Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Frågorna alla som startar eget måste svara på


Jag slutade ställa ut på starta-egetmässan efter ett par år när jag upptäckte att de som kom dit oftast inte hade en aaaaaaaning om vad som krävs för att starta ett företag och lyckas med det.

En del hade rosenröda drömmar (och det är bra – det måste man ha) men det fanns ingen grund att stå på. När jag ställde den vanliga frågan: Hur ska du göra för att skaffa kunder? så svarade alldeles för många luddigt på den frågan:

- Det kommer inte att bli några problem, min produkt/tjänst säljer sig själv
- Sälja. Åh, gud, jag hatar verkligen det där med att sälja. Det är bara att göra så gott det går
- Det är hemligt (jojo)
- Jag ska ta in den på de stora varuhusen, tänkte jag.
- Inga problem, vi ska sälja på nätet.
- Jag ska sälja in den till ett stort företag som kan få ta med den i sitt eget sortiment.

För varje svar sjönk mina axlar och mitt mod ner mot golvet. Jag såg entusiastiska människor framför mig som jag verkligen ville allt gott. Människor som vill starta eget, som ville göra saker. De är precis lika härliga som barn. Men tyvärr också lika naiva i många fall.

Så, snälla – var inte naiv – dröm gärna, men skaffa kontroll också. Det är mycket som krävs för att du ska lyckas – motivation, lust och kunskaper. Men det krävs också koll och planering. Just planering, eller brist på planering är en av viktigaste skälen till att nya företag inte lyckas. Hälften av de företag som startar i år finns inte kvar om tre år. Låt det inte hända dig.


Här kommer frågorna som varje person som ska starta ett företag måste besvara:

  • Vilken lucka på marknaden kommer mitt företag att fylla?
  • Vad ska jag sälja – vilka produkter/tjänster?
  • Är min idé realistisk – kommer den att att vara intresssant för andra att betala för?
  • Vilka är mina konkurrenter?
  • Vilka är mina fördelar framför konkurrenternas?
  • Kommer jag att kunna ge bättre servicekvalitet än konkurrenterna? Hur?
  • Klarar jag att skapa efterfrågan på det jag ska sälja. Hur ska det ske?

Och när du kommit fram till hur du ska göra för att kunna konkurrera – svara på de här frågorna:

1. Vilka är mina kunder? Här kan det vara stor skillnad mellan vilka du tror ska bli dina kunder och vilka som faktiskt blir det. När du letar efter gruppen som ska bli dina kunder så ska du leta efter de personer som kommer att vilja betala för det du vill sälja. Vill ha, är inte samma som att vilja betala.

2. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

3. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

4. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

5. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

6. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

7. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

8. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

9. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

10. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

Punkt 2-10 är så viktiga att de måste tjatas in

11. Vilka kunskaper har jag för att att driva mitt företag framgångsrikt?

12. Vad behöver jag köpa för att komma igång?

13. Vad kan jag låna istället för att köpa?

14. Hur ska jag finansiera företaget

15. Hur ska jag sköta administrationen i företaget

16. Just det och en sista punkt – hur ska jag sälja och marknadsföra?

Jag tjatar för att just försäljning är något som många lämnar till slumpen. Det känns jobbigt och svårt och det är ju sant. Det är tufft att kliva in som nykomling på en marknad där det redan finns flera aktörer, men du MÅSTE. Så är det bara. Utan pengar blir det inget företag. Utan kunder som vill betala får du stänga butiken.

76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️


Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se