Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Varför möten dödar både lust och tid och vad du kan göra åt det

”Jag blir helt galen på ineffektiva och meningslösa möten. Så fort en fråga ska diskuteras så måste det till ett möte. En del av deltagarna kommer för sent. Andra kommer inte alls eller är oförberedda. Och några förstår man inte ens varför de är där.”


Vad säger du om den inställningen?

Det är faktiskt precis den jag hör hela tiden från kunder och samarbetspartners. Möten är problem och egentligen är det konstigt eftersom det är så lätt att göra bra möten.


Först, faran med möten och mötesteknik

• De bryter sönder dina dagar i små osammanhängande delar som gör det svårt att fokusera
• De handlar normalt bara om ord och abstrakta koncept, inte riktiga saker
• De ger vanligen en minimal utdelning av information per minut
• De innehåller oftast minst en babbelkvarn som inte väntar på sin tur och/eller pratar om oväsentligheter alldeles för länge
• De får tankarna att vandra åt andra håll istället för att fokusera på mötets syfte
• De har vanligen en agenda som är så vag att ingen egentligen vet varför man har dem
• De kräver noggranna förberedelser som knappt någon gör i alla fall.
• Folk som inte kommer i tid och därmed stjäl andras tid

Det jag försöker säga här är att möten och mötesteknik på massor av olika sätt inbjuder till slöseri med tiden.


Ett bra möte ska åtminstone göra det här jobbet:

• Vara effektivt – får saker gjorda
• Positivt och kul – så de som är med har det roligt och ser fram emot nästa möte
• Alla deltar – Så att varje deltagare är aktiv, istället för att låta tankarna vandra till vad de ska göra i helgen.
• Ta hand om kreativitet – så att tänkandet går från det vanliga och iväg till nya områden

Och det har skrivits spaltmil om hur man ska tänka när man har ett möte. De här är vad vi brukar få höra

• Starta i tid
• Sluta i tid
• Ha ett tydligt syfte
• Håll dig till syftet
• Ha med rätt deltagare


Men var tog inspirationen och det roliga vägen?

Tycker du att orden ”inspiration”, ”roliga” och ”möte” inte passar i samma mening? Många människor gör ju det tyvärr och tror att möte betyder tråkigt. De går in, sätter sig på sin vanliga plats och förbereder sig på det gamla vanliga. Andra har det kul på möten men ägnar tid åt skämt och skoj så mycket att de inte åstadkommer ett smack. Jaså, du känner igen båda sorterna. Nyckeln handlar om att göra det kul på rätt sätt. Allt handlar om din vilja att tänka lite kreativt och att vara villig att tillåta lite garv och skoj emellanåt.


Möten kan både bli mer lajbans och mer produktiva på samma gång. Här är några förslag:

• De flesta människor lär sig genom att göra, så när du kan – försök att göra deltagarna engagerade genom att låta dem prova själva istället för att bara stå och prata eller koppla det du säger till något som kan jämföras på något sätt. Varför inte lägga fram en tankenöt till varje deltagare när du diskuterar just hur ni ska lösa ett problem

• Tävla i all enkelhet. Om ni ska komma fram till något kan du ge deltagarna fem minuter för att komma på en lösning i olika grupper. Ha sedan en omröstning om bästa idé och dela ut priser i olika kategorier.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


• Om dina möten vanligen alltid domineras av några få personer – dela ut en hög med enkronor till varje deltagare och för varje gång någon pratar kostar det en krona.

• När du kallar till möte – gör det i form av en festinbjudan istället för ett trist e-postmeddelande. Skapa förväntningar

• Gör vad som helst för att få gruppen att röra sig ibland

• Om mötet består av en grupp människor som inte känner varandra, gör inte misstaget att låta var och en presentera sig själv. Det enda du får då är en grupp rädda individer som inte hör vad de andra säger eftersom de är så djupt koncentrerade på vad de ska säga för smart om sig själva. Låt istället deltagarna få några minuter att prata med personen bredvid och ta reda på saker och göra presentationen om grannen.

• Om du visar bilder, smyg in en irrelevant bild emellanåt för att hålla dem som lyssnar på topp.

