Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

GÅ!

Är sociala medier verkligen värda att satsa på för dig?


Marknadsföringstrender kommer och går. Just nu är det sociala medier som alla nervösa marknadsförare granskar för att inte komma efter inom. Men jag har ett tips till dig - istället för att haka på allt som sägs vara så inne just nu, så föreslår jag ett annat sätt att närma sig frågan:

Vad vill dina kunder att du ska lägga tid på?

Det är viktigare för dig att lägga tid och pengar på rätt saker än att ”ligga i framkant” på den senaste trenden. Bara för att det går är det inte säkert att du ska göra det. Risken finns alltid att du förlorar vinster, tid och engagemang om du lägger för mycket kraft på saker som inte ger något konkret tillbaka mer än att bara visa att du hänger med i trenderna.

Nu ska vi titta lite närmare på om du ska lägga tid på sociala medier eller inte:

1. Fråga dina kunder om sociala medier.
Ring dem och hör hur de använder Facebook, Twitter, LinkedIn och Youtube. Fråga om de deltar i diskussionsgrupper, speciellt om du jobbar med B2B. Om dina produkter till exempel köps av IT-chefer, så kan du vara ganska säker på att de inte lägger sin tid på att Twittra eller hänga på Facebook. De kan däremot delta i onlinediskussioner på forum som är relaterade till det de jobbar med. Där dina kunder är – där ska du vara. Om inte kunderna är där ska inte heller du vara där.

2. Har du tid?
Om du börjar jobba med sociala medier måste du utgå från att det krävs mycket jobb för att göra det på rätt sätt. Stora företag kan ha anställda medarbetare bara för att svara på frågor på Facebook – det kan antagligen inte du. En Facebooksida för ditt företag som inte fungerar är meningslös och skadar bara ditt företag.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


3. Sälj inte, hjälp till.
Idén med sociala medier är inte att fungera som en mässa. Det här är ett problem för många företag och det får inte bli det för ditt också.

4. Det tar tid.
Utgå från att du måste hålla på ett tag innan du blir en trovärdig medlem av en grupp. Ditt beteende över tid är det som kommer att avgöra om det här leder till intäkter eller inte. Att ständigt och kontinuerligt delta är det som sociala medier handlar om.

5. Du behöver resurser.
Utgå från att du måste skapa bra innehåll och att du kan behöva anlita någon för att göra det eller vara beredd på att själv lägga ned tid på att skapa intressant och informativt innehåll.

6. Du måste kunna mäta det du gör till slut.
Det är ju roligt med 2 300 personer som följer ditt Twittrande, men om de aldrig köper något eller kontaktar dig (eller vad ditt syfte är), så blir det bara en konstig egokick som kostar pengar.

7. Tänk till. Sociala medier är inte för alla.
Om du kan hitta ett sätt att delta som känns vinstgivande, så kasta dig in i det. Jag vet exempel på enskilda företagare som främst säljer goda råd i sin verksamhet (coacher och konsulter) som verkar lyckas bra. En del branscher är “snackigare” än andra (mode, smink o.s.v.) och där finns det också möjligheter. Som jag sa i början – allt beror på vad dina kunder vill ha.

8. Lät den här artikeln grinig och sur?
Det är inte meningen. Som självutnämnd marknadsavdelning till ditt företag är det lite av min plikt att visa den andra sidan också. Det är så lätt att bli förförd av allt nytt att man inte hinner tänka igenom det ordentligt.

Google❤️ Dig - en bok för dig utan förkunskaper i att synas hos sökmotorerna

Här får du hemligheterna med att få Google att ranka din hemsida högre – en konkret bok som inte kräver några förkunskaper alls.

"Jag gjorde som du sa i boken: Stängde in mig på ett hotellrum i två dagar och gjorde en handlingsplan enligt boken. När jag kom tillbaka till jobbet tog jag kopior och sa: Det här ska vi göra. Vi ser redan resultatet. Tack!"
Bernt Johansson, Solna

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu i vår egen bokhandel.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se