Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

FÄRDIGA...

Smarta tips för dig som ska välja ekonomiprogram


Sveriges största tipsbrev om att starta eget


Låt din verksamhet bestämma vilket datastöd du behöver i ditt företag. Tänk på att företagande i första hand går ut på att utveckla en affärsidé och inte på att ”leka kontor”.

Om det administrativa arbetet inte hör till verksamhetens kärna kanske du rent av ska fundera på att lägga ut det jobbet – helt eller delvis – på en redovisningsbyrå. Om administrationen däremot är en del av själva verksamheten kan det vara klokt att ta hand om den själv. Det kan exempelvis gälla om du tänker bedriva handel via Internet och vill koppla nätbutiken till ditt varulager, din fakturering och din bokföring.

Rent allmänt är ett bra råd att satsa helhjärtat på affärsidén i inledningsskedet och först därefter utvärdera hur många av de administrativa rutinerna som du ska sköta själv. Därefter kan du ta det i tur och ordning. Den här listan kan då vara till ledning för dig.

1. Faktureringen är viktigast
Utan intäkter – inget företag. Därför är det sannolikt ett faktureringsprogram som du ska ha allra först. Visserligen kan du skriva fakturor på en skrivmaskin eller – om du vill vara lite mer modern – i ordbehandlings- eller kalkylprogram. Men det är en väldigt kortsiktig lösning. Troligen kommer du att skriva fler fakturor till samma kund och då är det bättre med ett faktureringsprogram, som även kan lagra dina kunduppgifter från gång till gång. Du bygger med andra ord upp din viktiga kunddatabas varje gång du skriver en ny faktura.

2. Bokföring kan du vänta med
Att göra sin egen bokföring är enklare än många tror. Men börja inte förrän du känner dig mogen för det, dvs. när du ser att du har tid. Det finns flera bra program att välja bland på marknaden. Se till att du skaffar ett program med bra handledning från en leverantör som även kan erbjuda bra läroböcker på området. Då går det snabbare att komma igång. Tänk också på att du ska se på bokföringen som något som du själv i första hand har nytta av. Den ska inte bara ge dig underlag för moms- och skatterapporteringen utan också ge dig en snabb bild av hur det går rent ekonomiskt i företaget.

3. Fakturering och bokföring i samma program
Om du räknar med att sköta faktureringen på egen hand i början, men på sikt även ta hand om bokföringen bör du redan start från satsa på ett integrerat program. Det innebär program som både innehåller fakturering och bokföring. Sådana program innebär ofta tidsbesparande moment, exempelvis i form av att programmet automatiskt bokför varje ny faktura du skriver.

4. Betalningar via datorn
Företagande är tyvärr inte bara inkomster. Du måste hantera dina leverantörers fakturor också. Det kan du i allmänhet också göra i ett bokföringsprogram – eller i ett lite större s k integrerat program. Fråga helt enkelt efter en funktion för hantering av leverantörsreskontra (kundreskontran, dvs. hanteringen av de fakturor du ska ha betalt för, har du i faktureringsdelen). Det är också bra om programmet direkt kan skicka betalorder till Bank- respektive Postgirot. På det sättet får du faktiskt ett smidigare betalningssätt än via Internetbanksystemen.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


5. Välj en stabil leverantör
När du väljer program ska du inte bara titta på hur programmen ser ut och hur de fungerar – även om det viktigt. Minst lika viktigt är det nämligen att välja en leverantör som kommer att finnas kvar på marknaden och som kan se till att programmet du använder utvecklas. Det är inte roligt att tänka sig in i en situation där flera års bokföring och en stor kunddatabas inte kan underhållas bara för att programmen du använder lagts ner eller leverantören försvunnit från marknaden.

6. Uppdateringar
Nästan allting som rör ett företags administration påverkas av mer eller mindre täta ändringar i lagar och regelverk. Momsen sänks eller höjs, en ny skatt dyker upp och arbetsgivaravgifterna ändras vart och vartannat år. Självfallet ska de program du använder hålla reda på sådana saker åt dig. Det kräver att leverantören uppdaterar programmen och förser dig med nya versioner när det behövs. Den typen av tjänster brukar vara kopplade till årliga serviceavtal, ett slags prenumeration på dina program.

7. Utbildning ska inte glömmas bort
Om du inte har tid att lära dig dina program själv – eller om du behöver komma vidare med dem – ska någon, helst din programleverantör, kunna erbjuda dig lämpliga utbildningar. Mycket kan man lära sig på egen hand, men lek med tanken att du exempelvis ska börja köra lönerna på egen hand eller bygga upp en struktur för ett växande lager. Då är det bra att kunna ha tillgång till programanpassade utbildningar.

8. Support
Visst, första tiden går allting bra – sen händer helt plötsligt något och du vet inte hur du ska lösa problemet. Då ska du kunna ringa leverantören och få hjälp. Se med andra ord till att din programleverantör kan stötta dig med en professionell support när du behöver hjälp. Då ska det inte bara gå att hämta svar via Internet utan att kunna tala med en livs levande människa på telefon. Det är nästan alltid det snabbaste sättet att lösa ett programproblem på.

9. Brett sortiment
Om din verksamhet växer eller dina programbehov ökar ska programmen kunna växa med din verksamhet. Lika självklart är det att du enkelt ska kunna komplettera med fler program. Hos de större programtillverkarna hittar du merparten av de program du kan komma att behöva i framtiden. Även om du inte behöver ett program som hanterar företagets inventarier första året kan de vara bra att veta att det finns hos samma leverantör när behovet dyker upp.

10. Fråga revisorn
Om du fortfarande är osäker på hur du ska datorisera ditt företag – fråga din revisor eller en redovisningsbyrå som du tänker samarbeta med. Där brukar det finns bra kunskap om vad som finns på marknaden, eftersom de arbetar yrkesmässigt med olika administrativa program och ofta också har provat program från flera leverantörer. Du kan då också få råd om vilka programvaror du ska satsa på med hänsyn till de program de själva använder. Om programmen ”samarbetar” med varandra sparar både du och din byrå tid på att överföringar mellan programmen underlättas. Det kan exempelvis vara bra om samma typ av bokförings- och faktureringsprogram används i båda ändarna. Då kan du skicka bokföringsunderlag på fil till byrån och få viktiga ekonomiska rapporter i retur på samma smidiga väg.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Om din dröm är att starta ett eget företag och bestämma över ditt liv själv❤️

Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Starta eget här:

Sveriges största tipsbrev om att starta eget - helt gratis att prenumerera på

I tipsbrevet Starta eget får du smarta tips och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas bättre med ditt företag.

Starta eget är Sveriges största tipsbrev om att starta eget med drygt 140 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med Starta-egetböcker från Bokförlaget Redaktionen.

Exempel på Sveriges största brev om att starta eget ser du här.

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se