Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Bra tips om brainstorming




Har du försökt att brainstorma med en tolvåring någon gång?

Jag brukar göra det med min son, senast gällde det vad vi skulle äta för middag.

Men han fattar inte reglerna för hur man ska göra fast jag förklarar dem varje gång.

Så här låter det:
Jag: Ok, vi säger en maträtt var i tre minuter och så ser vi om det är något som passar alla i familjen.
Jag: Kyckling.
Han: Blä
Jag: Men jag har ju sagt att du inte ska svara, du ska inte säga någonting annat än din egen idé.
Han: Ok. Då säger jag Pizza.
Jag: Då säger jag Fiskpinnar.
Han: Blä!
Och så där fortsätter det. Han är expert på att dra ner mina idéer i smutsen. Med andra ord så fungerar han precis likadant som de flesta företag i Sverige. Hur fungerar det hos dig?

Här kommer några tips inför nästa brainstormingmöte

1. Mötet ska vara lättsamt så att alla som är med blir sugna på att bidra. Det ska vara bekvämt och så mycket som möjligt en miljö fri från egna agendor. Om du är chef har du en chans att verkligen vara ett föredöme genom att komma med något riktigt utflippat att starta med.

2. Någon måste hålla i mötet och se till så att alla tolvåringar hålls i schack så att deltagarna inte tänker så mycket. Berätta att ju galnare eller dummare idé – desto bättre. Det finns inga dåliga idéer, men gärna roliga som lockar till skratt.

3. Skriv ner alla idéer, gärna på en whiteboard så att idéerna syns och kan inspirera till nya.

4. När mötet stagnerar och folk börjar bli rosiga om öron och kinder är det bra om du har förberett några ”idéstartare” som får igång folk igen.

5. När alla idéer är nedskrivna är det dags att bedöma dem men bara på ett sätt – positivt.
Det går inte att slå ner på idéer eftersom det slår ner stämningen och kan leda till att deltagare börjar försvara sina egna idéer.

6. Testa idéerna på andra. Testa på medarbetare, anställda, kunder och andra som du litar på.

7. Skrid till verket.

OBS
En del företag ser brainstorming som flum – och andra ser det som en del i företagets strategi för att hänga med och kanske leda utvecklingen i sin bransch. Hur är det hos dig?

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se