Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

KLARA...

21 tips om produktutveckling




När tittade du på din produkt med kundernas ögon senast? Idag ska du få tips om hur du kan utveckla det du säljer och få ett lyft i ditt företag.


21 tips om produktutveckling


1. Bättre kvalitet/längre hållbarhet. Ett bra sätt att kliva bort från priskriget är att göra produkter bättre och därmed rättfärdiga priset mer.

2. Kan du göra det du säljer mer exklusivt? Många är trötta på att se samma massproducerade saker överallt. IKEA tilltalar inte alla. Många människor vill ha något som de inte kan köpa överallt.

3. Lättare att använda. Om en kund kan lista ut hur dina manicker fungerar på två sekunder snarare än på två timmar, så har du ett försprång. Det är därför jag köper TV från Bang och Olufsen. Till och med en teknisk idiot som jag förstår direkt hur den fungerar.

4. Säkrare att använda. Det här är bra om dina kunder har barn – eller själva är barn. Det tar längre tid att göra sådana här tester och få dem godkända, men det är väl värt besväret.

5. Mer effektiv. Kan din produkt göra mer än konkurrenternas? Är den snabbare? Är den lättare att få igång, plocka ihop och isär? Idag är snabbhet viktigare än någonsin förut.

6. Mer kompakt. Underskatta inte magin i att göra saker mindre. Kan det du säljer göras i fickformat eller på något sätt lättare att hantera, transportera, flytta eller ändra, så kan du ha en riktig vinnare på lut.

7. Vattentät? Ja, det beror förstås på vad du säljer, men det kan bli ett argument för många saker som inte är vattentäta idag.

8. Nostalgi. Produkter med mer ”retrostil” kan innehålla nya komponenter, men se äldre ut. Det finns alltid en marknad för nostalgi. Kanske en sidoprodukt till det du säljer idag kan göras i ”retrostil” för att hitta en ny marknad.

9. Mer modern. Om din bransch är konservativ och det du säljer har sett likadant ut jämt, så kan du hitta stora konkurrensfördelar genom att modernisera utseendet.

10. Design som är snyggare/knäppare/roligare/enklare/mönstrad/icke mönstrad osv.
Vem trodde att gummistövlar med blommor på skulle bli högsta mode i vissa kretsar? En enkel ändring av en tråkig gammal design på en praktisk sko gjorde all skillnad i världen. Hur kan du skoja till det du säljer och få upp andras ögon för din produkt – och samtidigt chocka konkurrenterna?

11. Snyggare/knäppare/roligare förpackning. Förpackningar är tysta säljare som verkligen kan göra sitt jobb om de inte ser ut som alla andra förpackningar. Hur skulle du kunna ändra din förpackning för att få den att se ut som om den ler? Förpackningar sätter tonen för hela ditt varumärke. Det är en utmaning, men om du lyckas är det bara att le åt konkurrenterna i backspegeln.

12. Hyr en kändis. Kan du koppla ihop ditt varumärke med en kändis som antingen syns på förpackningen, får sin egen produkt eller bara rekommenderar den, så kan det ge dig en udd som dina konkurrenter inte har.

13. Tystare produkt. Det passar på alla produkter som låter när de används (utom musikspelare). Oljud är irriterande och en del kunder köper till och med tvättmaskiner enbart baserade på hur tysta det är. Kan det passa din produkt?

14. Fräschare/mer smakrik/mer hälsosam/mer organisk. Om du säljer mat eller drycker, så kan du förvandla dem till det alla vill ha idag – en nyttigare produkt.

15. Grönare och mer etiska produkter/tjänster. Oavsett om något är tillverkat av återvunna produkter, kan återvinnas eller hjälper någon utsatt grupp i samhället, så kommer din produkt att tilltala medelklassen mycket mera om du anstränger dig.

16. Tillverkat i Sverige. Till skillnad från dina konkurrenters produkter som tillverkas i asiatiska Sweatshops och sedan belastar miljön genom att fraktas över halva världen, så sätter du ihop det du säljer här hemma. Det är bra för försäljningen.

17. Godkänd av en respekterad organisation. Beroende på vilken bransch du tillhör, så kan det vara bra att anpassa dina produkter så att de blir godkända på något sätt. Ett klistermärke med ett godkännande på det du säljer – säljer.

18. Inte djurtestat. Om det du säljer inte är testat på djur är det bra att säga det.

19. Erbjud gratissaker som konkurrenterna inte erbjuder. Det kan vara något så enkelt som att bjuda kunderna på kaffe när de kommer. Fundera på vad dina kunder skulle uppskatta att få gratis.

20. Mindre lullull. En del människor uppskattar varken service eller mervärden – de vill bara ha det där du säljer och det ska vara billigt. Tänk Ryan Air och plocka bort allt till ett minimum för att sedan kunna sälja det billigare. Du behöver inte göra det med allt du säljer, men du kanske kan ta fram en variant på dina produkter som tilltalar en målgrupp som inte uppskattar mervärden.

21. Mer lullull. För varje minimalist finns det en maximalist. Fundera på vad du kan lägga till i köpet och nu snackar vi mycket saker att lägga till som inte behöver kosta dig pengar.

Lite att börja tänka på idag...

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se