Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Övergivna kundkorgar i webbshopen - din största huvudvärk





En internetbutikägares värsta mardröm är att gå igenom statistiken och se hur många som har shoppat runt, lagt varor i korgen men inte avslutat köpet. Kände du de kalla kårarna? Bra.

Det är ju inte alltid befogat att oroa sig för det här förstås, en stor del av besökarna i din butik drömmer sig bort och fyller sina korgar med saker de vill ha, för att sedan gå vidare utan att avsluta köpet.

Det är inte de som slår ihjäl tid butiken du ska oroa dig för, det är de som verkligen tänker köpa men som hindras att göra det för att något gör dem osäkra eller att funktionerna får dem att tappa tålamodet.


Här kommer åtta tips till dig för att förbättra din varukorgsfunktion i internetbutiken så du får
fler avslut.



1. Se till så att kunderna förstår processen. Gör den idiotsäker. De allra flesta internetbutikerna har en liten larvig symbol i ena hörnet där varukorgen finns. Varför inte lyfta fram den så den syns bättre. Varför inte ha en särskild sida där det står "Så här handlar du" där du går igenom alla steg kunden får gå igenom. Det är jobbigt att handla på nätet - särskilt om man är ny kund. Det finns alltid en osäkerhet som vill att vi ska till något mer känt ställe och göra våra affärer. Om du kan bli butiken som gör att shoppandet blir lätt, så tar du bort massor av osäkerhet hos dina möjliga kunder.

2. Se till så att kunderna vet var de befinner sig i köpprocessen. Kalla det gärna Steg 1 av 3 osv. så att det blir lätt att se ett slutmål.

3. Länka till produkten de lagt i varukorgen. Många kunder vill kolla så att de beställde rätt innan de checkar ut. Om de blir osäkra kanske de struntar i att köpa.

4. Ha gärna bilder bredvid produkten i varukorgen. Det gör kunderna säkrare på att de beställt rätt.

5. Se till så att det är lätt att göra förändringar i korgen. En del av oss beställer många saker och vill ta bort någon eller några när totalpriset kommer upp. Om det inte går att ändra lätt så är risken mycket stor att vi tröttnar och surfar vidare.

6. Gör kunden säker och ge alternativ. Om din kund tvekar att trycka på beställknappen - se till att det finns en annan väg - ett telefonnummer till exempel som de kan ringa istället.

7. Fråga inte efter irrelevant information. Fråga bara efter det som krävs för att kunden ska få sin beställning - och du betalt för den. Bli inte en formulärnazist (ja, det är ju så det känns när långa formulär dyker upp).

8. Om en kund överge kundvagnen - se till så att kunden kommer till en sida med en text: "Tack för att du besökte oss. Vi ser att du påbörjat ett köp men inte avslutat det. Hjälp oss att bli bättre till nästa gång genom att berätta varför. Om du tar dig tid med det så är du med i vår månatliga utlottning av (något attraktivt)".

Tänk att du kommer till en butik som gjort allt det ovanstående. Skulle inte det kännas rätt skönt ändå?

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se