Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Så kompletterar du din butik med en butik på internet




Jag fattar inte varför fler butiksägare kompletterar sin "fysiska" butik med en internetbutik.

Tänk dig själv:
  • Flera av dina kunder som kommer till dig bor en bit ifrån ditt butiksläge och de kanske inte kommer tillbaka.
  • En del stamkunder kommer snart att flytta och kommer inte tillbaka.
  • Det finns massor av människor i hela landet (och utomlands) som inte ens vet att din butik finns idag och som kan upptäcka den på nätet.

  • De här tre grupperna kan du fånga in genom att komplettera din fysiska butik med en butik på nätet.


    8 tips om att komma igång med en internetbutik för dig som redan har en butik

    1. Bli inte för fokuserad på, eller rädd för tekniken. Idag finns det otroligt lätta butikslösningar som är billiga att köpa och lätta att sköta. För tio år sedan var det svårt - idag är det lätt att öppna en internetbutik. Jag är allergisk mot krånglig teknik och till och med jag klarar det. Då gör du det också.

    2. Välj en butikslösning som passar dig, inte för stor och inte för liten. Det låter självklart men många internetbutikslösningar har begränsningar och en del andra blir dyra om du har för många produkter. Gör en egen kravspecifikation på vad du vill att din internetbutik ska göra för jobb innan du pratar med leverantörer.

    3. Undersök marknaden noga innan du startar. Det är bra med rosenröda drömmar, men de betalar inte räkningarna. Om du upptäcker att många andra redan säljer det du tänker sälja, studera dem noga och se var du kan hitta din särskilda plats i den gruppen. Det gäller för dig att kunna konkurrera med andra saker än bara pris (där du alltid kommer efter de stora). Det är inte säkert att du behöver ha hela ditt sortiment i din internetbutik. Det kanske räcker med en speciell del av sortimentet som du upptäcker att få säljer. Där lägger du ditt fokus.

    4. Ta internetbutiken på samma allvar som din butik på gatan. Kunderna är på riktigt, även om du bara har kontakt med dem per e-post.. Ge dem svar på frågor så snabbt du kan. Ge dem fantastisk information om det du säljer. Se till att det går att beställa per telefon, fax och brev också. Om du sköter det här så kommer kunderna känna att det är tryggt och bra att beställa i din internetbutik.

    5. Lägg vinsterna på växande som gynnar kunderna. Skriv eller köp artiklar och annat smart innehåll som gör din butik till mer än en butik. Du vill skapa den självklara platsen för ett köp. Försök att alltid tänka ett steg till i kampen mot det opersonliga nätet. Du träffar aldrig dina nätkunder - lägg därför ner kraft på att göra din butik så personlig som möjligt. Ge tips om det du kan bäst på sidorna.

    6. Se till att starta ett nyhetsbrev som ger besökarna mervärde (och dig fler kontakter). På det sättet blir det lätt att kontakta människor med samma intressen som du och du får chansen att visa att du är värd deras affärer.

    7. Glöm inte att berätta för alla kunder att de kan beställa på nätet också.

    8. Luta dig tillbaka och njut av att en del av din försäljning numera sköts helt automatiskt (till och med när du sover).

    Andra läser om...

    Dela denna sida på:
    FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se