Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Fem tips som får ditt visitkort att fungera mycket bättre





Här kommer 5 tips som gör ditt visitkort till ett verktyg istället för en bit papper med adress på:


1. Är du drabbad av titelsjukan?

Det här är en mycket spridd sjukdom Symptomen yttrar sig så, att allt på kortet översätts till engelska trots att man bara har svenska kunder. Det finns alldeles för många som skriver "Ceo", "Managing director", "Sales manager", "General manager" och alldeles för få som beskriver konkret kundnytta under sitt namn på kortet. Titlar hjälper inte kunderna.

Om du till exempel är den som hjälper kunderna med transporter, varför inte skriva det istället för titel:

Stefan Ekberg
Hjälper dig med transporter

Titlar är bara bra när du behöver en tydlig profil. Ibland är det bra med en hög och ibland en låg. Lösningen är att ha olika kort beroende på vem som ska få det och varför. Och vill du imponera på ytliga bekantskaper på fest så kan du göra ett eget kort för det, men skilj alltid på kundernas nytta och ditt ego.


2. Varför ska mottagaren spara ditt kort nästa gång plånboken rensas ut?

Titta på ditt kort. Finns det någon information på kortet som gör att man vill spara det? Vad är det kunderna behöver komma ihåg om din värld som du kan trycka på baksidan och som gör att det får stanna kvar i plånboken när andra kort kastas bort?


3. Går det att använda ditt visitkort till något?

Har du gjort det till en isskrapa nu i vintertid? Är det tryckt på baksidan av en hel kortlek kanske? Är det helt enkelt gjort på ett spännande sätt som, och det är viktigt, är relaterat till vad du gör? Ett roligare kort ger ett naturligt samtalsämne när du överlämnar det - underskatta aldrig ett bra samtalsämne.


4. Lockar ditt kort till ett besök på din webbplats?

Varför inte? Du har ju en webbplats med massor av smarrigt innehåll för dina kunder (eller hur?) och visitkortet kan användas för att visa vad man får, hur mycket klokare man kan bli av ett besök. Missa inte det.


5. Är ditt kort en minibroschyr?

För några veckor sedan fick jag ett brev från en kund (Miljöcenter AB) som gjort ett fantastiskt visitkort. Vid första anblicken var det ett vanligt kort men direkt i handen kändes det tjockare. Det gick att fälla ut till en lång remsa och på varje visitkortsstor sida presenterades de varumärken Miljöcenter AB för - perfekt. Broschyr och visitkort i samma profileringsmaterial.


Nå, hur gick det för dig? Är ditt affärskort verkligen en sak som jobbar för dig, eller är det gjort med en formatmall?

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se