Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Så skapar ditt företag succé på Instagram




Att Instagram är ett socialt media som är väl värt för företag att investera i är sedan en tid tillbaka känt. Under förra året fördubblades antalet svenska användare på Instagram från 15 – 28 procent. Men hur gör man egentligen för att lyckas med sin närvaro? Vi tog kontakt med Sandra som driver den nystartade webbutiken Interiorforyou.se. På kort tid har företagets Instagramkonto gått till att ha över 73 000 följare!

Allt började med att Sandra ville dela med sig av inspirerande inredningsbilder och skilja dessa från sina privata bilder. Ett val som visat sig vara framgångsrikt. Nu når hennes nyöppnade butik flera tusen personer på Instagram. Hur gör man egentligen för att lyckas få så många följare? En svår fråga enligt Sandra men hon tror sig veta svaret.

- Jag har varit aktiv genom att lägga ut bilder och antagligen på sådant som många personer gillar. Flertalet av mina följare har tipsat om mitt konto, vilket ger en enorm spridningseffekt. När man kommit upp i ett visst antal följare så går det fortare och fortare att få nya. Fler gillar och kommenterar vilket gör att nya personer får syn på kontot, berättar Sandra.

Förutom känslan för att lägga ut ”rätt” bilder har Sandra även haft olika tävlingar på sitt konto vilket har gett en viss spridningseffekt. Succén på Instagram är en kombination av ett genuint intresse för inredning som lyser igenom på varje bild samt det personliga engagemanget Sandra lägger ner på sin närvaro. Det bästa sättet är ändå att testa sig fram, lägg upp olika sorters bilder och utvärdera sedan vilken typ som ger mest engagemang.

”På bara några sekunder så får man fram en bild som når flera tusentals människor.”


Fördelen med Instagram är att det är ett sådant snabbt och enkelt media.

- På bara några sekunder sprider man en bild som når ut till tusentals människor. Responsen är omedelbar, säger Sandra.

Tre råd för hur du lyckas:


1. Uppdatera i lagom mängd, inte för mycket och inte för lite. 1-2 bilder om dagen.

2. Kvaliteten är det viktiga. Det finns filter som man kan använda sig av för att få bättre känsla i bilderna men låt det inte gå överstyr.


3. Hashtags, använd inte för många, mellan 5-10 st är en okej mängd.

Se efter vilka hashtags som är populära på Instagram på Tags For Likes. Om någon passar in på er bild kan de vara bra att använda för att nå ut till fler följare och potentiella kunder.

Malene Falk | Malenefalk.se
malene@malenefalk.se | 0708-729505


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se