Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Så här hanterar du jobbiga medarbetare




Jobbiga attityder och besvärliga medarbetare - vad du kan göra åt dem.

1. Vi och Dem
Den här attityden finns på alla företag som har olika avdelningar. Den finns också på företag som inte har olika avdelningar men som har medarbetare med olika funktioner. Faktum är att grogrunden för den finns från och med att ett företag blir större än en person.

Vägen ur heter långsiktigt och ihärdigt arbete med att få olika avdelningar och medarbetare att känna sig som ”Vi”. Öka mängden kommunikation och antalet kontaktytor. Sätt dem som inte kan samarbeta vid samma bord, ställ gemensamma krav på dem. Utforma arbetsmiljön så att du underlättar att band knyts mellan avdelningar.

2. Det är mycket nu
Om du stöter på en medarbetare som hela tiden säger att ”det är mycket nu” kan du i många fall vare sig instämma eller avfärda påståendet. Arbetsuppgifter är idag sällan lätta att mäta kvantitativt. I vissa fall består en arbetsinstruktion bara av ett mål för din medarbetare att nå. Därefter är resten upp till honom att bestämma och ta ansvar för.

Tala om för din ”upptagne” medarbetare att du när som helst är villig att hitta lösningar. Erbjud dig att sitta ner och gå igenom arbetsuppgifter, arbetsmetoder och prioriteringar. Bli inte förvånad om du möter motstånd och ovilja till att göra detta. Att ”ha mycket nu” kan vara ett effektivt sätt att hålla en verklig arbetsbörda på avstånd.

3. Inte mitt fel
Att skylla ifrån sig kan mer eller mindre utvecklas till en konstform. Med erfarenhet och slughet kan barnets simpla ”inte mitt fel” föras fram som en belöning till den som lyssnar. Men det är också troligt att de som lever i denna medarbetares närhet under en längre tid lär sig vad hon går för.

Undvik att bli en slutstation för din medarbetares bortförklaringar eller påståenden om att felet är någon annans. Följ alltid upp och kontrollera. I samma ögonblick du får höra en beskyllning eller bortförklaring ber du om ett gemensamt möte med alla som är inblandade. Be var och en beskriva sin version av händelsen. När du avslutat mötet kan du säkert dra dina slutsatser. Du har hört vad de sagt och sett hur de betedde sig mot varandra under mötet.

4. Mamma är inte här
Bråk om vem som inte diskar och vem som inte plockar undan efter sig är ett stående inslag på många arbetsplatser. En av dina medarbetare behöver en mamma på jobbet och de andra får turas om att ta den rollen. Detta problem är sällan verksamhetskritisk, men det är vanligt och skapar en hel del irritation bland dina andra medarbetare.

Avdramatisera och konfrontera medarbetaren öppet med faktum. Indirekta mumlande kommentarer eller småaktigt gnäll är de sämsta metoderna. Den slarvige medarbetaren får då vatten på sin kvarn, att det är alla andra som är känsliga, när ingen säger något öppet. Överdriv med glimten i ögat och skratta åt tonårsbeteendet tillsammans.

5. Inte mitt bord
Det finns i huvudsak två situationer där attityden ”Inte mitt bord” gör sig hörd. Dels när du undrar varför en viss arbetsuppgift inte blivit utförd, och dels när du skall dela ut nya arbetsuppgifter med tillhörande ansvar. I det första fallet är det ett sätt att skylla ifrån sig. I det andra fallet är det ett sätt slippa arbete.

Ha som regel att alltid ge dina medarbetare tydliga arbetsbeskrivningar, där du beskriver i detalj vad deras arbetsuppgifter är och vad du förväntar dig av dem. Följ upp arbetsbeskrivningarna med regelbundna diskussioner. Ta också upp ansvarsfördelningen på gemensamma möten, så att alla dina medarbetare kan vara medvetna om vad de kan förvänta sig av varandra.

6. Martyren
Martyren suckar gärna och säger saker som: ”Jaha, det blir jag som får ta kvällspasset igen”, eller ”Vänta skall du få se att det blir jag som får ta reda på det där när de inte klarar det själva”. När du umgåtts en längre tid med Martyren kan du få den konstiga känslan av att hon t.o.m. planerar sitt arbete för att få visa sin egen utsatthet.

Du märker snart att Martyren övervärderar sin egen betydelse. Även när Martyren bara gör sina ordinarie arbetsuppgifter vill hon att alla skall förstå att om hon inte gjorde dem skulle allt gå åt skogen. Egentligen vill Martyren bara ha uppskattning, men ber om det på ett sätt som ingen förstår eller tycker om. Håll Martyrens beteende på rätt nivå. Visa att du uppskattar hennes arbete och att du ser att saker blir gjorda, men fall inte in i hennes indirekta sätt kommunicera.

