Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Hemliga tekniker om att undvika prisdiskussioner med kunden


Varje krona du drar av från ett pris är en krona mindre för dig. En del säljare använder pris som enda säljstrategi – det är den enda de kan. Men du ska bli proffs på att sälja och framför allt ska du bli bra på att hålla priset på varorna där det ska vara.

Här är din taktiklista:

1. Sälj värdet, inte priset
Som du redan vet så är det bara ett fåtal personer som tar köpbeslut som bara är baserade på priset på en produkt. Du gör det inte. Och jag gör det inte. Vi vill ha det bästa värdet för pengarna. Billigare produkter är inte bra – och kan göra oss besvikna – när de levereras för sent, har dålig kvalitet, är trasiga eller inte ger oss exakt det vi ville ha. Värde är inte vad du säger att det är, det är vad kunden vill ha. Det är därför du ställer frågor om vad de verkligen vill ha, eftersom du märker att det blir mindre diskussioner om priset då..

2. Prata aldrig om priset först
Det är var någonstans i din presentation du börjar prata om priset som avgör hur kunden kommer att se på värdet. Det är därför du pratar om värdet först, innan du pratar om priset. Kunden kommer att se priset i ljuset av värdet mycket tydligare då.

3. Lyft fram värdet som en investering
Normalt associerar vi ord som ”kostnad”, ”betala” och ”pris” som negativa. Om du istället använder ordet ”investera” så känns det som att priset vi får betala är något vi får tillbaka andra saker på – ett värde.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


4. Presentera priset med självförtroende
Om du ler generat eller visar andra tecken på svagheter när du presenterar priset så kommer kunden att ifrågasätta det – såklart. De kommer undra om produkten verkligen är värd priset eller så ser de en öppning för att pruta. Be inte om ursäkt för priset.

5. Stärk kundens självförtroende
När kunden har sagt ja, tala om för kunden vilket bra köp han/hon gör. Säg något i stil med:
”Jag har sålt 1000 exemplar av de här för 300 kronor styck, nu stjäl du dem av mig för 250 kronor styck.”

6. Ta hand om kunder som bara handlar det billigaste
Det är jobbigt när den första frågan du får är ”Vad kostar det?” Och samma sak att få frågan nästan direkt under samtalet. Särskilt om du vet att ditt pris är lite högre än hos andra. Det är hanteringen av de här situationerna som verkligen skiljer proffset från amatören. Det bästa du kan göra är att ställa några frågor. Om du får frågan ”Vad kostar det?” kan du direkt svara ”Det beror lite på. Låt mig ställa ett par frågor så ska vi se om vi kan komma fram till det bästa priset för dig”. Eller så kan du säga ”Jag gissar att du letar efter de bästa möjliga priset så om jag får ställa några frågor för att ta reda på vad du vill ha så att jag kan ge dig det bästa priset”.

Lite att jobba med i veckan

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

ALLT om försäljning på ett enda ställe – 456 sidor kunskap och inspiration ❤️


"Jag har inte bara läst, jag har den som en uppslagsbok som jag ofta tittar i när jag kör fast eller tycker att allt stinker. Hjälper mig med att strukturera upp och välja min väg...."
Gunilla Mets Eriksson,Guldflamma

"Mitt stöd som säljare och säljledare. Man kan inte läsa den för många gånger. Hela tiden tar man emot något nytt. Kanonbok!"
Svante Schultz, Z-Reklam

"Mycket övergripande och konkret information avseende försäljningsteknik. Mycket och väldigt bra information!"
Hansi Stafbom, SSK Säkerhetsakademien AB

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se