I din kundvagn:
Kundvagnen är tom
Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tips om hur du lyckas som företagare


Sveriges största och populäraste tipsbrev om att starta eget
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Idag ska vi se lite närmare på en hemlighet om att nå hela vägen fram till ditt mål som företagare.

Framgång är såklart olika för olika personer, men de flesta som startar ett företag gör det inte för pengarna – de gör det för att få en relativ frihet och för att få hålla på med något de gillar.

Hur är det med dig i den frågan?

För mig var det helt enkelt så att jag ville se fram emot att gå upp på morgonen, bli utmanad, kämpa och kanske bli belönad för det på sikt. Kampen i sig, resan är både frustrerande och fantastisk.

Håller du med?

Men här är nyckeln. Du måste ha en dröm – en gigantisk dröm utan några som helst begränsningar. Här finns ett problem för många som ska starta företag. De gör nämligen misstaget att dra energin ur drömmen genom att prata med alla om dem. För, tro det eller ej, det finns massor av människor där ute som njuter av att hacka sönder dina drömmar och att så tvivel i dem. Till och med bland dina närmaste. De kanske kallar det för omtanke, och det kanske det är, men resultatet är att de drar energin ur dig.


Här har du en riktig mardröm

Har du varit med om att presentera en dröm, en idé för någon, och de första som händer är att de säger:
- men, är det verkligen... (fyll i något negativt själv här :-)

Jag har varit med om det en miljard gånger. Därför har jag en egen taktik för det här med drömmar. De är mina till de är bevisade. Den tanken i sig är fylld med energi och massor av:”De ska minsann få se”.

Ok, men vad är ditt jobb med det här. Jo det är att drömma stort men också att identifiera stegen du behöver ta för att nå fram till drömmen. Här är det många som misslyckas. De fortsätter drömma och tar inte stegen man måste ta för att lyckas. Istället förändras drömmen hela tiden och blir liksom ett företag i sig.

Företagande handlar om att bita ihop och göra det. Det handlar om att lyfta luren och ringa folk. Det handlar om att gå ut och träffa kunderna – få några smällar – gå hem och fila på ett bättre erbjudande. Kolla vad konkurrenterna gör. Smida planer som gör att man kommer före dem. Det är vad det handlar om.

Det är faktiskt inte så svårt. Jag träffar företagare nästan varje dag som gett upp fem meter före målsnöret. Det låter som en klyscha men det är de sista fem meterna som avgör. Det är din förmåga att resa dig när ingen tror på dig. Det är din förmåga att hålla fast i drömmen du har levande för dig själv.

Så kom igen nu. Dröm stort den här veckan och ta de nödvändiga stegen till den där drömmen. Det är så det går till. Ingen hemlighet egentligen. Bara sanningen.

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?