Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Vad folk hatar mest med sina medarbetare


När folk klagar på sina jobb säger de nästan aldrig att jobbet är för hårt. Istället pratar de om den mänskliga sidan av jobbet. Den mänskliga sidan är nästan alltid det jobbigaste med alla jobb. När man älskar sitt jobb är det för att vi gillar arbetsuppgifterna och folket runt oss på jobbet får oss att känna oss värderade och viktiga. När vi hatar våra jobb beror det oftast på att vi blir illa behandlade på jobbet. Jobbet i sig kan vara bra men människoenergin är hemsk.

På vissa arbetsplatser är det som att vara tillbaka på högstadiet. Det småtjafsas, det finns elaka typer och till och med små innegäng som man måste vara med i för att inte hamna utanför på olika sätt. Det är stressande som bäst och en mardröm när det är som värst. Att gömma sig funkar inte. Det kanske ger lugn och ro ett tag men förr eller senare måste man ut från grottan och interagera med kollegorna. Det här kapitlet handlar om kontorspolitiken och hur du hanterar den bäst. Ja, det kan kännas lite cyniskt ibland men man måste lära sig att hantera folk när man ska göra karriär.

Du kanske bara vill göra ditt jobb och inte bry dig om kontorspolitiken. Du hatar allt tricksande och manövrerandet...stopp! Du kommer inte undan. Det spelar ingen roll om du hatar det, beundrar det, använder det eller undviker det – kontorspolitik finns i alla organisationer och är helt enkelt de strategier folk använder för att få personliga fördelar själva eller för att vinna fördelar för något de tror på.

Varför det är viktigt att kunna spela
Om du förnekar den dåliga politik som finns runt dig och struntar i att hantera den så kan du få lida för det medan andra får orättvisa fördelar. Och om du undviker att praktisera god kontorspolitik så missar du chanser och möjligheter för dig själv och det du tror på. Du måste med andra ord få kontorspolitiken att jobba för dig.

Sommaren 2014 gjorde vi en undersökning bland våra kunder på http://www.redaktionen.se för att se vad det var som retade upp människor mest med sina arbetskamrater. Över 6 000 personer svarade.

Här kommer de 20 mest irriterande saker i ordning - värst först.

1. Folk som tar äran för saker som du har gjort
2. Folk som kommer till jobbet och är sjuka
3. Folk som saknar takt och artighet
4. Folk som alltid tror att de har rätt
5. Folk som pratar för mycket och lyssnar för lite
6. Folk som plågar dig med ointressanta historier ur sitt privatliv
7. Folk som lånar saker och inte lämnar tillbaka dem
8. Folk som är lata
9. Folk som skvallrar
10. Folk som kommer försent till avtalade möten
11. Folk som inte håller rent efter sig i fikarummet
12. Folk som låter dig göra deras jobb
13. Folk som tar det sista av något och inte fyller på
14. Folk som pratar för högt i telefonen
15. Folk som berättar fräckisar eller annat som är under bältet
16. Folk som skickar e-post som inte är relevant
17. Folk som säljer sina barns salamikorvar eller annat som har med insamlingar att göra på jobbet
18. Folk som flirtar fast de har en partner hemma
19. Folk som kallar till möten som inte är relevanta för mig
20. Folk som skryter om sitt privatliv

Gör du något av det här? Sluta med det så är du nästan hemma.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se