Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

5 saker att fråga kunderna för att vara säker på att de stannar kvar


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare



Är dina kunder nöjda med det du levererat till dem? Hur vet du det? Är det för att de inte klagat eller för att du faktiskt frågat dem. Att fråga kunderna gör två jobb.

1. Du får reda på saker som kan förbättra det du levererar.
2. Kunderna förstår att du är på deras sida och vill att de ska vara nöjda

Här är 5 saker du ska fråga kunderna med jämna mellanrum.

1. Vad var det bästa med det vi levererat?
Du kanske tror att det är din kompletterande produkt Y när det i själva verket är Z. Eller så tror du att det är din leveranstid när det i själva verket är hur snabbt du svarade på frågor under processen.

2. Vad skulle du vilja att jag levererade mer, som gör er beställning mer komplett?
Här har din kund en chans att komma med saker du inte hade en aning om. De kanske har behov som du inte vet om där du kan komma in och sälja mer.

3. Hur kan jag förbättra min service?
Kunderna kanske vill ha leveranser på lördagar. De kanske vill att du ska vara med under leveransen för att se till så allt fungerar.

4. Är fakturor och allt från oss tydligt?
Tycker du att du fått valuta för pengarna? Om inte, på vilket sätt skulle vi kunna göra det lättare?
Fakturor och betalning är ofta en orsak till oro för dina kunder. Genom att fråga om allt är begripligt och till belåtenhet får du både reda på om det är det och visar kunden att du är intresserad av att lösa eventuella problem

5. Vad skulle du vilja se mig göra i framtiden för att du ska bli nöjd med oss?
Ett tillfälle igen. Kunden får chansen att komma med konkreta förslag och du får chansen att genomföra smarta förbättringar som gör ditt företag bättre och mer lönsamt


OBS – det viktiga med kundundersökningar är att du ger kunderna något för besväret att svara. Det kan vara en biobiljett, en trisslott eller något annat kul som tackar dem för den tid de lagt ner. En annan viktig sak är att inte ställa frågor som inte är relevanta för kunden att svara på. Håll antalet frågor till högst tio och gör dem intressanta att svara på.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se