Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hur du samlar poäng hos kunderna





Jag kan bli riktigt förälskad i företag som är snälla, t ex om personalen gör något extra. Om de ringer och frågar hur det jag köpte fungerar för mig.

De här företagen är sååååååå smarta och duktiga. De vet att jag kommer berätta det för mina kollegor, vänner och alla som orkar höra på. Sverker Olofsson skulle väl säga att de är beräknande och kalla – jag skulle snarare säga att de gör sitt jobb hela vägen – även efter det att kassan sagt Ka-ching.

Idag ska vi prata om vad du kan göra för att samla poäng hos kunderna.


Hur du samlar ihop poäng som gör att andra vill prata om ditt företag

Du får poäng för att bry dig om
Bry dig om genom att visa din kunskap. Det är enkelt. Om du säljer t.ex. datorer, då är du antagligen tillräckligt duktig för att ta fram ett frågeformulär där kunderna kan svara på frågor om vad de ska ha datorn till. På det sättet kan ni komma fram till vilken dator din kund faktiskt behöver. Kunden vill ha den dator som han/hon behöver, inte din dyraste eller den du har högst marginaler på. Om kunden kan känna det här så kommer du att få något som är värt mer än 1000 kronor extra idag - en långsiktig relation och massor av rekommendationer – kanske också en djupare nattsömn..

Du får poäng för tydlighet
Ja, det är sant, konstigt nog. Var tydlig mot kunderna. Gör t ex en kundservicelista som du visar kunden. Säg: "Den här lappen är din viktigaste du får vid det här köpet." Pappret ska innehålla alla dina löften och garantier till kunden. De är tydliga och har inga förbehåll eller "liten text". Sånt gillar vi.

Du får poäng för kontinuitet
Skapa en egen tradition som kunderna lär sig känna igen och inte vill vara utan. När vintern är som mest hopplös och man är som glåmigast kan du ge dina kunder lite sol. Skicka en kruka med frön till någon typisk sommarblomma och uppmuntra dem att hålla ut eller skicka smarriga luncher eller något kul när du vet att de har mycket att stå i.

Du får poäng för det oväntade
Alla gillar att få saker gratis och om du säljer lite dyrare produkter så förväntar sig kunden att du ska slänga in saker i köpet. Det är inga överraskningar. Den som vill ge kunden en överraskning slänger snarare in saker efter köpet. Det är enkelt. Just som kunden är på väg ut genom dörren med sitt paket så säger du:
- Just det, det tänkte jag inte på, men du behöver säkert några trevliga örngott till den nya bredare sängen. Varsågod och ta på hyllan där borta. På det här sättet visar du kunden din lojalitet även efter att du tagit emot kundens pengar. Målet är att kunden ska gå ifrån dig med en historia att berätta för andra och framför allt känna sig nöjd med sitt beslut att handla av dig. Ge inte kunden en chans att komma hem och börja vända på din produkt och fundera på om köpet var rätt. Och det spelar ingen roll vad du säljer, det går alltid att slänga in något efter köpet.

Du får poäng för leenden.
Det är viktigt att poängtera att ett leende inte bara är en muskelrörelse, utan ett uttryck för gillande. Jag tror att leenden kommer av att gilla det man gör. Och hur gör man det? Genom att göra saker som man gillar och om man gör något man inte gillar så måste man försöka göra det på ett sätt som gör att man gillar det. ”Kul på jobbet” är lite luggslitet men ack så sant.

Till sist:
Allt sånt här måste omsättas i praktiken och det finns ett lätt sätt att göra det: Föreställ dig från och med nu att varje kund som kontaktar dig gör det för att han/hon egentligen är journalist och ska skriva en artikel om perfekt kundservice där han/hon tänker räkna upp de företag som har det ;-)

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se