Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

FÄRDIGA...

Så hittar du kunder


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare



Ska vi prata om hur du hittar nya kunder - jobbigt va? Just när du satt och hoppades att du skulle få vara kvar i bekvämlighetszonen ;-)

Carola Forsell har i sin bok 100 sidor för dig som hellre käkar taggtråd än kontaktar kunder givit oss en checklista att följa som är fantastiskt bra och enkel.


Ett bra frågebatteri för att kvalificera kunder är:

1. Vilken typ av problem löser ditt erbjudande åt företag? Det är en enkel fråga, men tuff att svara på. Vi har nämligen en tendens att fokusera på våra erbjudanden, istället för på vad kunderna ska ha dem till. Det förväntar vi oss på något sätt att de ska komma på själva. Genom att svara på frågan tvingas vi se vårt erbjudande med kundens ögon. Kunden är nämligen inte ett dugg intresserad av våra tjänster, utan av att få sitt problem löst. Och skulle det inte finnas något problem är behovet i regel för svagt.

"Problemet" måste dessutom vara enkelt att förstå. Våra kunder är inte experter på vårt kompetensområde. I så fall hade de varit konkurrenter och inte kunder. För att nå kunder behöver vi vara "idiotsäkra", dvs så tydliga att ett vem som helst förstår det problem vi löser.

2. Vilka företag lider mest av detta problem? Med den här frågan får vi fram vår prospektlista från rätt vinkel. De företag som lider mest av problemet vi kan lösa, är mest sannolika att bli kunder. En annan fälla vi undviker genom att svara på den här frågan är den att "alla företag borde lida av det problem vi löser". Det är möjligt. Men svårt att veta var vi ska börja. Fokusera genom att börja med de som "lider mest". Syftet med frågan är att få fram en avgränsning av företag som gör att man kan leta efter dem i sina kundregister, Gula Sidorna eller andra register. En lista på 10 företag är en bra början.

3. Vilka konsekvenser kan problemet få för kunden? (Ekonomiskt? Produktivitet? Image?)Syftet är att i grunden förstå kundens behov. Har vi lyckats formulera tänkbara konsekvenser, har vi tänkt tillräckligt långt. Det ska finnas minst en tydlig konsekvens per företag på listan.

4. Vem på företaget har det största intresset av att lösa problemet samt kan ta beslutet om att köpa en lösning? Syftet är att ha en roll eller ett ansvarsområde man kan fråga efter i en företagsväxel. "Jag söker ekonomichefen" eller "Jag söker den som ansvarar för personalmatsalen".

(En kontrollfråga som också kan vara bra att ställa sig är):
Finns det några särskilda förutsättningar för att vårt erbjudande ska gå att leverera till kunden, t ex en speciell teknisk miljö, en viss organisation eller marknad? Svaret på frågan hjälper oss att sålla bort onödiga kontakter med företag som aldrig kan köpa vårt erbjudande, även om de lider av problemet.


Med hjälp av den här checklistan får du:

· En lista på tio företag som bör vara intresserade av att träffa dig

· Goda argument för varför varje företag bör vara intresserade av just dig

· Utpekade kontaktpersoner som bör vara positiva till att du ringer


Tips

Läs mer om hur du hittar kvalificerade kunder

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se