Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Nå framgång på webben med content marketing




Content marketing är idag en av de mest effektiva strategierna för marknadsföring på webben och blir bara mer och mer populärt. Istället för att avbryta människors webbupplevelse med annonser ger du dem något de faktiskt vill ha och söker efter - bra innehåll som tillför dem värde. För företagaren utan stor marknadsföringsbudget, men med tid och energi att investera är det perfekt.

Vad är content marketing?
Content marketing, eller innehållsmarknadsföring som man kan säga på svenska, är en marknadsföringsstrategi som innebär att attrahera och behålla kunder genom att servera dem värdefullt innehåll. Exempel på innehåll är blogginlägg, bilder, videor, podcasts, e-böcker, infografik och webinarier.

Vilka fördelar finns det?
Det finns många fördelar med content marketing. Några av de största är att det ökar trafiken till din webbplats, bygger starka relationer med dina kunder, positionerar dig som branschexpert och att du kan sälja utan att faktiskt behöva sälja – människor kommer till dig utan att du måste övertyga dem om det.

Hur lyckas du?
Det finns tyvärr ingen färdig formel för att lyckas med content marketing. Vad det handlar om är att kavla upp ärmarna och investera den tid och energi som krävs för att regelbundet publicera kvalitetsinnehåll. Här är några tips på vägen.

- Ha en plan Innan du gör något överhuvudtaget måste du sätta upp mål.
Vad ska du uppnå? Vill du sälja mera, öka webbplatstrafiken eller bygga expertstatus? Hur ser målgruppen ut? Vilken ton ska innehållet ha? Ha allt detta klart för dig innan du börjar. Skapa sedan en planeringskalender så att du vet vilket innehåll du ska skapa och när du ska göra det.

- Lös problem Ett av de bästa sätten att skapa bra innehåll är att studera dina kunder.
Vilka problem har de när det gäller dina produkter eller tjänster? Vilken information saknar de? Skapa innehåll som ger svar på detta.

- Använd storytelling.[/F
Även om informationen du delar med dig av är sensationell så kommer du tappa många om du bara levererar torr fakta. Väver du däremot in en bra berättelse i ditt innehåll har du betydligt större chans att engagera.

[F]- Välj rätt format.

Alla konsumerar innehåll på olika sätt och du behöver därför testa dig fram till vilket format som passar just din målgrupp. Gillar de bilder eller går de igång på webinarier?

- Ge inte upp Sist med inte minst – var uthållig.
Det finns som sagt ingen genväg till framgång när det gäller content marketing utan du får prova dig fram. Vissa saker blir fullträffar medan andra går åt skogen. Men ju mer erfarenhet du får desto bättre blir du, och då kommer framgången som ett brev på posten!

Lycka till!

Charlotta Wortzelius | Online Marketing Academycharlotta@onlinemarketingacademy.se |www.onlinemarketingacademy.se



Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se