I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Positionering - ditt viktigaste verktyg


Sveriges största tipsbrev om marknadsföring för små företag
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Positionering - ditt viktigaste verktyg just nu

Positionering har blivit ett trendigt uttryck att svänga sig med i marknadsföringskretsar. Det låter smart att prata om positionering hit och dit och förklaringarna är många och luddiga - konstigt nog.

Konceptet bakom positionering är enkel - hitta en lucka på marknaden och fyll den!
Det handlar om att göra det lätt för kunder att förstå fördelarna med att vara just din kund. Det handlar om att visa vad det är som skiljer ditt företag från andra. Marknadsförare brukar prata om begreppet USP (Unique Selling Point) som något som visar kunderna vad som skiljer ditt företag från andra.

Hur får du fram din USP?
Till att börja med så skapar du en lista över den specialkunskap ditt företag har som kan lösa kundernas problem, minska deras tvivel och ta ner det naturliga motståndet. Ditt jobb är att identifiera vad som kan vara otydligt med din produkt eller tjänst. Din USP ska göra det otydliga tydligt.
  • Berätta vad du erbjuder och vad som gör dig speciell.
  • Berätta vad du kommer att ge dina kunder som de inte får någon annanstans.
  • Tala om vad det finns för anledningar att kunderna ska köpa av dig. Är det produkterna, personalen, servicen, öppettiderna eller vad är det som gör företaget unikt?
  • Skriv ner det, håll det enkelt och kom ihåg det!

Fördelar med en USP.
Det finns två huvudsakliga fördelar med USPen:
  • Den visar skillnaden mellan ditt och andra företag. Det är ditt jobb som marknadsförare att ge folk en tydlig anledning att gilla ditt företag.
  • Om du gör en USP kommer ditt företag att vara fokuserade på att se till så att ni kan stå för den. Ett företags affärsidé är ofta för lång och krånglig för att minnas men "leverans på 1 timme" kan alla förstå.

Hur får folk reda på din USP?
Ditt påstående om företaget ska åka med i allt skrivet som går ut till kunderna. Påståendet ska finnas i varje brev, på varje faktura, i varje broschyr, på alla reklambrev, på varje visitkort. Du trycker "Personlig fiskeguide för små grupper" eller "alltid med 3 års garanti" på bilen, på förpackningar, tröjor, skyltar och allt annat som kunderna kan se.

Konkreta tips om din USP
  • Det bästa temat för USP:en är ett som kan fungera över lång tid. Ju längre du använder temat desto kraftfullare kommer det att bli. Undvik modeord. Ordet "synergi" är populärt just nu men det var "charmkurs" också - på åttiotalet.
  • Var ärlig. Se till så att din USP verkligen kan hålla vad den lovar. Om du levererar produkter eller tjänster till olika marknader så kan du också ha olika USP:ar som fokuserar på varje specifik del av din verksamhet.
  • Om du får slut på idéer titta på din affärsidé och se om du kan få ner den på en enda rad (det är en utmaning i sig och väldigt nyttig - anta den utmaningen ).

Viktigt om din USP
Tänk på att din USP ska ge människor en anledning att gilla ditt företag, att lita på det och att hellre göra affärer med dig för att du givit kunderna en tydlig anledning. Det handlar alltså inte om att skriva slogans som rimmar (om det inte finns ett tydligt skäl till det), det handlar om att visa vem du är på ett tydligt sätt. Tydligt. Tydligt. Tydligt är nyckelordet.

Försök inte att vara allt för alla. Fokusera på målgrupp efter vad du faktiskt kan erbjuda. Du kanske inte ska ha för stora eller för små kunder. Om du tänker så definierar du din målgrupp bättre och kan sikta in dig på dem. Om du säger att du vill att alla ska köpa dina produkter så respekterar jag det men kan du tillgodose allas intressen? Många företag jobbar för brett: "Vi ska nå alla överallt" är kanske bra för Coca Cola men det är inte säkert att det passar dig. Att vara för generell kan göra ditt företag alldeles för flummigt. Så istället för att sända samma meddelande till alla, inse att du har olika målgrupper och att det är viktigt att du identifierar skillnaderna mellan dem så att du kan vända dig till varje grupp på ett unikt sätt. Identifiera därför alla dina olika målgrupper och sikta speciellt på varje istället för att vara allmängiltig=flummig.


Lästips som andra har gillat

Spöa konkurrenterna - 236 tips som får konkurrenterna att önska att de var du

"Stefan Ekberg har – återigen – skrivit en bok precis som man vill ha den: Kortfattad, konkret och direkt överförbar till praktisk verksamhet i mitt företag. Tipsen är generella men känns som om de är skrivna just för mig. Man kan ta några tips om dagen, eller använda den som uppslagsbok när man har ”kört fast” och idéerna tryter. Ett extra plus för formatet – man kan ta med den i fickan och läsa den närhelst man vill. Boken hjälpte mig prioritera bland vad som måste göras. Enkla saker som inte kostar pengar har vi infört omedelbart, andra har vi lagt in i en prioriteringslista och betar av ett område i taget. Det är skönt att som chef ha någon som hjälper en att samla tankarna och tänka på hur man ska spöa konkurrenterna!"
Fredrik Sjöberg, Verksamhetschef Studieförbundet Vuxenskolan

”Jag fick snabbt ihop 14 åtgärder från boken som passar vår bransch och situation. Jag har tagit upp dessa 14 åtgärder på vår senaste säljkonferens, haft grupparbete kring dessa punkter och gemensamt spikat vår affärsidé.”
Anders Sture, Svea Fyrverkerier AS, Norge

”Det som är bra är att den är skriven på ett sätt som gör den lätt att läsa. Den lämpar sig även att komma tillbaka till och kolla på enstaka tips. Mig har den hjälp med enkla tips som man kan ha i åtanke hela tiden när man arbetar med sitt eget företag.”
Ado, Radio Göteborg

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Rivstart här:

Vill du ha snabba tips om din marknadsföring?
Du får tips om gerillamarknadsföring och mer traditionella metoder för företag att synas till låga kostnader.

Rivstart är sedan 1998 Sveriges största nyhetsbrev om marknadsföring med drygt 37 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med marknadsföringsböcker.

Här kan du se om Rivstart är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.