Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Hur män och kvinnor affärsnätverkar på olika sätt




Att ha ett stort personligt nätverk har blivit en allt större framgångsfaktor. Vänner och personliga kontakter ligger ofta bakom stora och viktiga beslut såsom jobb, boende och partners. Anneli Egestam, som arbetar med event, mingel och nätverk, berättar här om vad vi kan lära av varandras sätt att nätverka och bygga affärsrelationer.

Det finns ett område som män och kvinnor skiljer sig kraftigt åt i yrkeslivet, nämligen representation, och att umgås med kunder och kollegor utanför arbetstid. Ju mer uppskattning du visar din kund, desto större lojalitet och fler affärer kommer din kund att ge dig.


Gamla takter sitter fortfarande i
Kvinnor har traditionellt tagit ett större ansvar och skyndat hem efter jobbet, medan männen ägnat sig åt affärsmiddagar och olika aktiviteter. Vad som är arbete och fritid är ibland flytande gränser, men effekten brukar inte utebli. Nöjda kunder vill gärna ge tillbaka i form av affärer eller nya affärsmöten och ingångar, efter att ha nätverkat eller representerat. Fler affärer ger högre försäljningssiffror och därmed högre lön, ökat ansvar och kanske till och med befordran till olika chefspositioner.

Kvinnor behöver ”unna” sig mer
Kvinnor är ofta resultatorienterade och vill gärna ha ganska omgående effekt av att nätverka och delta i olika sammanhang. Vi unnar oss inte att ”bara” ha trevligt, och inser inte att det vi egentligen gör när vi nätverkar och träffar kunder är att vi investerar i oss själva och våra relationer. Detta kan på sikt leda till fler affärer, kunder och nya uppdrag. Relationer och förtroende tar mer än ett möte eller två i anspråk för att infinna sig och det räcker därför inte att bara delta en gång.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Det är människor som gör affärer, inte företag. Vi gör hellre affärer med människor vi gillar och som gillar oss och fattar ofta beslut baserade på känslor snarare än logik. Människan fungerar så. Att dela en upplevelse och ha roligt stärker relationerna och gör att vi känner närhet och trygghet med varandra.

Utan möten – ingen utveckling
Män berör ofta inte så mycket av sin privata sfär när de bygger affärsrelationer. Kvinnor, å andra sidan, hittar oftast initiala gemensamma nämnare på det personliga planet. När kvinnor har mycket gemensamt är det lätt att hamna i en vänskapsrelation och sedan stanna där.
Kvinnor nätverkar när de har ett tydligt syfte och behov, att uppdragen och affärerna sinar, arbetsgivaren har varslat om uppsägning etc. Det är ofta för sent att börja nätverka när krisen är ett faktum. Ditt personliga nätverk finns med dig, i vått och torrt. Allt bottnar i förtroende mellan två människor som känner varandra väl och vill hjälpa varandra. Att underhålla ditt personliga nätverk och dina kundrelationer är bland de viktigaste du kan göra. Det är dessa människor som bestämmer ditt personliga varumärke och kan rekommendera dig och bli dina bästa ambassadörer.

Var generös!
Allt nätverkande handlar om generositet, den som ger får tillbaka. Det enklaste och säkraste sättet att bygga förtroende i mötet med en annan människa är att vara just generös, bjuda på dig själv, din tid, kunskap och nätverk. Att dela upplevelser stärker dina affärsrelationer på sikt, så umgås mer med ditt nätverk ”in real life”, det är bra för affärerna och ditt personliga varumärke.

Anneli Egestam | Egestam marketing
anneli@egestammarketing.se
Anneli blev Årets Affärsnätverkare 2006 och arrangerar bl a Göteborgsminglet och Entreprenörs- och Ledarskapsdagen för kvinnor. [/F
]

76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️


Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se