Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Så tar du hand om flera kunder samtidigt i butiken


Vill du höra något spännande – det finns undersökningar som visar att en kund som personalen har uppmärksammat och sagt hej till stannar tre gånger längre i butiken än en kund som ingen ”sett”.

Vad säger det här dig när du står med en krånglande kassa, en kund som aldrig tycks få upp rätt kort och två personer i ögonvrån som du lovat hjälpa om en liten stund.

Det säger i alla fall mig att du måste lära dig en speciell teknik som handlar om att se olika steg i processen med kunden. Jag behöver inte säga att det måste gå fort, det vet du ju redan. Du ska lära dig hålla reda på punkten när du kan släppa kunden inför nästa steg. De här punkterna är bra eftersom du får en chans att ursäkta dig och gå till nästa kund och få igång processen där så att de känner sig välkomna och vill stanna kvar.

För att illustrera det här kan vi ta en servitör på restaurang som exempel:
1. Du får en meny. Han går iväg
2. Kommer tillbaka. Tar upp dryckesbeställning. Han går iväg.
3. Kommer tillbaka Tar beställning på maten. Han går iväg
4. Lämnar dricka. Han går iväg
5. Lämnar mat. Han går iväg
6. Han kommer tillbaka och hör om allt är okej.

Hur skulle den här processen kunna översättas till din butik under rusning? Fundera på det så kan du hinna med fler kunder samtidigt. Om alla i butiken jobbar tillsammans och vet vem som jobbar med vilken kund så kan systemet gå lätt och ledigt.

Alltså:
Steg 1. Hälsa på alla du kan – se dem helt enkelt.
Steg 2. Se till att du kan hjälpa till.
Steg 3. Leta efter punkten där kunden kan vara själv och gå vidare till nästa kund.
Steg 4. Kom tillbaka till kunden inför nästa steg. Lämna igen och gör så fram till köpet är klart.

Men bli inte för effektiv.
En kund som du just hjälpt med ett köp ska inte till kassan så effektivt som möjligt. Fundera över vad du kan sälja mer till den här kunden. Vad kompletterar köpet? Vad kan du rekommendera dem att köpa mer?

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se