Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hur du ska göra för att skilja din produkt från konkurrenternas




Har du hört talas om USP – det är ett fantastiskt uttryck som betyder Unique Selling Proposition (eller Position) Alltså något som berättar vad det är du erbjuder som ingen annan erbjuder. Helt enkelt vad det är som är unikt med ditt företag som gör att kunderna ska välja det istället för din konkurrent.

När man startar ett företag är det livsviktigt att ha sin USP klar för sig och ännu viktigare är det att kunderna får den klar för sig (såklart). Här är några tips om hur du kan tänka för att vara enastående:


  • Börja med att fundera över vad du kan erbjuda som ingen annan kan när det gäller dina produkter eller tjänster. Vad är skillnaden mellan ditt företag och andra? Har du mer utbildning? Har du mer erfarenhet? Har du en bättre metod?

  • Om en kund säger till dig att han/hon kan köpa det du säljer för mindre pengar – var beredd att visa vad de får mer av dig som de inte får av din konkurrent.

  • Betona kvalitet men visa på vilket sätt din kvalitet skiljer sig från konkurrenternas.

  • Ladda allt säljmaterial med fördelar som bara du har. Vad kan du erbjuda mer som gör att kunden tar upp plånboken. Fråga gärna kunderna vad som skulle få dem att välja ditt företag. Fråga dem ofta.

  • En sak som många missar är att tala om vad som händer efter köpet. Skriv ner det och ge det till kunden. Visa att de inte behöver vara oroliga för att köpa.

  • Erbjud pengarna tillbaka om en kund inte är nöjd – en beprövad och effektiv metod. Du ska inte vara orolig för att kunderna sätter i system att lura dig på pengar. Kunder vill att det de köper ska vara bra och 99.9 % av alla människor är inte ute efter att lura dig.

  • Försök hitta en lucka på marknaden som dina konkurrenter inte bearbetar. Det är ett lätt sätt att vara annorlunda.

Man ska inte vara annorlunda för att vara annorlunda. Det viktiga är att se vad kunderna skulle uppskatta om du erbjöd som dina konkurrenter inte erbjuder.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se