7. Efterklok
Den som är överdrivet efterklok är en slags besserwisser i efterskott. Han konstaterar att han ”visste bäst”. Om du får höra kommentaren ”Vad var det jag sa” mer än två gånger i veckan, då har du Efterklok på ditt företag. Nu är det inte så att Efterklok är extra bra på att förutspå händelser. Efterklok påstår hela tiden mängder av saker som t.o.m. är varandras motsatser.

Be alltid Efterklok att utveckla sina framtidsvisioner när de kommer. Be att få en ordentlig förklaring som hjälper dig att anpassa dina beslut. Efterklok lever på att han kan kommentera allt som händer utan att behöva förklara närmare vad han menar. När kommentarerna möts av krav på förklaring blir det inte lika ”roligt” längre.

8. Upprorsmakaren
Det är alltid en utmaning för dig att stå framför en medarbetare som levererar kritik mot ditt ledarskap. När det är Upprorsmakaren du pratar med blir det än mer utmanande. Hon har som regel att påstå att ”alla andra på företaget håller med” henne. Vanligtvis utan att ha blivit ombedd tar hon rollen som den som får kliva fram och säga sanningen till makthavaren (du).

Fråga vilka andra medarbetare hon talar för. Ingen får föra någon annans talan om det inte finns underskrifter på det. Det finns inte någon annan lösning än att du får prata med dem själv eller att de skriver under på att någon annan för deras talan. När Upprorsmakaren förstår att du menar allvar slipper du förhoppningsvis detta i fortsättningen. Det är nyttigt och bra att du får höra vad folk tycker men det ska ske på ett sakligt sätt och inte av en person som av olika skäl gillar bråket i sig.

9. Snörvlaren
Det hostas i korridorer och rum, snyts och snörvlas till andra medarbetares besvär. Snörvlaren har som vana att gå till jobbet även när att han är sjuk. Det är förstås både otrevligt och ofräscht att ha en snorig, hostande medarbetare i lokalerna. Om det är du som håller honom på arbetet med dina krav gör du dig själv en björntjänst. Hans arbete blir förmodligen dåligt utfört och dina andra medarbetare blir sjuka.

Om det är Snörvlarens dåliga planering som gör att han måste jobba, hjälp honom att organisera sitt arbete bättre. Eller tala om att arbetet klarar sig under tiden och att du personligen skall garantera för det. Om han insisterar, ordna möjlighet för honom att arbeta hemifrån. Det är värt besväret för att slippa stå där med kunder eller viktiga leverantörer framför en blek hostande medarbetare.

10. Konfliktbenägen
Konfliktbenägen ”hamnar” i konflikter överallt. Hon har alltid känslan av att andra människor söker konflikt med henne och är alltid ett offer när det händer. Ett vardagligt samtalsämne kring en arbetsuppgift tolkas som ett personangrepp. En oförsiktig kommentar tolkas på ett sofistikerat sätt till att vara ett indirekt påhopp.

När omgivningen uppfattar att problemet är att Konfliktbenägen är för känslig, upplever hon det precis tvärtom. Hon tycker att hon blir oskyldigt anklagad för något och när hon sedan försvarar sig är omgivningen känslig för vad hon säger. Teckna ner händelseförlopp och omständigheter. Anteckningarna hjälper dig med två saker: 1. Du får ett underlag för en konstruktiv diskussion. Du måste vara saklig och veta vad du talar om när det är dags. 2. Går det inte att finna en lösning behöver du anteckningarna för att styrka dina skäl till en eventuell uppsägning.


Duger jag? Så bygger du självkänsla i en värd som tjänar på din osäkerhet

I en värld där vi ständigt jämför oss med perfekta flöden och ouppnåeliga ideal är det lätt att känna sig otillräcklig. Duger jag? hjälper dig att bryta jämförelsefällan, bygga en självkänsla som inte vacklar och hitta ditt eget värde – bortom sociala medier och yttre krav. Det är dags att sluta fråga om du räcker till och istället inse hur mycket du har att ge, precis som du är.❤️

🌿Den här boken är för dig som:
  • Någonsin har känt att du inte räcker till.
  • Har fastnat i jämförelsefällan och vill ta tillbaka kontrollen.
  • Vill bygga en självkänsla som inte påverkas av yttre ideal.


Klicka här och provläs boken.
(Länken leder till förlagets egen bokhandel där du alltid får det bästa erbjudandet).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.




Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se