Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

Hemligheten med att ställa rätt frågor till kunderna


När man tänker på en säljare så tänker man på någon som pratar väldigt mycket.

Konstigt.

En bra säljare är ju faktiskt en person som lyssnar mycket.

Det är det här som är skillnaden mellan en medioker säljare och en riktigt bra. Den mediokre säljaren pladdrar medan den riktigt duktige säljaren ställer frågor och lyssnar och låter kunderna sälja till sig själva. Bra frågor gör ett fantastiskt jobb för säljprocessen. Du får information samtidigt som du tvingar kunderna att tänka. Frågor hjälper dig också att få kontakt med kunderna på ett bra sätt som inte hotar dem. Och det börjar redan när en kund kommer in i butiken. Du kan få reda på om de handlar till sig själva, om de är ute efter en present, om de har besökt andra butiker.

Om du börjar prata om din dator med tre års garanti, hela Officepaketet och det fantastiska priset så är väl det bra, men det är inte säker att det är just det kunden vill höra. Kunden vill höra att han kan surfa på nätet och spela spel. Det är därför du ska prata om vilket jobb din produkt eller tjänst gör för kunden. Och du ska visa skälen till varför de ska köpa av dig och inte av din konkurrent.

Du måste berätta vilken nytta din produkt har för kunden. Det gör du inte genom att rabbla igenom specifikationerna i produktbladet. Här har du jättestor nytta av att kunna ställa rätt frågor till kunden – frågorna du ställer ska vara grunden till en analys av vilket behovet är hos kunden. Vilket är det viktigaste skälet kunden har att köpa och hur möter du det skälet. Det handlar alltså om att prata om det kunden vill höra och lämna allt annat åt sidan.

Det är viktigt för dig att så snabbt som möjligt få reda på vad kunden är ute efter.

Ställ frågor som:
• ”Vem ska den var till?”
• ”Vilken typ föredrar du?”
• ”När vill du hämta den?”

Du kan ställa frågor som visar vilka behov kunden har:
• ”Har du redan en sån, varför vill du köpa en ny?”.
• ”Om du kunde bygga det perfekta köket, vad skulle du ha i det då?”
• Istället för "Har du några frågor", försök med " Vad tänkte du när du såg bilderna på sofforna i broschyren?".

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


Målet med dina frågor är ju att skaffa kunskaper om kunden. Ju mer du lär dig desto lättare är det att se på ditt företag från kundens perspektiv. Du letar efter kundens skäl att köpa från dig.
Och det viktigaste för dig att komma ihåg är att du säljer en lösning på kunden problem inte en produkt eller tjänst.

Du kan ställa frågor som hjälper kunderna att verkligen vilja ha din lösning:
• ”Hur ofta händer det där?”
• ”Vilka problem ställer det till med?”
• ”Hur känns det?”
• ”Hur dåligt är det”
• ”Vad skulle hända om du inte gjorde något åt det?”

När du presenterat din lösning på deras problem kan du ställa frågor som tar reda på hur de känner för din lösning:
• ”Är det där något du skulle använda?”
• ”Hur skulle det göra problemet lättare?”
• ”Vad tycker du om den här modellen?”
• ”Är den här färgen vad du letar efter?”
• ”Finns det något som förhindrar dig att ta det här med dig idag?”

Och ställ frågor som avslutar försäljningen:
• ”Kontant eller kort”
• ”Vilken är den bästa dagen för leverans, är det torsdag eller måndag?”
• ”Vill du ha pommes frites till hamburgaren?”
• Istället för " Behöver du något annat", försök med" Många kunder som beställer den blå soffan vill ha de extra kuddarna med, vill du också det?"

Slutsatsen är att om du ställer otydliga frågor får du lika otydliga svar tillbaka. Var specifik i frågorna, och var alltid förberedd på svarsalternativen.

Och glöm aldrig att:
Om kunden frågar efter en speciell sak är det bättre att besvara frågan med en fråga. Särskilt om du inte har exakt det kunden frågar efter (om det handlar om märken till exempel). De frågar efter det och det märket. Då frågar du: ”Är det till dig själv eller någon annan?” Det är inte säkert att just det efterfrågade märket är viktigt för kunden.
Du får med andra ord chansen att visa något annat istället för att se ut som en trött hund som säger ”tyvärr” och kunden får gå vidare till en annan butik med sina pengar. Översätt alltid det kunderna säger till en produkt eller tjänst som kommer tillfredsställa deras behov.

Lite att jobba med

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

ALLT om försäljning på ett enda ställe – 456 sidor kunskap och inspiration ❤️


"Jag har inte bara läst, jag har den som en uppslagsbok som jag ofta tittar i när jag kör fast eller tycker att allt stinker. Hjälper mig med att strukturera upp och välja min väg...."
Gunilla Mets Eriksson,Guldflamma

"Mitt stöd som säljare och säljledare. Man kan inte läsa den för många gånger. Hela tiden tar man emot något nytt. Kanonbok!"
Svante Schultz, Z-Reklam

"Mycket övergripande och konkret information avseende försäljningsteknik. Mycket och väldigt bra information!"
Hansi Stafbom, SSK Säkerhetsakademien AB

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se