Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

KLARA...

Kommer din internetbutik att bli lönsam - svaret finns här




Ok, du har en idé om vad du vill göra - du vill starta en internetbutik och sälja saker där men har inte kommit igång än. Här får du hjälp att bedöma om din egen idé har bärighet - och du får det genom att svara på sju tuffa frågor:


1. Finns det plats för dig?
Det första du måste tänka på är om det du redan funderar på att sälja på nätet redan är överrepresenterat. Det är tufft att som nykomling etablera sig så därför är det onödigt att ge sig in i hård konkurrens redan från början.

2. Är du välkommen?
Är det lätt att få tag i det du tänker sälja bara genom att kila ner till affären på hörnet? I så fall kan du sortera bort den idén direkt. Du kan aldrig konkurrera på nätet med produkter som är lätta att få tag i för alla när som helst. Det du säljer måste också lösa det praktiska problemet med tillgänglighet eller bara spara tid helt enkelt.

3. Klarar du ett viktigt praktiskt problem?
Är fraktkostnaderna rimliga? Om de är det - bra. Om de inte är det kommer dina kunder att tveka inför köpet. Det betyder att det du säljer ska vara rimligt stort och rimligt tåligt att klara av transporter.

4. Är produkten du tänker på något som behöver fyllas på, bytas ut eller ersättas?
Det är idealiskt för dig att sälja saker som leder till att kunderna återvänder och köper mer. Då behöver du inte slita ut dig med att jaga nya kunder hela tiden. När du väl fått tillräckligt många kunder så kan du lägga tiden på att göra dem glada istället.

5. Finns det en naturlig fortsättning?
Finns det en naturlig utveckling för det du vill sälja? Det finns många som säljer en nyhet och det går bra i ett år men sedan när trenden dör så har de inget annat att erbjuda kunderna. Det är alltid smart att tänka framåt på vad nästa produkt ska vara som tilltalar de kunder du redan har. Det hindrar inte att du kan rida på en trend - fundera bara ut hur du ska fortsätta när trenden dör ut.

6. Riktar du dig till en bra målgrupp?
Din idealiska målgrupp för näthandel är:
  • Dem som din internetbutik underlättar något praktiskt för.
  • Dem som är internetvana och vågar beställa på nätet (alla är inte mogna för sånt och tror att det är farligt).
  • Dem som har pengarna att betala med.
  • Dem som tänker betala (ordentliga människor).
  • Dem som har ett behov av det du säljer på lång sikt.

  • 7. Extrafråga - har du bestämt dig?
    Jag vet av erfarenhet att alla som kan svara på de här frågorna och är beredda att lägga ner tid på sin internetbutik kan lyckas fantastiskt bra med den och därför är frågan - Har du bestämt dig? Det är din inställning, ditt jobb och din entusiasm som kommer att få ditt företag att lyfta, hitta kunder och bli lönsamt


    Andra läser om...

    Dela denna sida på:
    FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Starta-Eget.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se