Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

KLARA...

21 tips om produktutveckling


När tittade du på din produkt med kundernas ögon senast? Idag ska du få tips om hur du kan utveckla det du säljer och få ett lyft i ditt företag.


21 tips om produktutveckling


1. Bättre kvalitet/längre hållbarhet. Ett bra sätt att kliva bort från priskriget är att göra produkter bättre och därmed rättfärdiga priset mer.

2. Kan du göra det du säljer mer exklusivt? Många är trötta på att se samma massproducerade saker överallt. IKEA tilltalar inte alla. Många människor vill ha något som de inte kan köpa överallt.

3. Lättare att använda. Om en kund kan lista ut hur dina manicker fungerar på två sekunder snarare än på två timmar, så har du ett försprång. Det är därför jag köper TV från Bang och Olufsen. Till och med en teknisk idiot som jag förstår direkt hur den fungerar.

4. Säkrare att använda. Det här är bra om dina kunder har barn – eller själva är barn. Det tar längre tid att göra sådana här tester och få dem godkända, men det är väl värt besväret.

5. Mer effektiv. Kan din produkt göra mer än konkurrenternas? Är den snabbare? Är den lättare att få igång, plocka ihop och isär? Idag är snabbhet viktigare än någonsin förut.

6. Mer kompakt. Underskatta inte magin i att göra saker mindre. Kan det du säljer göras i fickformat eller på något sätt lättare att hantera, transportera, flytta eller ändra, så kan du ha en riktig vinnare på lut.

7. Vattentät? Ja, det beror förstås på vad du säljer, men det kan bli ett argument för många saker som inte är vattentäta idag.

8. Nostalgi. Produkter med mer ”retrostil” kan innehålla nya komponenter, men se äldre ut. Det finns alltid en marknad för nostalgi. Kanske en sidoprodukt till det du säljer idag kan göras i ”retrostil” för att hitta en ny marknad.

9. Mer modern. Om din bransch är konservativ och det du säljer har sett likadant ut jämt, så kan du hitta stora konkurrensfördelar genom att modernisera utseendet.

10. Design som är snyggare/knäppare/roligare/enklare/mönstrad/icke mönstrad osv.
Vem trodde att gummistövlar med blommor på skulle bli högsta mode i vissa kretsar? En enkel ändring av en tråkig gammal design på en praktisk sko gjorde all skillnad i världen. Hur kan du skoja till det du säljer och få upp andras ögon för din produkt – och samtidigt chocka konkurrenterna?

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


11. Snyggare/knäppare/roligare förpackning. Förpackningar är tysta säljare som verkligen kan göra sitt jobb om de inte ser ut som alla andra förpackningar. Hur skulle du kunna ändra din förpackning för att få den att se ut som om den ler? Förpackningar sätter tonen för hela ditt varumärke. Det är en utmaning, men om du lyckas är det bara att le åt konkurrenterna i backspegeln.

12. Hyr en kändis. Kan du koppla ihop ditt varumärke med en kändis som antingen syns på förpackningen, får sin egen produkt eller bara rekommenderar den, så kan det ge dig en udd som dina konkurrenter inte har.

13. Tystare produkt. Det passar på alla produkter som låter när de används (utom musikspelare). Oljud är irriterande och en del kunder köper till och med tvättmaskiner enbart baserade på hur tysta det är. Kan det passa din produkt?

14. Fräschare/mer smakrik/mer hälsosam/mer organisk. Om du säljer mat eller drycker, så kan du förvandla dem till det alla vill ha idag – en nyttigare produkt.

15. Grönare och mer etiska produkter/tjänster. Oavsett om något är tillverkat av återvunna produkter, kan återvinnas eller hjälper någon utsatt grupp i samhället, så kommer din produkt att tilltala medelklassen mycket mera om du anstränger dig.

16. Tillverkat i Sverige. Till skillnad från dina konkurrenters produkter som tillverkas i asiatiska Sweatshops och sedan belastar miljön genom att fraktas över halva världen, så sätter du ihop det du säljer här hemma. Det är bra för försäljningen.

17. Godkänd av en respekterad organisation. Beroende på vilken bransch du tillhör, så kan det vara bra att anpassa dina produkter så att de blir godkända på något sätt. Ett klistermärke med ett godkännande på det du säljer – säljer.

18. Inte djurtestat. Om det du säljer inte är testat på djur är det bra att säga det.

19. Erbjud gratissaker som konkurrenterna inte erbjuder. Det kan vara något så enkelt som att bjuda kunderna på kaffe när de kommer. Fundera på vad dina kunder skulle uppskatta att få gratis.

20. Mindre lullull. En del människor uppskattar varken service eller mervärden – de vill bara ha det där du säljer och det ska vara billigt. Tänk Ryan Air och plocka bort allt till ett minimum för att sedan kunna sälja det billigare. Du behöver inte göra det med allt du säljer, men du kanske kan ta fram en variant på dina produkter som tilltalar en målgrupp som inte uppskattar mervärden.

21. Mer lullull. För varje minimalist finns det en maximalist. Fundera på vad du kan lägga till i köpet och nu snackar vi mycket saker att lägga till som inte behöver kosta dig pengar.

Lite att börja tänka på idag...

350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se