Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hur du gör en riktigt bra säljpresentation


När du jobbar med din säljpresentation ska du låtsas att den du ska träffa kommer att ha en tatuering i pannan där det står: Och varför ska jag bry mig?

Tänk dig också att som svar på allt du säger under presentationen svarar han: Och vad är det med det då?

Kom ihåg att människor utanför ditt företag bara bryr sig om hur det du säljer kan lösa ett problem för dem. De undrar hur du kan göra deras affärer eller liv bättre. Du ska prata om kunden inte om dig.
Säljpresentationen handlar om kunden - inte om dig eller hur bra du är.


Inled presentationen smart

En bra presentation börjar med en snabb sammanfattning av kundens mål och önskningar så som du föreställer dig att de är eller ännu hellre tagit reda på att de är. Ta också med en kort, alltså en kort beskrivning av ditt eget företag.

Ditt jobb är sedan att lyfta fram dina unika styrkor under presentationen, det som du känner dig ensam om. Stöd gärna dina viktigaste argument med bilder om det är motiverat men håll det enkelt. Akta dig för Powerpointsjukan. Vi har alla sett hur pladdermakare förberett 46 powerpointbilder som visserligen är roliga men som inte stöder det vi är där för. Räkna med att din kund sett tillräckligt av det för att vilja titta en gång till.

Lägg istället kraften på att före mötet skriva ner en lista med fördelar och nackdelar med din produkt. Det här är smart eftersom du redan nu kan förbereda svar på det kunderna antagligen kommer hålla fram som nackdelar. Svarar någon av fördelarna på nackdelarna. Bra då har du redan kommit ifrån några möjliga invändningar. Sortera listan med fördelar efter hur viktiga du tror att de är för kunden.

Det gäller att göra det enkelt här Enkelt att förstå, enkelt att läsa och enkelt att ta till sig visuellt. Dina bilder, din grafik, dina punktade listor – gör de så enkla att din mest onyktre kompis skulle förstå dem fem minuter över midnatt på nyårsafton. Ändra dina siffror till något den kompisen skulle förstå. Istället för att säga att systemet hanterar 10 000 träffar så säg att ett inte ens om ett fullsatt globen skulle använda produkten samtidigt så skulle det bli problem.

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


Försök fundera ut saker som engagerar dina deltagare. När du sagt något, fråga om det stämmer för dem. Och Ställ bekräftande frågor. Hur låter det här? Stämmer det här? Kom ihåg att köparen alltid ska vara i centrum av presentationen. Det är dem du ska prata om, inte dig.

När du sköter argumentationen i presentation ska du koncentrera dig på positiva fraser som till exempel:
• Och ni får inte bara… utan ni spar också
• Och utöver det får ni…
• Och hur ordnar vi detta? Jo…
• Och här har vi en fördel till med systemet…

Kolla din säljpresentation sedan.
Är allt i rätt ordning,? Har den rätt information Är den intressant. Når du fram till det du vill nå fram till? Har presentationen rätt rytm?


Börjar du bli nervös
Om du känner dig nervös inför presentationen mötet – bra det får upp dig på tå. Nervositeten är en adrenalinrush och precis som adrenalinet hjälper idrottsmän att prestera bättre kommer det att få dig att prestera bättre.

Låt adrenalinet hjälpa dig att prestera helt enkelt. Alla smarta och duktiga säljare är nervösa. Den som inte är det kommer att göra ett sämre jobb. Det viktigaste sättet att ta hand om nervositeten är att vara förberedd. Om det är många som lyssnar kan det hjälpa att börja med att rikta dig till en enda person till fjärilarna i magen försvinner. Det gör de efter en liten stund. Planera för att berätta när och hur du kommer att ta hand om frågor. Antingen säger du att deltagarna är välkomna med frågor efterhand de kommer upp eller så säger du att du gärna tar frågorna efteråt

Nu har du en bra grund för en proffsig presentation. Sätt ihop den nu och börja träna. Om ni är fler från ditt företag som är med på presentationen – se till att öva in den tillsammans. Vem ska öppna och vem tar hand om vilken del av presentationen. Var proffs även här, Öva på er inledning till den sitter som en smäck Öva er på att ta hand om frågor och vem som tar vilka frågor.


Läs gärna Presentera som proffsen - 182 tips som gör dina presentationer fantastiska

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se