Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hur du skriver bättre i jobbet




Det finns få saker som skapar samma bryderi bland företagare som att skriva. Det kan vara brev till kunder, offerter, annonstexter eller andra texter man måste få ihop på ett säljande sätt. Bökigt för många, jag vet. Idag ska Rivstart handla om att skriva – och att göra det säljande.


En del av problemet är att komma igång
Faktum är att om folk som jobbar med att skriva hade väntat på den gudomliga inspiration varje gång en text ska fram hade de inte fått mycket gjort. Det bästa knepet är att ta reda på och definiera vad du vill åstadkomma innan du sätter dig vid datorn och börjar. Du har tagit reda på all fakta du behöver använda, funderat på motiv och argumentation. Du har ett mål med texten. Du har bestämt vad texten ska göra för jobb.

Tips
Ernest Hemingway hade ett speciellt botemedel mot sin skrivkramp och det var att bestämma sig för att skriva en enda sann mening på pappret framför honom (det enkla tipset har hjälpt mig hundratals gånger). Alla har sitt eget sätt.. Mark Twain behövde känna doften av ruttnande äpplen från skrivbordslådan (hm).


Här kommer åtta tips om hur du skriver bättre i jobbet:

1. Säg det du ska säga. Inget mer. Skippa rundsnacket. Målgruppen attackeras av så många budskap varje dag att du måste fånga uppmärksamheten där konkurrenterna lämnar luckor. Rakt på!

2. Skriv som om allt du skriver ska läsas av "vanligt folk". Skriv på en svenska alla förstår, utan interna ord och fula teknikord. Respektera att det finns ett avstånd mellan vad ditt företag vill berätta - och vad mottagaren i praktiken är beredd att ta till sig.

3. Låt texten sova. Lägg ifrån dig texten på kvällen, och titta på den igen nästa morgon. Du kommer att se nya infallsvinklar dagen efter, men framförallt se vad som kan skrivas bättre.

4. Undvik klyschor. Att använda klyschor är att förolämpa den enda person som verkligen betyder någonting: Läsaren. Här är ett par speciellt avskydda klyschor: "Ingenting är omöjligt för oss." och "Skräddarsydda helhetslösningar."

5. Korrekturläs. Och korrekturläs. En copytext får inte innehålla några stavfel. Punkt. Ändå är det så lätt hänt ...

6. Bolla texten med dina kollegor. Men bolla också med andra som inte jobbar på ditt företag. De bästa reflektionerna kommer ofta från den person som varken bryr sig om era erbjudanden eller vet något om hantverket copywriting.

7. Låt någon annan läsa texten högt för dig. Högläsning är eldprovet. Först när du hör din text läsas upp, märker du om den håller måttet.

8. Kom ihåg att det tar tid att skapa bra texter. Målgruppen kanske ägnar 30 sekunder åt din text, men du har med all säkerhet lagt ner åtskilliga timmar på arbetet med att finna den rätta kombinationen av ord och meningar.

I ett nötskal :-)

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se