• Ha mötet någon annanstans än på kontoret - på gräsmattan i parken kanske. Och om du inte kan det – inred mötesrummet annorlunda än nu. Ställ in saker som man blir glad av. leksaker, roliga bilder, saker som sysselsätter händerna på dem som är med på mötet. Stressbollar, mysiga kuddar. Man måste vara glad därinne om det ska hända grejor. Om man ska öppna hjärnan. Flum, säger vän av ordning. Tid och pengar, säger jag. Om du kan inspirera dina mötesdeltagare med en miljö de slappnar av i på rätt sätt, så är det rena rama pengamaskinen för ditt företag.

• Spela temat från Misson impossible som start på mötet om det passar.

• Öppna mötet med något positivt. Om mötet startar med gnäll och klagomål så kommer det att fortsätta genom hela mötet. Varför inte låta den som vill berätta om något bra som har hänt sedan sist, eller säga namnet på en person som hjälpt till den senaste vecka. Eller berätta om något han/hon ser fram emot.

• Ha en pratsak - en kanin eller enorm nallebjörn som den som pratar måste hålla i.

• Använd vattenpistoler som alla får använda mot den som är onödigt negativ, kommer för sent, eller stör den som pratar.

• Strunta i stolar - stå upp istället - eller sitt på pilatesbollar kanske. Eller på enorma kuddar, Saccosäckar eller annat som tar bort skolmiljösituationen där du eller någon annan står och kluddar på en Whiteboard medan deltagarna sitter och längtar bort.

• Lägg in avbrott. Minst fem minuter varje timme såklart (förvänta dig inte att folk som behöver gå på toaletten hör vad du säger särskilt länge). Men, här kommer en bra sak som jag har lärt mig av en god vän – ta en tvåminutersrast varje halvtimme för att sträcka på sig eller prata lite med den som sitter bredvid (De kanske kan tävla i sten, sax och påse). Det här är enormt effektivt för stela hjärnor och trötta kroppar. Ha gärna en äggklocka som ringer var 30:e minut för att ni ska bli påminda.

• Använd tystnad som strategi. Det här är djärvt och effektivt eftersom möten ju är till för att man ska prata – fel – möten är till för att man ska komma upp med idéer, lösningar, planer och beslut som är så bra att ni vill använda dem och att tiden ni har suttit och pratat verkligen leder framåt. Så hur gör man det med tystnad? En del människor kan tänka medan de pratar (min fru) och andra gör det bäst när det är tyst. Två minuters tänketid är fantastisk för en del (mig) Så här kan du göra det: När ni diskuterar en sak så gör det genom att presentera fakta utan att diskutera lösningar. Ha två minuters tystnad och diskutera sedan lösningar. Det kommer att kännas konstigt första och kanske till och med tredje gången. Tystnad kan kännas hotfull. Som om det vore något fel eftersom ingen pratar, en konflikt. Lösningen är att alla vänder sig och inte ser på varandra under tystnaden. Efter några gånger kan jag lova att det är rätt skönt att få just en sån här tystnad som kontrast till pratet.

Testa nu och lycka till

Vill du kunna leva på din kreativitet? Det kan du!❤️


Stefan Ekberg, som varit huvudförfattare till hundratals avsnitt av olika TV-serier, skrivit ett femtiotal böcker, gjort uppfinningar och levt på sin kreativitet i trettio år visar sina hemligheter om hur du kan göra samma sak...

En läsarröst
"Ordet "kreativitet" är så otroligt överanvänt i TV-branschen där jag jobbat i över 15 år och därför har jag alltid föredragit ordet "påhittig". Alla slänger sig med och missbrukar ordet kreativitet. Men nu när jag läst Stefans bok har jag kommit närmare ordet kreativ och tycker inte att det är lika pinsamt längre eftersom det är tydligare vad det egentligen handlar om. Påhittighet är, har jag förstått nu, bara en ytterst liten del av kreativitet. Den är gnistan men inte arbetet."
Krobbe Ekberg, Manusproducent, speltillverkare, redaktör för ”Vem vill bli miljonär” m.m

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se