Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Driva företag

7 olika kundtyper du möter i butiken


Nu ska jag berätta en hemlig sak för dig – jag fungerar allra bäst med personer som är likadana som jag själv är.

Det betyder att de personer jag förstår bäst är personer med ett högt livstempo som har dåligt tålamod med krångel. Jag skulle antagligen definieras som en person som tar ganska stora risker och som har rätt bråttom hela tiden. Jag gillar att komma till saken och har svårt för att kallprata om ingenting för länge.

Det lättaste sättet att sälja till mig är att vara tydlig och att komma till saken. Oftast vet jag redan vad jag vill ha – eller så har jag ett förslag till vad jag vill ha när jag kommer till dig i butiken. Ditt jobb är att så snabbt som möjligt ta reda på mina behov och att bekräfta för mig att jag tänker rätt eller snabbt visa fördelarna med ett annat köp. Då får du mig över på din sida.

Problemet med det här är att alla människor inte är likadana.

Jag har vid 50 års ålder lärt mig att det finns andra sorters människor också - som ser världen på andra sätt än mitt sätt. Och det jag sa tidigare om att det är en hemlighet att jag fungerar bäst med personer som är som jag är – hemligheten med det är att du är precis likadan. Det här måste vi jobba med du och jag.


Det finns några grundsorter av kunder och en grov indelning av dina skulle kunna se ut så här:

1. Allas vän.
Det här är festens medelpunkt. En entusiastisk, utåtriktad person som älskar att prata. De är inblandade i allt och i alla och är den borne impulsköparen och köper saker som drar uppmärksamheten till dem. De lever mycket i nuet och sätter inte så många mål för sig själva. Spontanitet är nyckelordet. Den här personen jobbar med människor på ett eller annat sätt: När de känner sig stressade ringer de antagligen en kompis eller går ut och handlar bort oron. För att nå Allas vän är det viktigt med kommunikation – du måste nå fram till dem som en vän. Ställ gärna frågor om vad den här kunden tycker och han/hon kommer älska att berätta det för dig.

2. Kunden utan känslor.
Det här är kunden du gärna vill ha men som du tror är sur på dig. Det är en stabil människa – lite tråkig – men en kund att lita på om du bara klarar testet: Du måste låta den här kunden tänka och visa att det är okej för dig att de tar tid på sig. Se till att kunden får något att lita på.

Sveriges populäraste och mest konkreta bok för dig som ska starta eget



☑️ Så tar du steget från anställd till företagare
☑️ Hur du skaffar kunder snabbt – massor av konkreta tips
☑️ Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna
☑️ Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem
☑️ Konsten att skriva oslagbara säljbrev
☑️ Konsten att skriva säljande offerter
☑️ Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra
☑️ Hur du snabbt får igång ett nätverk
☑️ Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer
☑️ Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det
☑️ Hur du säljer via telefonen

Så blir du den perfekt företagaren
☑️ 10 smarta sätt att ta fram en bra affärsidé
☑️ 12 fantastiska saker som händer med din personlighet inom ett år
☑️ Vanliga överraskningar för den som går från anställd till företagare
☑️ Tio karriärer som du måste behärska när du startar eget
☑️ De fem viktigaste prövningarna du kommer att möta när du startar eget
☑️ Starta eget med en kompis – viktiga saker att tänka på

Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
☑️ Hur du gör en startbudget för ett eget företag
☑️ Bidrag du kan söka och hur du gör
☑️ Var du skaffar pengarna att starta för
☑️ Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer
☑️ Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt
☑️ Konsten att få betalt för en faktura – även om kunden krånglar
☑️ Bokföring – enklare än du tror
☑️ Bra saker med en ordnad bokföring
☑️ Allt om skatter, F-skattsedlar och moms
☑️ Två budgetar du behöver behärska

Internetmarknadsföring för ditt nya företag
☑️ Allt du behöver veta för att komma igång på nätet
☑️ Varför det är bra för ditt företag med en hemsida
☑️ Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag
☑️ Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet
☑️ Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro
☑️ Tjugo viktiga saker att ha på din hemsida

Praktiska saker
☑️ Affärsplan – istället för kalldusch
☑️ Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag
☑️ Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer
☑️ Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal
☑️ Allt om tillstånd och försäkringar
☑️ Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag
☑️ Hur du planerar din marknadsföring effektivt
☑️ Hur du gör en marknadsplan för en egen firma
☑️ Starta enskild firma
☑️ Starta aktiebolag
☑️ 30 nackdelar och 40 fördelar med att starta eget
☑️ Stor test som visar hur mogen du är för att starta eget
☑️ Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp

…Och mycket mer på 332 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Starta egets egen bokhandel ...


3. Perfektionisten.
Den här kunden hade antagligen högsta betyg i matematik i skolan. Han/hon älskar hårdfakta och kan mycket om det han/hon ska köpa – vare beredd att visa vad du kan för att övertyga kunden. De läser Råd Och Rön, ja de väntar på nästa nummer vid brevlådan. Det här är kunden som jämför, kalkylerar och använder flest kuponger vid köp.

4. Soffpotatisen.
Lunkar in i butiken som en sömngångare och har inga åsikter om någonting särskilt. Han skulle inte bry sig om han hade tio likadana uppsättningar kläder – varför inte, man behöver inte välja. Det enda ord han inte gillar är ”förändring”. Den här kunden går aldrig på teater (Varför ska man göra det när man kan se på TV). Han kan vara intvingande i butiken för att den sak han hade har gått sönder. Han måste ha en ny. Gör livet lätt för honom. Gör det lätt att välja det nya han vill ha så köper han.

5. De som vet allt.
Det finns folk som behöver känna sig viktiga inför dig och de gör det gärna genom att se till att alla runt om dem känner sig otillräckliga eller dumma. Här är det frestande att gå i strid eller börja kaxa, men gör inte det. Och skälet: Att du aldrig säljer då. Det bästa sättet är att vara så professionell som möjligt och att smörja deras självförtroende massor. Ge dem komplimanger när de säger sina saker. Säg att det där hade du aldrig kunnat lista ut själv. ”Tur att du kom in hit idag”. Målet är att de ska känna sig så överlägsna som de beter sig. Då mår de bra och då köper de.

6. Gnällobert.
Det finns inget här i världen som är bra. Allt är skit och trist och negativt. De vill att alla runt om dem ska känna sig lika ledsna och trista som de gör själva. Här finns det en teknik som gör det lättare att handskas med dem. Amerikanerna kallar det 3 F och vi kan lätt översätta det till 3 K. ”Jag vet vad du Känner för att köpa den där produkten, jag Kände likadant när jag skulle ta besluten men när jag väl gjorde det Kändes det mycket bättre”.

7. Velputte.
Kunder som inte kan bestämma sig är rädda för att göra misstag. De kan fråga saker som: ”Men om den inte passar, får jag tillbaka mina pengar då?” som ett svepskäl för det spelar egentligen ingen roll eftersom de vet att de får tillbaka pengarna. Du har sagt det tre gånger redan. De kan försvinna in i att det de vill sova på saken eller när de frågar vad andra gör. Inget av de svar du ger kommer att tillfredsställa Velputte eftersom det är inbyggt i honom/henne att oroa sig. Det bästa sättet är att sälja är att bestämma åt dem. ”Så här ska vi göra nu.” Och så berättar du att de ska köpa och hur bra det blir. Det låter kanske konstigt men de kommer att uppskatta att du tar besluten åt dem. De blir lättade över att slippa ta det där jobbiga beslutet själva.

Lite att jobba med

Provläs boken 1000 tips om att sälja mer i din butik❤️


I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.

"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB

Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se