonsulttjänster eller vad som helst, men här kommer de verkligt jobbiga – Att leverantörerna inte blir klara i tid. Du får inte vad du vill ha och det kanske även påverkar din kund att allt är försenat. Jag har gått på så många pumpar när det handlar om det här att den här listan blev nödvändig att ta fram
Fem frågor du alltid ska ställa till dem du beställer något av (innan du skrivit på):
1. När blir det klart?
2. Vad kan hända på vägen? Vad kan strula till det här?
3. Hur snabbt får jag veta om något stört tidsschemat?
4. Vad kan kosta mer i det här?
5. Vad behöver du ha av mig för att processen ska löpa smidigt?
När du vet det skickar du ett dokument till den du beställer av där du bekräftar informationen de gett dig om ovanstående punkter. Det gäller att hålla dem i ett kort koppel så att tidsfaktorer inte drabbar dig. Tidsfaktorer får drabba vem som helst av deras andra kunder men inte dig. Det är viktigt att de känner att du är stenhård på den punkten.
Bekräftelsen skulle kunna se ut något i stil med det här:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Johan
Vi har idag kommit överens om att ni ska göra (det de ska göra). Det överenskomna priset är 22 100 kronor.
Det finns några saker som är viktiga för oss under den här processen:
1. Att jobbet påbörjas den XX/XX-2010 och blir klart den XX/XX-2010 som avtalat.
2. Om något händer som stör tidsplanerna ska det omedelbart komma till vår kännedom så att vi kan besluta om vi vill avbryta samarbetet eller kan acceptera en eventuell försening eller kostnadsökning.
Er kontaktperson för projektet blir NN med telefonnummer XX-XXX XX XX.
Vänligen bekräfta skriftligt att den här informationen nått er.
Bästa hälsningar
Stefan Ekberg
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hårt? Absolut inte. För att få långsamma leverantörer att förstå att du värderar din tid måste du betona det. Ett sånt här bekräftelsebrev kan rädda dig från orosrynkor i pannan och på sikt kanske till och med hjärtinfarkt.
Snabba tips som ger dig ett orättvist försprång

Jobba smartare - inte hårdare - 258 konkreta idéer om hur du blir mer produktiv och får tid över för annat
”Mitt arbetssätt har blivit effektivare. Jag har bättre kontroll och kan använda tiden på ett bättre sätt. Konsekvenserna är att jag har mer ork kvar efter en hård arbetsdag och kan umgås mer med familjen.”
Hassan Safaei, Aleris Diagnostik AB/Röntgen
”Jag gillade att den var kortfattad och lättläst. En bra bok att ha i bokhyllan för inspiration. Fick med mig flera goda råd på vägen. Har läst om den med jämna mellanrum och upptäcker ständigt nya saker.“
Karin Peterson, Tranemo
”Mycket bra sanningar som sätter igång tankeverksamheten och som kan implementeras direkt i arbetet. Läser boken ett par gånger i månaden för att hämta inspiration. Jag har även gett boken till min personal. Det är lättare att ha roligt på jobbet nu.”
Lennart Arvidsson, ESBE AB
”Jag gillar formatet, eller upplägget i punktform är ypperligt. Lätt att läsa, ta med sig (både bok och enstaka punkter) och dela med sig till kollegorna i det dagliga arbetet. Dessutom är den konkret och lätt att anpassa till mitt arbete. Vi har under en tid arbetat med företagets processer och boken har hjälpt oss att enklare formulera mål och uppgifter under reans gång. Den är väldigt tydlig och visar på flera sätt att det inte är samma sak att vara upptagen, ha fullt skrivbord och behöva arbeta sent som att vara produktiv.”
Jimmy Duvensjö, Säkra Försäkringsförmedlare
"Liten, lättläst bok som bekräftar det du kanske redan vet men ibland glömmer av att leva upp till. Använder idéserieböckerna lite som "dagens tanke" och öppnar dem varje dag och läser en idé!"
Eva Nyström, Skellefteå Kommun
Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Jobba smartare - inte hårdare - 258 konkreta idéer om hur du blir mer produktiv och får tid över för annat
”Mitt arbetssätt har blivit effektivare. Jag har bättre kontroll och kan använda tiden på ett bättre sätt. Konsekvenserna är att jag har mer ork kvar efter en hård arbetsdag och kan umgås mer med familjen.”
Hassan Safaei, Aleris Diagnostik AB/Röntgen
”Jag gillade att den var kortfattad och lättläst. En bra bok att ha i bokhyllan för inspiration. Fick med mig flera goda råd på vägen. Har läst om den med jämna mellanrum och upptäcker ständigt nya saker.“
Karin Peterson, Tranemo
”Mycket bra sanningar som sätter igång tankeverksamheten och som kan implementeras direkt i arbetet. Läser boken ett par gånger i månaden för att hämta inspiration. Jag har även gett boken till min personal. Det är lättare att ha roligt på jobbet nu.”
Lennart Arvidsson, ESBE AB
”Jag gillar formatet, eller upplägget i punktform är ypperligt. Lätt att läsa, ta med sig (både bok och enstaka punkter) och dela med sig till kollegorna i det dagliga arbetet. Dessutom är den konkret och lätt att anpassa till mitt arbete. Vi har under en tid arbetat med företagets processer och boken har hjälpt oss att enklare formulera mål och uppgifter under reans gång. Den är väldigt tydlig och visar på flera sätt att det inte är samma sak att vara upptagen, ha fullt skrivbord och behöva arbeta sent som att vara produktiv.”
Jimmy Duvensjö, Säkra Försäkringsförmedlare
"Liten, lättläst bok som bekräftar det du kanske redan vet men ibland glömmer av att leva upp till. Använder idéserieböckerna lite som "dagens tanke" och öppnar dem varje dag och läser en idé!"
Eva Nyström, Skellefteå Kommun
Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...