Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hur du beställer något så det blir rätt första gången


Har du varit med om att du beställt något och fått något annat? Det är klart att du har och det här gäller kanske särskilt om du beställer tjänster av något slag. Hantverkare till exempel har ju ett genuint dåligt rykte när det handlar om just att inte levererar resultat i tid eller göra det på ett annat sätt än ni kom överens om. Men vet du, ofta är det ditt eget fel att det blir så här. Ofta handlar det nämligen om att vi är så dåliga på att berätta vad vi vill ha och när vi vill ha det. När du slitit ditt hår, skällt och ätit fem kartor Novalucol är det för sent. Tiden bara går och du är så arg att det enda du lägger tid på är att tänka på problemet.

Men hur ska man göra då? Allt börjar med att du måste veta vad exakt du vill ha. Alla som säljer tjänster vet hur luddiga beskrivningarna från kunderna är, och det är inte så konstigt eftersom de kanske inte ens riktigt vet vad de vill ha. Här är det bra att koncentrera sig på vilket resultat man vill ha och berätta det i så fall.

Det är stor skillnad på:– Vi vill bygga om badrummet, så det blir ljust och fräscht
och det lite bättre:
– Vi vill bygga om badrummet. Vi ska ha värmegolv, sänkt tak med spottar och vitt kakel på väggarna. Golvet ska vara svart.
och ännu bättre:
– Vi vill bygga om badrummet. Vi ska ha värmegolv (förslag på system emotses), sänkt tak enligt bifogad ritning (andra förslag från er emotses), väggkakel (vi köper in dem själva) och svart golv (enligt bifogad specifikation). Jobbet måste vara klart senast den xx/xx-2013.

Ju mer specifik du är, desto bättre chans ger du den du ska beställa av att göra ett bra jobb i tid. Ok, det här är den rena specifikationerna och dem kan du ju översätta till webbprojekt, personalkonsulttjänster eller vad som helst, men här kommer de verkligt jobbiga – Att leverantörerna inte blir klara i tid. Du får inte vad du vill ha och det kanske även påverkar din kund att allt är försenat. Jag har gått på så många pumpar när det handlar om det här att den här listan blev nödvändig att ta fram

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


Fem frågor du alltid ska ställa till dem du beställer något av (innan du skrivit på):

1. När blir det klart?
2. Vad kan hända på vägen? Vad kan strula till det här?
3. Hur snabbt får jag veta om något stört tidsschemat?
4. Vad kan kosta mer i det här?
5. Vad behöver du ha av mig för att processen ska löpa smidigt?

När du vet det skickar du ett dokument till den du beställer av där du bekräftar informationen de gett dig om ovanstående punkter. Det gäller att hålla dem i ett kort koppel så att tidsfaktorer inte drabbar dig. Tidsfaktorer får drabba vem som helst av deras andra kunder men inte dig. Det är viktigt att de känner att du är stenhård på den punkten.


Bekräftelsen skulle kunna se ut något i stil med det här:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Johan

Vi har idag kommit överens om att ni ska göra (det de ska göra). Det överenskomna priset är 22 100 kronor.

Det finns några saker som är viktiga för oss under den här processen:
1. Att jobbet påbörjas den XX/XX-2010 och blir klart den XX/XX-2010 som avtalat.
2. Om något händer som stör tidsplanerna ska det omedelbart komma till vår kännedom så att vi kan besluta om vi vill avbryta samarbetet eller kan acceptera en eventuell försening eller kostnadsökning.

Er kontaktperson för projektet blir NN med telefonnummer XX-XXX XX XX.

Vänligen bekräfta skriftligt att den här informationen nått er.

Bästa hälsningar

Stefan Ekberg
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hårt? Absolut inte. För att få långsamma leverantörer att förstå att du värderar din tid måste du betona det. Ett sånt här bekräftelsebrev kan rädda dig från orosrynkor i pannan och på sikt kanske till och med hjärtinfarkt.

Snabba tips som ger dig ett orättvist försprång

Jobba smartare - inte hårdare - 258 konkreta idéer om hur du blir mer produktiv och får tid över för annat

”Mitt arbetssätt har blivit effektivare. Jag har bättre kontroll och kan använda tiden på ett bättre sätt. Konsekvenserna är att jag har mer ork kvar efter en hård arbetsdag och kan umgås mer med familjen.”
Hassan Safaei, Aleris Diagnostik AB/Röntgen

”Jag gillade att den var kortfattad och lättläst. En bra bok att ha i bokhyllan för inspiration. Fick med mig flera goda råd på vägen. Har läst om den med jämna mellanrum och upptäcker ständigt nya saker.“
Karin Peterson, Tranemo

”Mycket bra sanningar som sätter igång tankeverksamheten och som kan implementeras direkt i arbetet. Läser boken ett par gånger i månaden för att hämta inspiration. Jag har även gett boken till min personal. Det är lättare att ha roligt på jobbet nu.”
Lennart Arvidsson, ESBE AB

”Jag gillar formatet, eller upplägget i punktform är ypperligt. Lätt att läsa, ta med sig (både bok och enstaka punkter) och dela med sig till kollegorna i det dagliga arbetet. Dessutom är den konkret och lätt att anpassa till mitt arbete. Vi har under en tid arbetat med företagets processer och boken har hjälpt oss att enklare formulera mål och uppgifter under reans gång. Den är väldigt tydlig och visar på flera sätt att det inte är samma sak att vara upptagen, ha fullt skrivbord och behöva arbeta sent som att vara produktiv.”
Jimmy Duvensjö, Säkra Försäkringsförmedlare

"Liten, lättläst bok som bekräftar det du kanske redan vet men ibland glömmer av att leva upp till. Använder idéserieböckerna lite som "dagens tanke" och öppnar dem varje dag och läser en idé!"
Eva Nyström, Skellefteå Kommun

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se