Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Frågorna alla som startar eget måste svara på





Jag slutade ställa ut på starta-egetmässan efter ett par år när jag upptäckte att de som kom dit oftast inte hade en aaaaaaaning om vad som krävs för att starta ett företag och lyckas med det.

En del hade rosenröda drömmar (och det är bra – det måste man ha) men det fanns ingen grund att stå på. När jag ställde den vanliga frågan: Hur ska du göra för att skaffa kunder? så svarade alldeles för många luddigt på den frågan:

- Det kommer inte att bli några problem, min produkt/tjänst säljer sig själv
- Sälja. Åh, gud, jag hatar verkligen det där med att sälja. Det är bara att göra så gott det går
- Det är hemligt (jojo)
- Jag ska ta in den på de stora varuhusen, tänkte jag.
- Inga problem, vi ska sälja på nätet.
- Jag ska sälja in den till ett stort företag som kan få ta med den i sitt eget sortiment.

För varje svar sjönk mina axlar och mitt mod ner mot golvet. Jag såg entusiastiska människor framför mig som jag verkligen ville allt gott. Människor som vill starta eget, som ville göra saker. De är precis lika härliga som barn. Men tyvärr också lika naiva i många fall.

Så, snälla – var inte naiv – dröm gärna, men skaffa kontroll också. Det är mycket som krävs för att du ska lyckas – motivation, lust och kunskaper. Men det krävs också koll och planering. Just planering, eller brist på planering är en av viktigaste skälen till att nya företag inte lyckas. Hälften av de företag som startar i år finns inte kvar om tre år. Låt det inte hända dig.


Här kommer frågorna som varje person som ska starta ett företag måste besvara:

  • Vilken lucka på marknaden kommer mitt företag att fylla?
  • Vad ska jag sälja – vilka produkter/tjänster?
  • Är min idé realistisk – kommer den att att vara intresssant för andra att betala för?
  • Vilka är mina konkurrenter?
  • Vilka är mina fördelar framför konkurrenternas?
  • Kommer jag att kunna ge bättre servicekvalitet än konkurrenterna? Hur?
  • Klarar jag att skapa efterfrågan på det jag ska sälja. Hur ska det ske?

Och när du kommit fram till hur du ska göra för att kunna konkurrera – svara på de här frågorna:

1. Vilka är mina kunder? Här kan det vara stor skillnad mellan vilka du tror ska bli dina kunder och vilka som faktiskt blir det. När du letar efter gruppen som ska bli dina kunder så ska du leta efter de personer som kommer att vilja betala för det du vill sälja. Vill ha, är inte samma som att vilja betala.

2. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

3. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

4. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

5. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

6. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

7. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

8. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

9. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

10. Hur ska jag sälja och marknadsföra?

Punkt 2-10 är så viktiga att de måste tjatas in

11. Vilka kunskaper har jag för att att driva mitt företag framgångsrikt?

12. Vad behöver jag köpa för att komma igång?

13. Vad kan jag låna istället för att köpa?

14. Hur ska jag finansiera företaget

15. Hur ska jag sköta administrationen i företaget

16. Just det och en sista punkt – hur ska jag sälja och marknadsföra?

Jag tjatar för att just försäljning är något som många lämnar till slumpen. Det känns jobbigt och svårt och det är ju sant. Det är tufft att kliva in som nykomling på en marknad där det redan finns flera aktörer, men du MÅSTE. Så är det bara. Utan pengar blir det inget företag. Utan kunder som vill betala får du stänga butiken.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se